• LisaEl­eonor
    Äldre 4 Feb 09:45
    5161 visningar
    15 svar
    15
    5161

    Bukett till tärnan

    Jag och familjen disskuterade hur mycket pengar som ska läggas på blommor till bröllopet. Då kom frågan om tärnbukett upp. Jag har sett att folk har haft det, så jag tänkte att det skriver jag upp på att göra-listan.

    Men sen tänkte vi lite längre. En av tärnans uppgifter är ju att hålla brudens bukett vid ringöverlämnandet. Då kan hon väl inte ha en egen bukett också, ska hon stå med en i varje hand? Det kändes lite konstigt.

    Vi har bara en tärna. En annan sak om man har flera tänker jag, är ju bara en som behöver hålla buketten.

    Men hur har ni andra gjort? Vi funderar på att strunta i en egen bukett till tärnan.

  • Svar på tråden Bukett till tärnan
  • Sebast­iána
    Äldre 4 Feb 10:16
    #1

    När jag var tärna stod jag och höll både min egen bukett och brudens. Funkade utmärkt. Det är ju inte så lång stund man står där. Man behöver givetvis inte ha någon tärnbumett, men för mig kändes det skönt att ha något i handen när vi gick in.

  • Trollj­entan
    Äldre 4 Feb 10:29
    #2

    När jag var tärna hade jag en egen lite mindre bukett. Hade nog oxå tyckt att det hade kännt konstigt att inte ha något i händerna... Båda mina tärnor kommer få en bukett. även hon som ska hålla i min bukett. 

  • Äldre 4 Feb 11:05
    #3

    Jag fick ingen bukett när jag var tärna. Och jag saknade något att hålla i händerna.
    Så mina tärnor ska få varsin liten variant av min bukett...
    Jag ska ha kallor och vita rosor så dom får nog en kalla och en ros + något grönt. Bara så dom har något att ha i handen :)
    Det är ju så litet så det ska inte vara några problem att hålla min bukett sen 

  • Ocean Bride
    Äldre 4 Feb 11:10
    #4

    Min tärna kommer inte ha egen bukett.
    Detta då hon kommer hålla i min från de att vi kommit fram till altaret till precis innan vi går ut.
    Och när hon går in/ut ur kyrkan håller hon i marsalken Tungan ute

  • Trollj­entan
    Äldre 4 Feb 11:38
    #5
    Ocean Bride skrev 2011-02-04 11:10:47 följande:
    Min tärna kommer inte ha egen bukett.
    Detta då hon kommer hålla i min från de att vi kommit fram till altaret till precis innan vi går ut.
    Och när hon går in/ut ur kyrkan håller hon i marsalken Tungan ute
    Går tärnan in och ut med marsalken blir det ju lite annorlunda. Då kan det ju vara onödigt med bukett. Vi ska däremot köra med att m2b och marsalk står och väntar och tärnorna går in före mig.
  • nattma­ran
    Äldre 4 Feb 13:40
    #6

    usch vad svårt, men kan nog hålla med någon att det är bra att ha något i handen. och en tärnbukett behöver ju inte vara så påkostad eller stor

  • Äldre 4 Feb 13:55
    #7

    En billig enkel påsväska eller typ korg skulle kanske funka annars också. Då kan dom ju ha näsdukar och annat som kan behövas i den...
    Det är ju trots allt bara något att hålla i och sysselsätta händerna som man behöver 

  • geleha­llon
    Äldre 4 Feb 14:44
    #8

    Så här tänker jag!

    Jag ska ju ha ett släp på min klänning och förutom uppgiften att hålla i mina blommor under prelleprat och pussande och så, så är ju tärnornas uppgift att hålla släpet fint också..

    Så jag kommer att beställa matchande blommor till tärnorna och min florist kommer att göra blomsterarmband till dem! På så sätt har de blommor OCH händerna fria att hjälpa mig med släpet ;)

    (Kostade faktiskt inte så mkt... Om jag köpte egna armband som hon kunde binda på så skulle blomsterarmbandet kosta ca 150kr)

  • MrsT20­11
    Äldre 4 Feb 14:56
    #9

    Jag var tärna härom året och hade ingen egen bukett. Det gjorde mig inget då jag hade fullt upp med brudens släp plus att jag tog hand om brudbuketten långa perioder då bruden mest tyckte att den var i vägen. =)

    Nu ska samma tjej vara tärna på mitt bröllop och hon är tacksam över att slippa tärnbuketten. Jag hade istället en liten handväska på hennes bröllop och det ska även hon ha, med bland annat näsdukar i.

    Mitt råd till dig TS är att (om du kan tänka dig att lägga en slant på en tärnbukett) så fråga din tärna hur hon vill göra och lägg fram alla argument för/emot som kommer fram i denna tråd.

  • Winter­candle­s
    Äldre 4 Feb 15:50
    #10
    gelehallon skrev 2011-02-04 14:44:47 följande:
    Så här tänker jag!

    Jag ska ju ha ett släp på min klänning och förutom uppgiften att hålla i mina blommor under prelleprat och pussande och så, så är ju tärnornas uppgift att hålla släpet fint också..

    Så jag kommer att beställa matchande blommor till tärnorna och min florist kommer att göra blomsterarmband till dem! På så sätt har de blommor OCH händerna fria att hjälpa mig med släpet ;)

    (Kostade faktiskt inte så mkt... Om jag köpte egna armband som hon kunde binda på så skulle blomsterarmbandet kosta ca 150kr)
    Precis så tänkte jag med :) 
    Blir jättefint med ett sådant blomarband.
    Om inte tärnan vet vad hon ska göra av sina händer kan hon ju alltid hålla i sina egna händer framför eller bakom ryggen om ni förstår min tanke. Ha ha så länge hon inte står med armarna i kors spelar det ju ingen roll ;)  
  • danica­liforn­ia
    Äldre 6 Feb 19:58
    #11

    mina två tärnor kommer få som armband med en liten blomma på och något grönt, lite som sånna där dom har i usa på skolbaler, fast utan rysch pysch! lite luddig förklaring men hoppas ni fattar!

  • Äldre 6 Feb 22:29
    #12

    Min tärna kommer självklart ha en bukett :)

  • Jag han
    Äldre 7 Feb 07:56
    #13

    Jag hade ingen bukett när jag var tärna.
    För mig var det helt ok! Har inte vetat heller att en del tärnor har buketter.

    Kanske skönt däremot att ha händerna i något när man gå in och är sådär jobbigt nervös. Jag hade sån tur att jag slet tag i brudparets 3-årige son, som jag egentligen inte fick gå in bredvid för prästen?!
    Var så skönt att hålla honom i handen. Då slapp man se ena armen skaka av nervositet iaf, haha...

  • Äldre 7 Feb 08:08
    #14

    Min tärna hade en egen bukett. En liten kopia av min. Funkade jättebra och var jättefint! Inga problem när hon sedan skulle hålla i min!


  • Jessie­s
    Äldre 26 Feb 16:22
    #15

    Ett tips om ni vill komma billigt undan är att binda buketten till tärnorna själv :) 

    Jag ska beställa min från florist men tärnornas tänkte jag göra själv... Är inte alls svårt. Bara att köpa blommor från torget/ICA och öva hemma. Sist jag gjrode det blev jag förvånad över hur bra det blev faktiskt.

     

Svar på tråden Bukett till tärnan