• masz
    Äldre 2 Feb 11:58
    15826 visningar
    20 svar
    20
    15826

    Budget Bröllop 2014.

    Vi planerar för bröllop 2014.
    Först planerade vi oss att gifta oss iår faktist men vi kom inte på ett passande datum så nu kom vi fram till att gifta oss samma datum som vi träffades allra första gången, och då blir det att vänta till 2014 för att inte gifta oss på en vardag :) Vi ska ha ett budget bröllop. Först tänkte vi runt 10000 men eftersom det är länge kvar så kanske vi kan dra oss till 15-20, vi får se hur det blir.
    Är det någon mer som ska gifta sig 2014?
    Hur sparar ni pengar? Och hur planerar man? Finns det någonting man kan göra redan nu?
    Har galet kollat klänning och självklart blivit kär men det är ju ingenting jag kan kolla på nu och de kommer ju byta ut sortimentet och så , så det är lagt på hyllan tills vidare.
    Vi ska ha buffe´, men vet inte vad vi ska ha för mat? Gifter oss augusti.
    Har 3 barn, 2 av de stora nog att vara näbbar.
    Funderar vart vi kan ha festlokal och sånt.. Det är så svårt.
    Snälla zappa lite ideér och hjälp mig i tankarna. Jag kommer säkerligen komma på många fler frågor..

    :)

  • Svar på tråden Budget Bröllop 2014.
  • Äldre 4 Feb 15:45
    #1

    Vad roligt att ni har bestämt er!!

    Vi ska inte gifta oss 2014 utan 2012. Men vi tänkte precis samma som er. Vi ska ta den datumen vi träffades. Du ser min signatur 1995-11-17 det är den officiella dagen vi blev tillsammans och vi ska gifta oss 2012-11-17 för att det råkar vara en lördag. Detta bestämde vi redan augusti 2010 så drygt 2 år i förväg.
    Det är alltid bra att vara ute i god tid och allra helst när man har en liten budget. Vi har oxå en liten budget.
    Först kände vi att det var för långt tid kvar för att börja planera men nyfiken som man är så började jag titta lite på nätet ändå och visade M2B lite av varje och han insåg snabbt att det var dags att börja planera och spara redan 2 år i förväg.

    Jag har massor av tips och idéer det är bara att fråga på. Bröllopsplanering är nåt av det roligaste som finns!!

    Men mitt första tips är att börja med att tänka ut vilken typ av bröllop ni vill ha. Med det menar jag tex kyrkbröllop eller borgligt. Trädgårdsbröllop eller hyrd lokal. Vill ni ha tema?? Just nu är det väldigt inne med RockaBilly och 50 tal men det kan ju hinna ändras innan det är dags för er. Så vill ni ha tema så välj hellre ett som stämmer med hur ni är. Tex en musikstil som passar er, tema från en film ni tycker speciellt mycket om. Eller helt enkelt ett färgtema där ni låter en eller två färger finnas på allt från kort och dekorationer till buketten.
    Att det är långt till det är dags med klänningen har du helt rätt i men det är ändå bra att ha lite i bakhuvudet vilken stil man vill ha, ska den vara rak och enkel eller stor och flådig.

    Jag tycker själv att detta är en jätte bra start. Och angående sparandet så sätter vi undan pengar var månad på ett eget konto för bröllopet.

    Jag har massor av fler tips till dig om du är intresserad men undrar först då hur händig du är, tänker du köpa färdigt eller tillverka själv??

  • Äldre 4 Feb 15:49
    #2

    Vill tillägga att nätet är fullt med idéer och inspiration.


    Googla runt och kolla men var beredd på att fastna i flera timmar framför datan Skrattande

  • masz
    Äldre 6 Feb 17:42
    #3

    Nej nej, inte händig. Jag kan inte göra någonting själv, tyvärr :)
    Vi hade tänkt ett tema bröllop i någon färg, men vet inte vilken färg än :) Och gifta oss i kyrkan.
    Men vart vi ska ta vägen efteråt är än mycket oklart då vi bor i en liten stad. Men vi ska inte sova på hotell utan det blir en natt hemma ;) Med barnvakt. Och sedan får vi åka iväg utomlands när vi får mer pengar istället.
    Det är så mycket att planera och jag är precis SKIT kass på att planera, och gubben bryr sig inte så jag har typ fulla händer. Önskar jag kunde säga dittan och dattan , men att någon annan planerade allt i detalj åt mig;)
    Ska ni ha buffe´? För vad är passande mat för ett bröllop i augusti? :p

  • masz
    Äldre 7 Feb 09:36
    #4

    Har ni köpt in någonting än, eller när planerar ni att göra det?

  • Jag han
    Äldre 7 Feb 09:49
    #5

    Jag har gjort så att jag klippt ut fina saker, färger, kläder etc ur bröllopstidningar och klistrat på egna papper. På så sätt har jag fått en klar bild av vad jag gillar för stil.

    Redan nu kan ni väl boka upp eventuell lokal som finns i ert område. Herrgård, kursgård, församlingshus, föreningslokal? Kika runt vad som finns. Lokal och kyrka är väl det som bör bokas först vad jag förstått.

    Lägg undan lite pengar varje månad, önska er i present när ni fyller år/julklapp.
    köp lite varje månad när det börjar bli dags för inhandling av alkohol, mat, kläder, dekorationer etc.

  • Äldre 8 Feb 18:41
    #6

    Jag har faktiskt oxå gjort som "Jag han" och klippt ut bilder i alla möjliga tidningar som inspiration och klistrat upp dem på styva papper och skrivet mina kommentarer och funderingar.
    Och så har jag lusläst en massa bröllopstidningar efter hemsidor som har med bröllop att göra. Jag har gjort listor på hemsidor i olika kategorier tex, klänningar på en lista, caterings på en lista, planering på en osv.

    Vi har än så länge bara köpt material till alla kort. "Save-the-date-, Inbjudnings-, placerings-, tackkort och programblad. Jag ska göra dem själv. Och så köpte jag lite fina pennor att skiva med och en pärm att ha hela planeringen i.
    Sen har jag haft turen att mina vänner gifte sig förra sommaren så jag fick deras bordsplaceringshållare och glasfaten som dem hade blommsterdekorationerna på.

    Vi sätter undan pengar varje månad till alla dem stora kostnaderna som kommer på slutet som mat, lokaler och liknande. Vi har tänkt köpa annat efterhand som vi hittar det vi vill ha. Men just ni tittar vi mest på bilder och funderar på hur vi vill ha det så det är noga genomtänkt innan vi handlar för mycket så vi inte ändrar oss sen och har köpt saker i onödan.

  • brud sept 2011
    Äldre 6 Mar 14:46
    #7

    jag och min fästman  ville ha 10 000kr som gräns då jag endast är vikarie och min fästman ska snart börja stämpla så vi har det lite tajt, och vi bestämde oss bara sex månader innan, vi har bokat kyrka o de va ju gratis, sedan finns det församlingshem där man fick hyra för bara 700kr, förlovningsringarna hittade vi billigt på nätet, klänningen hittade jag på blocket, massa dekorationer har jag köpt nu på tradera jätte billigt så det mesta är faktiskt klart utom dukar, vi ska ha catering som hade ett bra pris så det blir ca 6400kr för 25-.30 pers, alla dricker inte så vi ska bara ha tv¨å plattro öl, små vin flaskor till maten, och sedan läsk kommer typ bli 700kr, mitt i allt kom vi fram till att vi inte vill vänta ända till september så vi tänker leva lite snålare nu och har betsämt datum i augusti istället ,  vi lägger undan så mycke vi kan varje månad ibland 1000kr o ibland 3000kr beroende på vilken inkomst vi har  ( varierar) glömde säga att min msb har redan fyra barn sen tidigare oxå men om man verkligen vill går det att få ihop till räckligt me pengar nu har jag överskridit vår budget ganska mycket  23000 men det är ju inte en hel summa på engång utan man får ta lite i taget=)

  • Styrka
    Äldre 15 Mar 10:42
    #8

    Om ni bor stort / i hus kan man ju gifta sig i trädgården hemma och bjuda på cateringbuffé. Googla catering + din stad så bör du hitta cateringfirmor nära dig. Oftast har de sina menyer ute på hemsidan. Även ICA har catering vill jag tipsa om, mycket bra kvalité och faktiskt billiga priser oxå.
    Cateringfirmor erbjuder ofta även uthyrning av porslin, så slipper ni disken! Dessutom billigare än att köpa billigt storpack från IKEA som ni inte har plats för efteråt, gissar jag.

    Dekorationer kan man ofta fynda, och less is more. Man kan köpa storpack med enkla glaspluttar som ser lite ut som vattendroppar om du förstår hur jag menar, mycket effektfullt med värmeljus. Duk; köp en rulle tyg, superenkelt att sy upp själv, bara raksömmar ju!
    Man kan också be att få låna dekorationer av familj och vänner, och samla ihop. De flesta har mer prydnassaker än de vet om, haha!

    Annars gift er i en park och ha mottagningen i en lokal lokal, så att säga. Bostadsområden hyr ofta ut mötes- och festlokaler billigt, men ofta måste man stänga av musiken rätt tidigt.
    Kyrka och församlingshem brukar även det vara billigt.

    När det gäller musiken: spotify, spotify, spotify! Är datorhögtalarna inte så bra så finns fantastiskt bra Philips på Clas Ohslon för ca 400 kr, som skulle räcka för ljudet till en gympasal.

    Klänning kan du köpa billigt på blocket eller tradera, men ibland är faktiskt helt nya, fina klänningar köpta på nätet billigare! kolla www.lightinthebox.com eller www.shopindream.com tex! Jag hittade flera där för mindre än 250 dollar.   www.keepmeinstitches.com har fina brudtärneklänningar som går att få i vitt, så att det blir brudklänning, billigare än så hittar du inte! 80 dollar, typ!

    Ringar i palladium är billigare än vitguld, CZ-stenar ser ju ingen skillnad på ändå, och även när det gäller ringar hittar man fina billiga på nätet. Blankpolerat rostfritt stål gillar jag personligen, ännu billigare än palladium, och starkt och slittåligt oxå.

    Inbjudingskort kan man köpa billigt i pack på bäde ICA och Akademibokhandels, eller varför inte Panduro.

    Beställ alkohol från Tyskland på nätet och servera i tillfällig bar till självkostnadspris.

    Önska er bidrag till bröllopsresa i present.

    Men det mest besparande är ändå att minska antalet gäster. Tyvärr.

    Spara pengar på vanligt bankkonto, det vore himla trist att se bröllopskapitalet minska, den risken hade inte jag vågat ta.

    Det var de tipsen jag kunde komma på! Vill själv ha ett budget bröllop...

  • caroli­na8409
    Äldre 23 Dec 10:01
    #9

    Jag ska gifta mig  2014 med och en sak du måst göra från nu är titta en lokal fest till er stor dagen. Du har jättebra tid på dig och hitta den perfeck lokal. Jag hittade en som jag blivi i kär och har ring de, sen ring de mig och så att det varit bra jag har titta det för att hos de, de är rädan boka 2013. Så gör ni det nu, sen kyrkan. Det kan ser för tid ut, men ni för ser när det är dax så ni har det allt ni vill klart.Skrattande

  • endagr­unfeld­t
    Äldre 30 Dec 22:22
    #10

    Denna tråd måste jag lusläsa!! :)


    Är själv i fixa-inför-bröllop-tagen, men med våra familjer + de vänner vi vill ha med så blir vi runt 85-90 personer så budgeten är lite högre..


    Men ändå måste vi tänka samart.


    Vi kommer försöka spara varje månad, men med tanke på att jag är studernade o min sambo jobbar 50% o är pappaledig 50% så hänger de på att jag jobbar extra..


    Hur mkt kunde ni andra lägga undan?

  • Äldre 30 Dec 22:43
    #11

    Jag och min sambo är inte ens förlovade än, men vi vet att vi ska gifta oss. Detta året kommer ringar inhandlas. Så jag tror jag är ännu mer ute i god tid än ni;) När ni firar fem år sitter kanske jag fortfarande här och planerar! haha

    Men mitt tips till dig är, boka allt ni kan nu i förväg. Försök sprida ut, men hålla koll på, kostnaderna.
    Börja spåna redan nu på hur ni vill lägga upp mat (alltså inte på tallrikar utan om ni vill ha buffé, göra lite själva osv).

    Jag t r o r att ju mer och längre man kan planera ju enklare är det att hålla lite kostnader nere. Gå en liten scrapbooking-, eller photoshopkurs. Det kostar inte många 100-lappar och du kan helt plötsligt göra MYCKET själv. Inbjudningar, festprogram, meny, tackkort... Vad ni nu tänkt att ni vill ha.

    Angående färgval så är ju det svårt. I alla fall för mig, jag är ombytlig. Så gör en sk "moodboard", tillsammans med din blivande om han vill, så vet ni vad för slags färger ni kan tänka er. Då kan man fnula redan nu på dekorationer/kort/ etc etc.

  • hsmamm­a
    Äldre 17 Jan 22:08
    #12

    Jag kollade de sidor du skrev om ang klänning. Men vågade du beställa genom nätet? Med tanke på strl etc? Blev klänningen som du önskade?


    Styrka skrev 2011-03-15 10:42:10 följande:
    Om ni bor stort / i hus kan man ju gifta sig i trädgården hemma och bjuda på cateringbuffé. Googla catering + din stad så bör du hitta cateringfirmor nära dig. Oftast har de sina menyer ute på hemsidan. Även ICA har catering vill jag tipsa om, mycket bra kvalité och faktiskt billiga priser oxå.
    Cateringfirmor erbjuder ofta även uthyrning av porslin, så slipper ni disken! Dessutom billigare än att köpa billigt storpack från IKEA som ni inte har plats för efteråt, gissar jag.

    Dekorationer kan man ofta fynda, och less is more. Man kan köpa storpack med enkla glaspluttar som ser lite ut som vattendroppar om du förstår hur jag menar, mycket effektfullt med värmeljus. Duk; köp en rulle tyg, superenkelt att sy upp själv, bara raksömmar ju!
    Man kan också be att få låna dekorationer av familj och vänner, och samla ihop. De flesta har mer prydnassaker än de vet om, haha!

    Annars gift er i en park och ha mottagningen i en lokal lokal, så att säga. Bostadsområden hyr ofta ut mötes- och festlokaler billigt, men ofta måste man stänga av musiken rätt tidigt.
    Kyrka och församlingshem brukar även det vara billigt.

    När det gäller musiken: spotify, spotify, spotify! Är datorhögtalarna inte så bra så finns fantastiskt bra Philips på Clas Ohslon för ca 400 kr, som skulle räcka för ljudet till en gympasal.

    Klänning kan du köpa billigt på blocket eller tradera, men ibland är faktiskt helt nya, fina klänningar köpta på nätet billigare! kolla www.lightinthebox.com eller www.shopindream.com tex! Jag hittade flera där för mindre än 250 dollar. www.keepmeinstitches.com har fina brudtärneklänningar som går att få i vitt, så att det blir brudklänning, billigare än så hittar du inte! 80 dollar, typ!

    Ringar i palladium är billigare än vitguld, CZ-stenar ser ju ingen skillnad på ändå, och även när det gäller ringar hittar man fina billiga på nätet. Blankpolerat rostfritt stål gillar jag personligen, ännu billigare än palladium, och starkt och slittåligt oxå.

    Inbjudingskort kan man köpa billigt i pack på bäde ICA och Akademibokhandels, eller varför inte Panduro.

    Beställ alkohol från Tyskland på nätet och servera i tillfällig bar till självkostnadspris.

    Önska er bidrag till bröllopsresa i present.

    Men det mest besparande är ändå att minska antalet gäster. Tyvärr.

    Spara pengar på vanligt bankkonto, det vore himla trist att se bröllopskapitalet minska, den risken hade inte jag vågat ta.

    Det var de tipsen jag kunde komma på! Vill själv ha ett budget bröllop...
  • Styrka
    Äldre 21 Jan 13:47
    #13
    hsmamma skrev 2012-01-17 22:08:38 följande:
    Jag kollade de sidor du skrev om ang klänning. Men vågade du beställa genom nätet? Med tanke på strl etc? Blev klänningen som du önskade?
    Jag hittade min drömklänning på www.vicyc.com, men då de inte ville gå med på några ändringar i designen så skickade jag bilder, mått och förklaringar till www.mylove-bridal.com. Klänningen kom 3 veckor senare, och var precis som jag önskade mig! Jag är supernöjd! Möjligen är den någon centimeter för kort, men det tänker jag inte knussla om till priset jag fick den; 1600 kr, inkl frakt! Rekommenderar My Love till alla, klänningen är av mycket hög kvalitet, välsydd, rejäl, bra sömmar, den som sytt den vet mycket väl hur en kvinnas kropp ser ut, och de har bra mailkontakt. Deras engelska är väldigt grundläggande, men de gör sig ju förstådda. Man får bara tänka på att vara väldigt tydlig!

    Kolla gärna in de kinaklänningstrådar som finns, de är fullpackade med goda råd, betygsättningar, varningar från folk som beställt. Lycka till!
  • hsmamm­a
    Äldre 22 Jan 14:25
    #14

    Tack för svaret. Hittat en jag vill ha för 900 kr

  • Styrka
    Äldre 6 Feb 19:59
    #15

    Grattis och lycka till med beställningen!

  • jennie­13
    Äldre 14 Mar 10:35
    #16

    Hej, vi ska också gifta oss någon gång under 2014. Glad Jag sitter och slösurfar här på BT och nämer försiktigt saker för m2b (första gången jag skriver det -iiiiSolig ) som suckar och tittar på mig och talar om att det blir inget planerande under 2012! Men jag sitter här ändå och försöker lista ut vad jag/vi skulle vilja ha, för idagsläget är det enda vi vet att vi vill gifta oss, troligen någon gång under sommarhalvåret. Allt annat är vi öppna för och kan se både för- och nackdelar med. Då blir det svårt att planera också... Men när vi bådar jobbar igen (han är föräldraledig nu) så ska vi börja spara pengar. Det blir nog ingen bamsebudget men samtidigt vill vi (kanske?) bjuda många... så jag kan tänka mig att vi i slutändan sitter med en lååång inbjudningslista och en liten budget. vi har nämligen tänkt skaffa ett barn till occkså innan giftemålet så vi kommer inte kunna spara hur mycket som helst varje månad fram till 2014.

    Har ni andra alltid vetat hur ni vill ha det? Hur har ni kommit fram till vad som passar er bäst?

  • lordoz
    Äldre 18 Mar 22:38
    #17

    Hejsan allesammans!

    Jag ska gifta mig i april 2013, och har redan börjat planera och fixa och dona...

    Min sambo har officiellt inte friat ännu, och jag har ingen förlovningsring än på fingret, men den ligger hemma i kassaskåpet. :) Den kommer sättas på den 6/4 och exakt ett år senare blir det bröllop.

    Vi kommer gifta oss borgerligt. Så det jag redan har gjort är att boka lokal (bostadsrättsföreningen har en som kostar 100:- för tre dagar!!) och så har vi gjort en gästlista (55 gäster) och bestämt färgtema.

    Färgtemat bestämde vi mycket utifrån vad vi redan har hemma. Vi har 4 st silverfärgade kandelabrar, så därför blev det silver som en färg. Dessutom älskar jag rött och ska ha röda rosor i min brudbukett och krukrosor (röda) på bordet, så rött blev nästa färg. Och slutligen vitt för att kunna använda vanliga lakan till dukar.

    För att hålla nere budgeten så har vi bestämt att vi ska göra egen kallskuret-buffé. Vi har dock inte bestämt vad den ska innehålla ännu.... Men lutar väl åt kyckling, fläskytterfilé, rostbiff o dyl samt potatissallad.

    När det gäller alkoholen så har min m2b snackat lite löst med en kollega som ska ner till Tyskland om han kan handla åt oss med. Annars så köper vi i Köpenhamn när vi ska dit på semester i sommar...

    För att hålla nere budgeten annars så är mitt största tips att vara tidigt ute och bestämma färgtema, så att man kan nyttja reor till att köpa in dekorationer och liknande. Köp begagnat på blocket, ebay eller tradera! Och håll det enkelt!!

    Jag kommer sätta upp mitt hår själv, dock kommer jag unna mig en klippning och färgning nån vecka innan. Samtidigt då kommer jag plocka och färga mina ögonbryn och även färga fransarna. På det sättet kommer jag slippa tänka på en del av min sminkning! (Jag är inte så mycket för smink, så kommer bara ha ögonskugga förövrigt och det kan jag fixa själv).

    Vi kommer gifta oss i samma lokal där festen är. Så slipper vi tänka på transport. (Om det är solsken så kanske vi gifter oss på gräsmattan utanför och går in!). Glad

    Musik = Spotify

    Fotograf = Ingen anlitad! Kommer be gästerna skicka över de bilder de tagit med sina digitalkameror istället.

    Papperssaker som inbjudningar, festprogram och liknande = Gör jag själv med lite hjälp från pyssliga vänner.

    Dekoration = Köper delar på reor eller ebay och gör en del själv!

    Det är detta som jag kommer på just nu! :)

  • Natali­s
    Äldre 11 Jun 11:54
    #18

    Hej alla, här är en till 2014-brud!

    Jag har planerat mitt bröllop i 10 år så varför inte planera 2 år till? Jag är heller inte förlovad ännu, men jag har lämnat in min ring (min mammas förlovningsring) för putsning så nu väntar jag spänt :)

    Min sambo tycker jag är galen som redan sitter här men men :)

    Jag vet inte riktigt vad vi har för budget ännu. Jag är duktig på att fixa det mesta själv, men vissa saker kommer får kosta typ min Klänning !

  • Äldre 28 Sep 11:23
    #19

    Jag ska också gifta mig 2014, i januari närmare bestämt! :D

    Min sambo och jag har satt en ungefärlig budget på mellan 30-35 000kr än så länge, väntar på prisförslag från lokalerna som vi kanske ska vara hos för att få en med konkret bild av vad vi landar på för summa. Vi ska gifta oss borgligt och ha vigsel + fest på samma plats.

    Vi har valt ut några få saker som vi tycker är viktiga att lägga pengarna på och försöker spara in på andra ställen som inte är lika viktiga för oss. T ex har vi valt att lägga mer krut på maten (då vi är finsmakare både han och jag) + min ring (då det är den som kommer finnas kvar längst efter att vi gift oss) i stället för klänningen och dekorationer.

    Mina vänner som gifte sig 2010 klarade sig på en budget på 20 000kr och de hade ändå 200 gäster, deras tips är att utnyttja kontakter som man har i sin närhet för att få så mycket som möjligt till ett så lågt pris som möjligt. Lokalen de var i fick de t ex låna gratis tack vare en kontakt.  

    Ett annat tips som jag fått av en kollega är att inte säga till de man bokar t ex blommor av att det är ett bröllop man ska ha. Hennes svägerska hade beställt blommor från en florist och fick dem för ca halvapriset mot vad minsvägerska hade betalat ett år tidigare bara för att hon inte nämnde att det var en "brudbukett". Det kommer definitivt jag också göra!

     

  • josefi­n01
    Äldre 7 Jan 00:48
    #20

    hejsan Allihopa!

    Jag är bröllopsfotograf och fullkomligt älskar bröllop.. Själv har jag mängder av idéer i huvudet när det gäller budget bröllop och har lyckats samla på mig lite bra saker att tänka på under de bröllop jag arbetat på.. Tänkte att jag kanske kan skriva några saker som kan hjälpa er som planerar!
    För det första är lokalen jätte viktig.. den får inte vara för stor.. hellre för liten än för stor för en ekande lokal är inge vidare roligt.. helt tyst när någon pratar och det blir mer stelt. Men viktigast tycker jag är att tänka på vem man själv är.. vilka är ni som par och vad passar era personligheter? Allt för många tror att pampigt betyder bättre men jag tycker inte alls det stämmer utifrån mina erfarenheter.
    Min svärmor gifte sig på klipporna på en fantastisk plats.. de hade ett riktigt budgetbröllop men det kommer ändå finnas kvar i mångas hjärtan. De bjöd in folk via facebook och skrev att de skulle vigas där och att man skulle ta med sig sin egna picknickkorg så bjöds det på skumpa och tårta. De hade en reservplan vid dåligt väder men det var som tur var en fantastisk dag på österlen. Vi gick barfota ner till prästen med dem och vänner till dem spelade och sjöng.  Skumpan låg i en stor zinkbalja i vattnet :) Många kunde vara med och fira och det blev verkligen personligt.
    Klänningar finns det gott om att hitta via nätet.. både vintage och nyare begagnade om man vill komma ner i pris.. Även pyntning till bord och lokal om man vill ha det. (på fb finns en grupp särskilt för detta) Ta hjälp av vänner är också ett väldigt bra tips! Jag vet en tjej som bjöd in flera vänner till pyntning av lokal. Hon hade samlat på sig massor av loppisgrejer och hennes vänner fick gå loss och göra lokalen tokigt pyntad. Det var både häftigt, knäppt och roligt på samma gång. Det finns även mycket tips ex på pinterest om man söker på diy wedding där man kan se hur man enkelt kan fixa till en ljuslyckta av en glasburk mm. Bjud in vänner och ta hjälp av dem! det kan bli en rolig grej och behöver inte kosta så mycket.
    Något jag själv ofta tänkt på är att vissa bröllop är så planerade att de känns regisserade.. ibland kanske det är bra att bara låta vissa saker hända av sig själv och inte planera schemat allt för mycket under kvällen.. för att få plats med spontanitet och härliga stunder som bara blir av sig själv när folk är lyckliga.
    Blommor är ju också ett dyrt kapitel.. köp blommor på torget och plocka blommor och blanda.. prata med dem innan så kan du säkert få ett bättre pris än inne hos blomsterhandlaren. Det förutsätter såklart att man kan kombinera färger osv.. men även här kan man ta hjälp av all inspiration som finns där ute. Jag har själv skapat brudbuketter några gånger genom åren och det är verkligen kul. :)

    Jag kulle kunna ge hur många tips som helst och ser att alla ni andra redan gjort det! för övrigt ett annat tips där jag iofs är lite partisk.. ;) Spara inte in på bröllopsfotografen! Lägg hellre pengar på det.. det är ju det enda man har kvar efteråt av alla saker man faktiskt köper till ett bröllop.. det är klart.. klänningen är ju kvar! och ringarna! och kärleken! men med tiden kan de vara extra värdefullt med bilder som berättar er dag :) ett tips är att önska sig presentkort hos fotografen istället av era gäster. Det är ju en superbra present som är mycket mer användbar än en massa skålar och muggar :)

    Lycka till mer era planer och fantastiska bröllop! Själv väntar jag på att mitt ska få börja formas i huvud.. men jag får nog vänta lite till! 

Svar på tråden Budget Bröllop 2014.