• dreamo­utloud
    Äldre 15 Mar 18:28
    11095 visningar
    9 svar
    9
    11095

    Fluconazol till svampinfektion

    Hejsan,

    har haft en del problem med svampinfektioner det senaste och fick nu Fluconazol utskrivet från läkare. Det jag undrar är ifall någon vet när det börjar verka? Tog tabletten i söndags och har fortfarande sveda och klåda, inte märkt någon skillnad alls. 

  • Svar på tråden Fluconazol till svampinfektion
  • Jenny P
    Äldre 15 Mar 19:20
    #1

    Hej dreamoutloud

    Nu vet jag ju inte vart du har din svampinfektion, men vid vaginal infektion så är det normala att äta en engångsdos (150 mg) vid ett tillfälle. Vid annan ordination, med dagligt intag av Fluconazol, kan det ta 4-5 dagar innan du märker någon skillnad.

    Hoppas det känns bättre sanrt!

  • Äldre 15 Mar 19:25
    #2

    Som sagt, vet ej var du har infektionen men jag har haft det i den nedre regionen men då har jag ej fått
    npgot att svölja ut du kör upp en liten "tvål" och sen är det klart :)

    Men ja... Finns receptfritt! Min kille fick smörja in sig med salva ;)

  • dreamo­utloud
    Äldre 15 Mar 19:36
    #3
    Jenny P skrev 2011-03-15 19:20:06 följande:
    Hej dreamoutloud

    Nu vet jag ju inte vart du har din svampinfektion, men vid vaginal infektion så är det normala att äta en engångsdos (150 mg) vid ett tillfälle. Vid annan ordination, med dagligt intag av Fluconazol, kan det ta 4-5 dagar innan du märker någon skillnad.

    Hoppas det känns bättre sanrt!
    Har infektionen i underlivet och tog en engångsdos. Mest att jag hört att det då skall vara över på ett dygn och nu har det tagit två dygn utan att jag märkt någon skillnad. 
  • Äldre 15 Mar 19:41
    #4
    dreamoutloud skrev 2011-03-15 19:36:51 följande:
    Har infektionen i underlivet och tog en engångsdos. Mest att jag hört att det då skall vara över på ett dygn och nu har det tagit två dygn utan att jag märkt någon skillnad. 
    Har du provat med tvålgrejen? finns med en eller tre  och med/utan salva. Den heter nu ska vi se...
    Pevaryl.
  • Jenny P
    Äldre 15 Mar 20:12
    #5

    Misstänker att dreamoutloud redan har provat Pevaryl. Fluconazol brukar inte förskrivas om man inte redan testat "standard" medlen. Har själv blivit hjälpt av Fluconazol dagen efter engångsdosen, men jag skulle ge det en eller två dagar till. Märker du ingen skillnad då, kontakta din läkare.

  • dreamo­utloud
    Äldre 15 Mar 21:13
    #6
    Jenny P skrev 2011-03-15 20:12:17 följande:
    Misstänker att dreamoutloud redan har provat Pevaryl. Fluconazol brukar inte förskrivas om man inte redan testat "standard" medlen. Har själv blivit hjälpt av Fluconazol dagen efter engångsdosen, men jag skulle ge det en eller två dagar till. Märker du ingen skillnad då, kontakta din läkare.
    Det stämmer, har testat de flesta olika krämer och de har funkat, men har nu svamp för tredje gången och läkaren skrev då ut Fluconazol åt mig istället. Men tack för tipset! Skall låta det gå några dagar till och se hur det blir.
  • Lill Anna
    Äldre 16 Mar 20:41
    #7

    Jag har ätit fluconazol från och till och den brukar hjälpa efter 2-3 dagar. Om det fortfarande kliar så finns det receptfri salva mot klåda (den man använder mot fotsvamp) att köpa för att få bort värsta klådan. Prata med läkaren om det inte blir bättre då kanske du behöver en stor engångsdos 150 och sen några veckor med 50 en gång i veckan. Det är en helt underbar medicin vid det där problemet :)

  • dreamo­utloud
    Äldre 18 Mar 11:18
    #8

    Har smörjt in med både Dactacort och Locobase de senaste dagarna nu och det har blivit lite bättre, men svider fortfarande lite från och till.

  • Mon 20 Nov 2023 10:13
    #9

    Fluconazol utan recept - euhealth24.com/se/drug/diflucan Dottern min använt detta och det funkade bra. 

Svar på tråden Fluconazol till svampinfektion