• Äldre 31 Mar 22:20
    2927 visningar
    4 svar
    4
    2927

    Treoberoende och rygg/nacksmärta!!

    Jag skriver här för jag vet inte vart jag ska vända mig riktigt! Jag har haft problem med huvudvärk i väldigt många år o den senaste tiden vaknar jag med det i stort sett varje morgon, ibland går det över men oftast sitter det i hela dagen. För några år sen testade jag Treo, och vart fast!! Det senaste året har jag ätit Treo varje dag...2-6 st om dagen!!! Jag tar det oftast nuförtiden i förebyggande syfte och för att liksom "komma igång" på morgonen. Jag vet att det är helt sjukt, men vet bara inte hur jag ska komma ur det!
    Försöker att sluta men efter att ha hållit uppe i nästan en hel dag så har jag såååå ont i hela kroppen att jag inte pallar att stå emot längre...

    Har även problem med min nacke o nu senast med min rygg och det har bara blivit värre o värre o är som allra värst direkt på morgonen o under natten när jag försöker sova. Den senaste veckan har ja sovoit extremt dåligt då jag liksom stelnar till o får så fruktansvärt ont under natten o sen sitter det i under dagen men stelheten minskar lite. Så jag antar att det är pga sängen som min smärta har blivit så mkt sämre. Igår beställde jag o min sambo nya sängar som vi provade ut från SOVA. Jag hoppas verkligen att det kommer göra sitt till så att jag ska kunna sova som normalt o att värken ska ge med sig.

    Är det någon som har varit eller är i en liknande situation med Treoberoende o har nå tips om vad jag ska göra!?

  • Svar på tråden Treoberoende och rygg/nacksmärta!!
  • MrsGra­nath
    Äldre 31 Mar 23:16
    #1

    Jag har oxå varit beroende av treo jst pga huvudvärk... I mitt fall gick det så långt att treo tillslut inte hjälpte längre utan jag gick över till treo comp! 8-10st/dag... Japp, beroende!
    Fick efter trogna år hos en sjukgymnast bukt på huvudvärken som just bottnade sig i nacken pga 2 kotor som "snurrade" sig åt vänster vilket resulterade sig i spänningar och kompensation av andra muskler för att inte ha ont. Samtidigt som jag gick hos sjukgymnasten fick jag magsår av allt treoknaprande, så det var bara att börja dra ner...
    Jag gick tillväga så att jag började ta varannan treo och varannan C-vitamin! Tog nästan upp till ett år innan jag fick rätsida på problemet, men kan nu glädja dig med att dagens konsumtion består av ett glas C-vitamin om dagen och ingen huvudvärk!

    Önskar dig lycka till med kampen, och ge dig inte! Det går!

  • Äldre 1 Apr 11:29
    #2

    Tack för att du svarade för man känner sig nästan helt ensam i det här, fast jag ju faktikst läst på nätet att många är beroende av just treo...

    Jag går också hos sjukgymnast för massage av axlar, nacke o rygg... och det enda jag får höra är att jag är spänd o behöver träna upp musklerna i axlar o rygg. Har börjat träna lite med hantlar o så hemma o förut gick det liksom bra...men nu den senaste veckan har det bliit såå mkt sämre så jag kan inte ens sova på nätterna pga smärtan... vad sa sjukgymnasten om dina kotor som snurrade? var det något han rättade till o hur upptäckte han det?

    Tipset med c-vitamin ska jag definitivt ta efter o försöka skära ner så mycket som möjligt! Gud så skönt för dig att du lyckades ta dig ur det hela!!!!!
    TACK!

  • Äldre 1 Apr 11:57
    #3

    Jag har inte hamnat i tablett-träsket tack och lov. 
    Och det kan jag nog tacka ett ex för.
    Jag åt då 8 Citodon om dagen efter andra fot-operationen. För dom tabletter jag fick efter första operationen hjälpte ju inte...
    Han sa till mig att jag ju hade lika ont varesig jag åt tabletterna eller inte. Så varför åt jag dom?
    Det är ju bara onödigt att ta tabletterna då liksom. Och det var efter det som jag utreddes för resestens mot smärtstillande...

    I dag tar jag bara Eeze om jag har känningar av migränen. För dom tar bort "udden" av det. Och så tar jag alvedon eller ipren om jag har feber.

    Att ha ont vet jag allt om.
    Jag har inte varit smärtfri en dag sen -96. Och man kan lära sig att leva med smärta och värk. Även om det kan kännas omöjligt.

    Jag hoppas att den nya sängen hjälper, en bra kudde som stödjer nacken i den position du sover är också bra att investera i. Linement och massage regelbundet är också smärtlindrande.

    När det gäller din konsumtion av treo så är det nog tyvärr bara så att du måste dra ner.
    Ta det lugnt, börja med att dra ner kraftigt. Håll den nivån ett tag. Exempelvis så kan du ta en halv treo mitt på dagen och en halv innan du går och lägger dig.
    Minska detta till en kvarts sen och sen tar du bort ena dosen...
    Att ersätta med andra brustabletter kan vara en bra idé. Men det funkar bara om du intalar dig själv att det hjälper.(placeoeffekt).

    Lite salt i ett glas vatten och kanske pyttelite bakpulver eller annat som får det att "brusa" kan vara en annan ersättning. Det smakar mer likt treo och kan få kroppen att tro att du tog en sån. Men du ska inte satsa på att "ersätta" utan att fasa ut...

    Lycka till  

  • Äldre 1 Apr 12:35
    #4

    Ja jag hoppas verkligen att den nya sängen ska hjälpa för så här ont har jag inte haft förut....har även köpt nya kuddar som jag hoppas få hem redan idag. Sängen får jag tyvärr vänta på några veckor :(

    Ska kontakta sjukgymnasten igen o börja gå där....sen har jag tur som har en sån underbar sambo som ger mig massage hemma om kvällarna  också :)

    Tack för dina tips!

Svar på tråden Treoberoende och rygg/nacksmärta!!