• Emblas Mamma
    Äldre 30 Mar 21:25
    205727 visningar
    93 svar
    93
    205727

    Har precis smakat tårta från citygross! Här är priser och tips!

    Många har undrat om city gross tårtor!
    Vi valde att gå dit och prata med dom och få ett pris, och ett smakprov!
    Vi fick hem 4 smakprov GRATIS på moussetårtor med smakerna: Jordgubb, Hallon, Choklad och Björnbär!

    Pris för moussetårta är 25kr / bit. För oss skulle det bli 1750 kr för 70 personer!

    Vi gillade smaen jättemycket, men vi ska nog köra på vita prinsesstårtor istället (från citygross) som kostar 15kr/biten och landar på 1050 kr för våra 70 personer.
    Vi kommer dekorera med chokladpraliner runt om och hallon ovanpå!

    Anledningen är att jag och sambon inte är jätteglad i mousse, vi föredrar lite mer kaka och lite mindre kladd :) JAg blir så lätt illamående annars!
    Men jag måste verligen rekommendera det annars! Tårtorna var SUPERgoda :) Jag gillade hallon och jordgubbe mest.

    By the way så är det gratis att hyra deras tårtställningar :)


  • Svar på tråden Har precis smakat tårta från citygross! Här är priser och tips!
  • Smuppr­a
    Äldre 17 Jul 16:11
    #41
    LaChef skrev 2011-07-16 17:29:38 följande:
    Tråkigt. Tänk hur mycket tid och nerver du skulle ha sparat om du anlitade nån som skulle ta fram det du vil ha :)
    Grejen är väl mer att vi inte vet vad vi vill ha överhuvudtaget. En av anledningarna till att vi skjutit på det. Dessutom är det tårta till 80 pers så det blir en dyr tillställning att ta det från vilket ställe som helst. Tänkte att det var värt ett försök eftersom många tycker att deras tårtor är goda. Mig spelar det verkligen ingen roll om tårtan är köpt på City gross eller från något flashigt konditorställe. Huvudsaken är att den ser god ut och är god. De som jobbar i bageriet där är väl lika mycket konditorer som andra?

    Nåja, verkar tydligen bara vara i huvudstaden de är snåla och ohjälpsamma. Det var trist. :-/
  • Emblas Mamma
    Äldre 17 Jul 17:47
    #42
    Tinzi skrev 2011-07-16 19:31:31 följande:
    Oj vad bra! Jag ringde dem i morse i Borås så detta var kul! Vi ska också köra på vita prinsesstårtot m. svart dekoration fast de sa inte 15:-/biten utan priser per tårta eller hur det var :)

    Vet du vad de hade för tårtställningar förresten? Sådana sneda? (ej på höjden)
    vad bra att ni fick lite extra dekoration! Jag tror vi kunde fått det med om vi tog bort orginaldekorationen och bara tog något enklare, men vi tog dom helt vita och dekorerade själva sen :)

    Det fanns ungefär sådana här tårtställningar just där vi var:


    Jag kommer inte ihåg om det var 4 eller 5 våningar - men jag tror man kunde ändra på det.


    Sen hade dom även en som såg ut som denna, fast det gick även en likadan på andra sidan så att den blev rund och då var där 7 plattor istället! Den var rätt tjusig :)

    Men vi fixade en egen istället för jag ville ha vånnigstårta och dom hade tyvärr inte det.
    Men det blev billigt ändå :)


  • Emblas Mamma
    Äldre 17 Jul 17:51
    #43
    Smuppra skrev 2011-07-17 16:11:03 följande:
    Grejen är väl mer att vi inte vet vad vi vill ha överhuvudtaget. En av anledningarna till att vi skjutit på det. Dessutom är det tårta till 80 pers så det blir en dyr tillställning att ta det från vilket ställe som helst. Tänkte att det var värt ett försök eftersom många tycker att deras tårtor är goda. Mig spelar det verkligen ingen roll om tårtan är köpt på City gross eller från något flashigt konditorställe. Huvudsaken är att den ser god ut och är god. De som jobbar i bageriet där är väl lika mycket konditorer som andra?

    Nåja, verkar tydligen bara vara i huvudstaden de är snåla och ohjälpsamma. Det var trist. :-/
    Nu får jag lite smått fördomar mot sthlm. .det verkar ju vara mycket dyrare med allting.
    Men för att få ner kostnaderna - beställ inte tårta för 80 personer! Beställ för 65-70 personer, det kommer räcka!
    Vi fick hur mycket som helst över! Ungefär 2 hela tårtor :)
    Så lite onödigt mycket var det ändå. Tror det flesta på BT kan hålla med om att man ska beställa mindre än vad man är för det räcker gott och väl! :)

    Det finns ingen mindre stad utanför sthlm som ni kan åka till och kika på priser? Eller ringa dit INNAN kanske..?
    Annars brukar ju ICA Maxi ha tårtor som är billigare också.
    Det kanske ändå är en idé att prova en bakelse från city gross och äta trots priser?

    Självklart är dom som jobbar i bageriet utbildade konditorer - det var dom där jag hämtade våra tårtor iallafall.
    Dom gör riktigt fina bakverk och de flesta här hemma är eniga om att dom har finare och godare bakelser än stadens två finaste konditorier!
    Så visst kan dom göra bra tårtor trots att det råkar vara billigare ;)

    Lycka till!
  • Äldre 17 Jul 19:18
    #44

    Nån som har nå bilder på tårtorna från city gross? 

  • Tinzi
    Äldre 17 Jul 21:03
    #45
    Emblas Mamma skrev 2011-07-17 17:47:47 följande:
    vad bra att ni fick lite extra dekoration! Jag tror vi kunde fått det med om vi tog bort orginaldekorationen och bara tog något enklare, men vi tog dom helt vita och dekorerade själva sen :)

    Det fanns ungefär sådana här tårtställningar just där vi var:


    Jag kommer inte ihåg om det var 4 eller 5 våningar - men jag tror man kunde ändra på det.


    Sen hade dom även en som såg ut som denna, fast det gick även en likadan på andra sidan så att den blev rund och då var där 7 plattor istället! Den var rätt tjusig :)

    Men vi fixade en egen istället för jag ville ha vånnigstårta och dom hade tyvärr inte det.
    Men det blev billigt ändå :)


    OJOJ vad bra! Får prata m. dem när jag ska dit på Onsdag :) Har redan köpt tårtställning, men denna är ju mkt finare. Faktiskt en sån som jag har letat efter men ej hade råd med:)
  • Äldre 17 Jul 21:39
    #46

    Låter som att City gross får bli leverantör av vår tårta! Tur att en av våra kompisar är bagerichef på citygross i västeråsSkrattande

  • Smuppr­a
    Äldre 18 Jul 15:13
    #47
    Emblas Mamma skrev 2011-07-17 17:51:32 följande:
    Nu får jag lite smått fördomar mot sthlm. .det verkar ju vara mycket dyrare med allting.
    Men för att få ner kostnaderna - beställ inte tårta för 80 personer! Beställ för 65-70 personer, det kommer räcka!
    Vi fick hur mycket som helst över! Ungefär 2 hela tårtor :)
    Så lite onödigt mycket var det ändå. Tror det flesta på BT kan hålla med om att man ska beställa mindre än vad man är för det räcker gott och väl! :)

    Det finns ingen mindre stad utanför sthlm som ni kan åka till och kika på priser? Eller ringa dit INNAN kanske..?
    Annars brukar ju ICA Maxi ha tårtor som är billigare också.
    Det kanske ändå är en idé att prova en bakelse från city gross och äta trots priser?

    Självklart är dom som jobbar i bageriet utbildade konditorer - det var dom där jag hämtade våra tårtor iallafall.
    Dom gör riktigt fina bakverk och de flesta här hemma är eniga om att dom har finare och godare bakelser än stadens två finaste konditorier!
    Så visst kan dom göra bra tårtor trots att det råkar vara billigare ;)

    Lycka till!
    Tack för dina tips, får fundera på antal. Känns svårt att uppskatta. Just nu verkar det faktiskt bli från Coop. BM var där på förmiddagen idag och pratade med en som jobbade där som var jättetrevlig. De kunde ordna allt vi bad om (tex vitchoklad drapperad runtom tårtan då BM tycker det är viktigt med vit tårta), förutom smakprov. Vi får köpa en liten tårta istället (är en viss sort där vi är inne på), men iom det trevliga bemötandet så kändes det värt det. Så vi har beställt en och får hämta imorgon. Hoppas den är god.

    Jo det är bra dyrt i sthlm... Men det kostar att "ha nära till allt". Nåja. Hoppas tårt-oron kan lägga sig efter att ha smaka tårtan imorgon. Längtar
  • Äldre 18 Jul 16:37
    #48

    Har Citygross även festfat eller vad det kallas? Har ju tänkt o ha buffé med kallskuret o varmt kött med frukt o grönt o potatisgratäng till huvudrätt.

  • Emblas Mamma
    Äldre 18 Jul 16:41
    #49

    Smuppra: Vad roligt! Jag har hört mycket gott om Coop också, hoppas att det blir som ni har tänkt! Och bra om ni får smaka lite innan med (för säkerhets skull) :)

    MsChevy: Tycker ni ska gå och fråga dom! Ni kan säkert låna/hyra eller liknande! Dom har säkert sådant! Annar kanske dom har på Maxi eller liknande också!


  • Äldre 18 Jul 16:53
    #50

    Kruxet är ju bara att vi ska ha bröllopet ca 20 mil hemifrån i en ganska liten håla, så det blir antingen Citygross i Mantorp (om de har vad vi söker) eller Ica Maxi (Motala), de är närmast. Så det blir väl att ta en liten provsmakarturné framöver...hehe...

Svar på tråden Har precis smakat tårta från citygross! Här är priser och tips!