• Syster­Anna
    Äldre 3 Feb 12:07
    6580 visningar
    20 svar
    20
    6580

    Låter det här jättekonstigt?

    Inför vårt kommande bröllop har jag och min sambo funderat över hur vi skall göra med efternamnet. Jag heter Martinsson och han Sköld. Jag är väldigt fäst vid mitt efternamn/min familj och hans är lite ovanligare vilket också är lockande. Vi kom helt plötsligt på att om vi kombinerar våra efternamn, Martinsköld, så blir båda väldigt nöjda. Det är helt unikt så det blir till att ansöka hos patent- och registreringsverket. Men det vi undrar över är; Låter det konstigt? Dem vi har berättat för ser väldigt undrande ut. Är det på grund av att det är nytt (för oss) eller låter det helt enkelt konstigt? Vi själva tycker det låter rätt bra, men vi är kanske lite konstiga

  • Svar på tråden Låter det här jättekonstigt?
  • M Berg
    Äldre 3 Feb 12:12
    #1

    ne, jag tyckte det lät fin. Lite gammal stuk på det! Vi hade å funderingar på å slå ihop namnen men hittade ingen bra kombo. jag tycker ni ska köra på det om det känns rätt.

  • Trollj­entan
    Äldre 3 Feb 12:13
    #2

    Det är ju helt klart ovanligt men jag tycker inte att det är konstigt. Sen är det ju så att det är ni som ska ha och använda namnet och inte nån annan (förutom eventuella barn då).
    Så jag skulle köra jag =)

  • geleha­llon
    Äldre 3 Feb 12:48
    #3

    Jättefint förslag!

    Fast jag skulle nog modifiera stavningen så det matchade den "gamla" klangen i det...

    ex. Martinskiöld eller dyl

  • Oonah
    Äldre 3 Feb 12:52
    #4

    Vilken lyckad namnkombo! Det låter jättebra! Vi har också lite småfunderat på att slå ihop våra, men alla kombinationer vi provat låter faktiskt bara löjliga, haha! Skrattande


    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • Syster­Anna
    Äldre 3 Feb 13:31
    #5

    Tack för alla svar! Skönt att höra någon utomtående och få lite respons på vårat förslag. Vi kommer att köra på det

  • Sebast­iána
    Äldre 4 Feb 09:09
    #6
    SysterAnna skrev 2011-02-03 12:07:04 följande:
    Inför vårt kommande bröllop har jag och min sambo funderat över hur vi skall göra med efternamnet. Jag heter Martinsson och han Sköld. Jag är väldigt fäst vid mitt efternamn/min familj och hans är lite ovanligare vilket också är lockande. Vi kom helt plötsligt på att om vi kombinerar våra efternamn, Martinsköld, så blir båda väldigt nöjda. Det är helt unikt så det blir till att ansöka hos patent- och registreringsverket. Men det vi undrar över är; Låter det konstigt? Dem vi har berättat för ser väldigt undrande ut. Är det på grund av att det är nytt (för oss) eller låter det helt enkelt konstigt? Vi själva tycker det låter rätt bra, men vi är kanske lite konstiga
    Martinsköld funkar för mig... men jag gissar att ni kommer att få svårt att få igenom det. Det är alldeles för likt personnamns- och efternamnskombinationen Martin Sköld. Jag frågade PRV om ett efternamn förra året och fick svaret att det var för likt ett annat namn som redan fanns så det gick inte.
  • Moster Stina
    Äldre 4 Feb 11:08
    #7

    Jag föreslår ett S emellan så det blir Martinssköld. Då låter det inte som Martin Sköld!

  • lunah
    Äldre 4 Feb 11:52
    #8
    Moster Stina skrev 2011-02-04 11:08:31 följande:
    Jag föreslår ett S emellan så det blir Martinssköld. Då låter det inte som Martin Sköld!
    Det var ett bra förslag! Så hade jag gjort!
    Jag reagerade nämligen också först på att det lät som Martin Sköld. Men Martinssköld ligger bättre i munnen så att det låter som ett naturligt efternamn. 
    Bröllop 28/5 2011
  • queene­lin
    Äldre 4 Feb 11:53
    #9

    Hur gör man ett nytt namn av  Westerberg och Wiberg? Flört

  • S och F
    Äldre 4 Feb 12:47
    #10
    queenelin skrev 2011-02-04 11:53:51 följande:
    Hur gör man ett nytt namn av  Westerberg och Wiberg? Flört
    Westerwi såklart.. =)
  • Syster­Anna
    Äldre 4 Feb 13:21
    #11
    Moster Stina skrev 2011-02-04 11:08:31 följande:
    Jag föreslår ett S emellan så det blir Martinssköld. Då låter det inte som Martin Sköld!
    Hehe, det var det vi tänkte först och kommer att vara vårat andrahandsval
  • JochD
    Äldre 22 Feb 17:52
    #12

    Martinsköld tycker jag låter mycket bättre än Martinssköld, det första blir lättare att uttala som ett ord, tycker jag iallafall!

  • Äldre 22 Feb 18:11
    #13

    Martinsköld men: Martinskiöld som någon föreslog :)

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 22 Feb 18:12
    #14
    Moster Stina skrev 2011-02-04 11:08:31 följande:
    Jag föreslår ett S emellan så det blir Martinssköld. Då låter det inte som Martin Sköld!
    Håller med, tänkte på det också :) Jättecoolt blir det :) 
  • Syster­Anna
    Äldre 10 May 21:02
    #15

    Tänkte bara uppdatera tråden lite
    Idag fick min m2b hem patentpapprena och den 2:a juli blir vi fam. Martinsköld.

    tack för all feed back i tråden  

  • Kattpo­et
    Äldre 10 May 21:24
    #16

    Utalas det Martins Sköld  eller  Martin Sköld?

    Jag gillar  Martins Sköld ! 

  • Syster­Anna
    Äldre 13 May 12:25
    #17

    Det uttalas Martin-Sköld

  • Kattpo­et
    Äldre 13 May 13:59
    #18

    Martin Sköld är en gammal klasskamrat till mig..

  • awarwe­n
    Äldre 13 May 14:04
    #19

    Jättefint efternamn!
    Lycka Till! Solig

  • Påfåge­ln
    Äldre 9 Dec 15:25
    #20

    Om ni tycker om det är det toppen!


    Spelar det verkligen någon roll vad andra tycker? Det är ert liv, ert efternamn.

Svar på tråden Låter det här jättekonstigt?