• fresor
    Äldre 26 Jan 11:10
    16102 visningar
    4 svar
    4
    16102

    Skärholmens Gård - Erfarenheter?

    Hejsan!

    Har sett några andra inlägg om Skärholmens Gård. Men inget
    som är så nytt och ger svar på mina frågor.

    Någon som gift sig och haft bröllopsfest på Skärholmens Gård?
    Erfarenheter därifrån?

    Tänker i första hand på
    * Maten - hur var kvalitén? Någon maträtt att rekommendera?
    * Lokalen - hur bra kan man sitta om man är 50 personer?
    * Personalen - hur funkade personalen där under själva festen? Serviceinriktade?
    * Musik - Får man plats med ett band? Någon som har ett tips på
    ett "prisvärt" band i så fall?
    * Hur länge får man ha igång musik där (såg att man hyr lokalen till kl.02)

  • Svar på tråden Skärholmens Gård - Erfarenheter?
  • hysch
    Äldre 2 Feb 12:21
    #1

    Jag har varit på bröllop där, det var jättefint och bra och brudparet var supernöjda! Vi var nog 50 gäster tror jag, och det funkade bra. Dom hade musiker utomhus under middagen, sedan gjordes middagslokalen om till dansgolv och musikerna flyttade in. 

  • Superp­ingla
    Äldre 15 Mar 18:59
    #2

    Jag undrar också. Någon som har erfarenhet? Prisvärda?

  • Ever After
    Äldre 30 May 11:11
    #3

    Hej!

    Jag gifte mig där 2009 i slutet på maj och det var helt fantastiskt bra!
    På Skärholmens gård är de trevliga, flexibla och väldigt medvetna om kundernas bästa. Det var en lyckträff att jag hittade dem, jag tycker de var idealiska för våra krav: gammaldags elegantare stil på lokalen, vacker trädgård och vackert läge, tillgänglighet, utrymme, flexibilitet och trevlig personal som verkade bry sig genuint om vår upplevelse, rimligt pris eftersom vi ville ha över till en massa levande musik, veteranbil etc etc. Namnet låter ju inte så kul kanske, man tänker mer samlingslokal i betongcentrum än 1700-talsgård i lummig park vid vattnet. Men det är en riktig pärla faktiskt.

    De försöker inte skinna en heller. Som jämförelse: Innan vi fastnade för dem övervägde vi Taxinge Slott, men när de efter en dyr 3-rätters middag dessutom skulle ta 150 spänn per bröllopstårtbit (!), som för övrigt var vanlig princesstårta som de serverar på kaféet (men med gräddrosetter och citronmeliss, dyra ingredienser tydligen), kände vi att nu fick det vara nog. På Skärholmens Gård hade de förståelse för att man faktiskt har en budget och kanske vill ha musikunderhållning också, inte bara grädde. ;) Det var också på Taxinge som de ville att vi skulle skriva på ett papper där vi tog på oss allt ansvar om gästerna blev matförgiftade för att vi valde att ta med egen tårta. Även om denna betydligt mer avancerade tårta kom från ett konditori som alltså levererat praliner till Nobelfesten! Och dessutom skulle de ta jättemycket för serveringen av denna mehavda tårta i serviceavift och för lokalen(!). Straffavgift kändes det mera som. Jag fattar verkligen principen när man kallar sig "Kakslottet", men de verkade bara så himla tjuriga och otrevliga. Vi försökte påpeka att vi faktiskt redan hyrde åtminstone lokalen för den aktuella tiden och undrade varför vi skulle betala dubbelt plötsligt men det ville de inte höra på. Kostnaden för att köpa Taxinge-tårta till alla gäster hade räckt till att hyra en lokal intill, flytta över alla gästerna dit och ge dem varsinn princesstårta från Ica. ;D
     

    Vi övervägde också Konditori Lyran som är ett otroligt vackert slottsliknande tornprytt 1800-talshus i ungefär samma område med hisnande utsikt. Problemet där var väl att man inte fick tillgång till lokalen förän kl. 18, efter att kaféet stängt, samt att bara ungefär 50 sittande gäster ryms där, åtminstone i samma rum. Annars var de också ganska öppna för förslag och inte sådär benhårda med allt, svåra att få tag i dock och lite dyrare.

    På Skärholmens Gård var det inget trams över huvud taget. När tårtleveransen kom med budbil i stor kyl-låda mot slutet av middagen packade de helt enkelt upp den och serverade enligt anvisningarna. Budet höll kontakten med personalen så att de stod beredda.
    Under förminglet portionerade de upp så att alla som ville kunde få påfyllning. Vi hade både champagne som vi skaffade genom dem och vinbål som vi gjorde själva men som de serverade. Vi var förbluffade över allt de gick med på, efter att ha pratat med otaliga lokalinnehavare som tog betalt för både ditten och datten på ett ibland ologiskt snålt sätt. Men ingen tjaffs här, bara trevlig service. Och det behövs ju. Man vill kunna njuta av sin dag, inte lösa problem eller sura för att man vet att snitten man tuggar på är så obegripligt dyr att man fick strunta i sin stråkkvartett! ;)

    Sista veckorna innan bröllopsdagen hade de fullt upp med andra bokningar (de är jättepopulära för konferenser och liknande) och var lite svåra att få tag i och det gjorde mig nervös, men det var alldeles i onödan. De skötte allt perfekt på dagen och hade proffsig och trevlig serveringspersonal inhyrd, dvs. slipad serveringspersonal av typen man hittar på verkligt bra restauranger, inte kompisar och släktingar i tonåren. 

    Lokalen och trädgården är vacker och romantisk. I början på maj blommar allting men det är jättefint även senare, det är ljuvligt, man kan fota sig vid vattnet, i en gammal allé, den gammaldags i trädgården (som vi också gifte oss i). Man kunde åka Ångbåt dit förut vissa dagar från stadshuskajen, vet inte hur det är nu. Har man en STOR budget kan man ju hyra båt också till gästernas transport och lägga till vid bryggan där nere. ;) Stor parkering i anslutning annars. Handikappanpassad toalett för gamla släktningar och andra (och sånt är ju ett plus). På kvällen kan man mingla på verandan och ute i parken där man kan ha lyktor utställda, magiskt... Vi hade helt enkelt en underbar dag! Längre ner mot vattnet är det dock halvoffentligt, så man får räkna med att folk picknickar där sommartid, eller åker skidor och fikar på standkaféet (om det är öppet) vintertid. (På vintern är det mycket snö där och också jättefint.) Men större delen av trädgården upp mot huset har man helt för sig själv. De dukar vackert med linnesservetter i olika brytningar om man vill det. Bar har de till hyggliga priser ute i foajén om man vill.
    De tar som andra ställen lite pengar för linne och sånt men de hade åtminstone när vi var där väldigt förnuftiga priser. Annars menar jag är det ju lätt att pengarna i onödan rullar iväg på typ bröllopsminigurkor de luxe bara för att det är bröllopspriser... ;) 
     
    * Maten - hur var kvalitén? Någon maträtt att rekommendera? Maten var fantastiskt vällagad och god och man fick MYCKET så alla blev mätta. Vi valde ljummen svamptoast som förrätt, sen vitvinspotatisgratäng med primörer och lax till huvudrätt. De är bra på att fixa alternativ till allergiker, vegetarianer etc. Jag är ganska matintresserad och kinkig men allt var verkligen jättegott, inget var heller överkokt eller liknande.
    * Lokalen - hur bra kan man sitta om man är 50 personer? Vi var över 80 pers. De säger att 120 får plats men det är lite trångt då misstänker jag. 50-75 pers är ganska perfekt antal, ni kanske får plats alla i samma rum  om ni är 50 eller åtmintåne så att resten kan sitta intill och se er genom dörrarna. Vi hade högbordet i mitt-rummet vid altanfönstret och sen dörrarna öppna in till de andra två flankerande rummen så att de flesta såg oss under middagen även om några fick sitta lite off med ryggen till. Lokalen är jättefin, de skulle piffa upp den med 1700-talstapeter efter oss så nu kanske den är ännu bättre. Man får mycket herrgård för en ganska billig penning jämfört med många andra ställen. Behöver man mer mingelplats kan man hyra övervåningen också och betalar då bara för städningen av den. Vi tyckte inte det behövdes för vädret var underbart och folk strosade omkring ute, men regnar det kan man snabbt lägga till det i efterhand. Det är också skönt att man inte är mitt i något bostadsområde, läget är ganska skyddat och lugnt med park och skog runt om, man ser inga moderna hus.
    * Personalen - hur funkade personalen där under själva festen? Serviceinriktade? De var proffs, det är allt jag kan säga. Diskreta, lyhörda och snabba att lösa små problem. Jag var glatt överaskad eftersom jag som sagt oroat mig lite när jag inte kunde nå dem varje dag för mina kontrollfreakiga frågor. ;)
    * Musik - Får man plats med ett band? Någon som har ett tips på
    ett "prisvärt" band i så fall? Vi hade ett välrenomerat new orleans-jazzband därinne i stora rummet (mitten). Kanske 6 gubbar. De fick plats och det fick våra lindy-dansande vänner också.
    * Hur länge får man ha igång musik där (såg att man hyr lokalen till kl.02) Jag tror att man får ha den igång till 1 eller nåt. Man betalar för personal tills alla gästerna lämnat lokalen och någon timme efteråt för den personal som stannat kvar efter middagen och ska städa undan. 

    Jag kan som ni hör verkligen varmt rekommendera Skärholmens Gård, vårt bröllop blev helt perfekt! :) 

  • Äldre 25 Jul 20:53
    #4

    Hej!

    Någon gång under hösten 2016 då vi skulle börja planera vårt bröllop, läste vi den topprecension som signaturen ?Ever after? hade skrivit om Skärholmens Gård nedan. Vi undrade om det fortfarande var samma familj som drev stället och om det i så fall fortfarande var lika bra. En massa research, offerter och ett magiskt bröllop senare kan vi bara bekräfta att stället och familjen är precis sådär fantastiska som vi hade hoppats. Vårt bröllop i början av sommaren var helt enkelt oförglömligt och överträffade alla våra förväntningar.

    Den som har börjat kontakta olika bröllopslokaler och andra leverantörer märker snabbt att prefixet 'bröllop-' är dyrt. Det finns dessutom ett urval av dolda kostnader som visar sig efter vägen ? t.ex. genom att det ska tas ut ?serveringsavgift? som straff för att man vill välja en annan bröllopstårta eller ett visst vin, eller genom att vara oflexibel med ändringar i upplägg, meny och liknande.


    Så var det inte på Skärholmens Gård. Familjen och personalen var genomgående trevliga, professionella, tillmötesgående och flexibla och kom med goda råd och förslag. Inte sällan kunde de ge tips för att hjälpa en få ned kostnaden på en viss punkt, så att man i istället kunde använda pengarna till något som betydde mer för att ens dag skulle bli mer som man själv drömt om. Vi valde t.ex. att efter deras tips beställa och ta med egna dukar och servetter från DUNI, som känns lyxiga och fina trots att de är för engångsbruk, och istället använda pengarna till hyra en skärgårdsbåt för våra gäster att anlända i.


    Liksom ?Ever after? är både min man och jag typiska kontrollfreaks och detta ställer ju rätt höga krav på dem som ska ordna stora delar av ens självaste bröllopsdag. Inte heller här blev vi besvikna. Trots att gården är uppbokad hela somrarna för olika tillställningar, kunde vår kontaktperson alltid snabbt besvara våra frågor och lugna oss på mail/telefon och kunde veckorna innan bröllopet hela vårt upplägg utantill. Vid ett tillfälle sa hon till och med de magiska orden: ?vi som driver stället är kontrollfreaks. Låt oss göra det vi gör bäst så att ni kan luta er tillbaka och njuta av er dag?. Vilket vi gjorde.


    Det måste slutligen även nämnas hur otroligt vackert själva stället är. Vi var initialt lite tveksamma till om våra 80 gäster verkligen skulle rymmas i festlokalen för en sittande middag, men genom att duka så att honnörsbordet ?fortsatte? in i de vackra sidoflyglarna löste sig detta lätt. Och att få ha sin bröllopsfest på en vacker gammal romantisk gård precis vid Mälaren med stor lummig trädgård att vigas i och där solens sista strålar under kvällen dränker hela festsalen i ett varmt sken ? helt enkelt magiskt. Kort och gott hade vi inte kunnat önska oss ett bättre ställe att få gifta oss på och vill å det varmaste rekommendera Skärholmens Gård.

Svar på tråden Skärholmens Gård - Erfarenheter?