• Knopan
    Äldre 17 Jan 17:50
    136986 visningar
    754 svar
    754
    136986

    - Brudar i Karlstad/Värmland -

    Hejsan!

    Det vore roligt att prata och utbyta idéer med blivande (eller redan gifta) brudar från Karlstad.

    Eller finns det kanske redan en sådan aktiv tråd? 

  • Svar på tråden - Brudar i Karlstad/Värmland -
  • Goabul­len
    Äldre 17 Aug 13:32
    Power of Love skrev 2012-08-17 07:16:21 följande:
    Någon av er som har erfarenhet av Almars korg/loft utanför Karlstad?
    Var på bröllop där i sommar när min man var toastmaster. Superfint ställe! Vad vill du veta?
  • Äldre 17 Aug 18:54
    Goabullen skrev 2012-08-17 13:32:52 följande:
    Var på bröllop där i sommar när min man var toastmaster. Superfint ställe! Vad vill du veta?
    Var ni många på bröllopet? Jag funderar nämligen på lokalens storlek, jag förstod det som att den kunde ta upp till 200personer och vi planerar att ha kanske 50-70gäster (är i början av planeradet så vi har ännu inte bestämt exakt hur många vi ska bjuda). Funderar på om det kan finnas risk att det känns "tomt" i lokalen iaf man inte är så många. 
    Och så undrar jag över maten om den var från krogen vad du tyckte om den? 

    Vi har egentligen tänkt att gifta oss och ha festen i Kristinehamn där min fästman är i från men efter ha sett bilder från ett annat bröllop där festen var just på Almars loft är jag villig att tänka om. Det ser ju så vackert ut! Har även mailat dem och frågat om prisuppgifter om hyra och catering. Så väntar på spänning på svar. Glad
  • Goabul­len
    Äldre 17 Aug 22:48
    Power of Love skrev 2012-08-17 18:54:36 följande:
    Var ni många på bröllopet? Jag funderar nämligen på lokalens storlek, jag förstod det som att den kunde ta upp till 200personer och vi planerar att ha kanske 50-70gäster (är i början av planeradet så vi har ännu inte bestämt exakt hur många vi ska bjuda). Funderar på om det kan finnas risk att det känns "tomt" i lokalen iaf man inte är så många. 
    Och så undrar jag över maten om den var från krogen vad du tyckte om den? 

    Vi har egentligen tänkt att gifta oss och ha festen i Kristinehamn där min fästman är i från men efter ha sett bilder från ett annat bröllop där festen var just på Almars loft är jag villig att tänka om. Det ser ju så vackert ut! Har även mailat dem och frågat om prisuppgifter om hyra och catering. Så väntar på spänning på svar. Glad

    Det bröllopet jag var på var det ca 100 pers och längst fram var det en scen. Det enda var väl att det kändes lite väl långt till brudparet där vi satt (satt vi runda bord där jag satt vid bordet längst från brudparet). Det är högt i tak och rymligt men det kändes inte för rymligt! Det går säkert att inreda i halva lokalen och ha en scen längst fram och kanske lite bord med snacks och så i början av lokalen så det inte blir så stort. Det enda tyckte jag att det var lite småmörkt i lokalen med det blir ju bättre om ni har lite mer ljus. Sen finns det inga boenden där ute men det är ju inte så långt från stan.


    De som hade bröllopet hyrde dock bara lokalen och hade egen catering med buffe och egen dricka men jag tror inte att de erbjuder det längre.. De fick iaf ett väldigt saftigt pris per kuvert med trerätters som kostnadsförslag från de som har restaurangen där - tror det var 1050 per person utan alkohol.. Men det har de säkert ändrat på då de var bland de första som gifte sig..


     


    Vi gifte oss själva på Apertin och kan varmt rekommendera det stället annars! Vet inte vad det är för skillnad i pris med vi hamnat på ca 1000 kr per person för tre rätter med alkohol (cava, vitvin, 3 glas rödvin, efterrättsvin, avec), trerätters, lokal, provsmakning m.m.. Underbar miljö, fantastisk personal och supergod mat!

  • Äldre 21 Aug 09:01

    Goabullen:
    Nu har jag fått svar från almars, jag skickde ett mail och frågade hur det fungerade med catering samt om vad det skulle kosta ungefär. Svaret jag fick var som du sa att alla mat och dryck går numera via deras krog .Nåt pris på ungefär fick jag inte. De ville träffas och se ad vi ville ha för att sedan kunna ge oss en offert. Det låter i sig bra att de är så seriösa att de vill träffas för att disskutera men ett ungefärligt pris tyckte jag att de kunde ge då jag ändå sa att det var tvårätters och ungefär hur många vi skulle bli.  Om de fortfrande har samma priser som de erbjöd dina bekanta känns det ändå som det kommer bli för dyrt.

    På apertin ingick boende i priset eller var det priset utöver? Tänkte framför allt på er brudparet, jag antar att alla gäster som ville sova över fick betala för det separat?  Var inne på deras hemsida och det ser verkligen ut att vara en fantastisk miljö. Tror egentligen att det ändå blir lite dyrt för oss men vi har ju faktiskt ett bra tag att spara Flört
     

  • Goabul­len
    Äldre 21 Aug 17:21

    Power of Love:
    Vet att de som hade bröllop inte heller fick nåt pris förrän efter de hade träffats. Tror de är ganska dyra då de satsar på närproducerat och fin mat. Men du kan ju gå dit och höra. Nåt ca pris skulle de kunna sagt kan man tycka.

    Hon som har hand om Apertin var väldigt bra på att säga ett ca pris - tror det var på ca 850-1200 per kuvert för ett standardbröllop som väl stämde in för oss. Boendet var utöver detta. Vi tog brudsviten och den var väldigt dyr men värd sitt pris Vi fick hänga in grjejerna redan från fredagen i sviten utan kostnad då det inte var några gäster på hotellet. Sen tog de 650 kr per person för boende med frukostbrunch. Helt ok pris ändå! Ja miljön är såå fantastisk - går knappt beskriva. Vi fick superfina bilder med vår fotograf som jag nu håller på och gå igenom. Det blir ju dyrare än att hyra t ex en hembygdsgård men supermycket dyrare blir det nog inte. Vi tror vi sparade ca 20 tkr och då snålade vi inte vid festen. Sem ärr det är ju mer att administrera kring en egenhyrd lokal. Vi valde och köpa oss ur det då vi har två barn.

    Maila Apertin vet jag och ta ett möte med dem. De är verkligen jättetrevliga och serviceminded. Vi hade inte tänkt att ta en herrgård från början - men efter vi träffat dem slog vi till ändå - hihi. Annars hyr ju vissa hembygdsgården i Kil vet jag. Den verkar vara fin!. Lite billigare blir det ju då

  • Äldre 21 Aug 22:00

    Goabullen: Jag ska nog se till att ta möte med dem båda ställena men jag får kanske vänta lite för min sambo tycker att det är långt kvar så han är inte sugen på att göra såna beslut ännu.  Men nu har jag ju iaf ett litet hum. 

    Jag tycker att de flesta hembygdgårdarna är så fina och vi funderade ett tag på kristinehamns hembygdsgård tills vi insåg att det datumet vi valt så är alla (iaf de flesta) hembygdsgårdarna är upptagna med nationaldagsfirande. 

  • minska­ttn
    Äldre 22 Aug 12:24

    vi hyrde kils hembygdsgård och är jättenöjda . men som på alla andra ställen gissar jag att de behöver bokas i tid .


    länkar till min blocket annons med saker jag säljer från vårt bröllop. bara att höra av er om ni är intresserade av något av de


    http://www.blocket.se/varmland/Brollopssaker_42064233.htm?ca=7&w=


     

  • AnnaId­a
    Äldre 24 Aug 17:27

    Hej, kommer in lite ny här i tråden :)


    Såg att fler funderat på Almars Loft, lät väldigt dyrt. Himla svårt att hitta bra lokaler att ha festen i.


    Får man vara nyfiken och fråga om datum och vart ni ska gifta er - ni som fortfarande är lite aktiva här.


    Vi har inte bestämt datum riktigt än, förhoppningarna är Maj/Juni 2013 och eventuellt blir det Ölme kyrka :)

  • Äldre 24 Aug 18:16

    Jag och min fästman planerar bröllop 6/6 2014  Glad

    Tycker också att det låter lite dyrt med Almars loft och dessutom blir det fel stad då vi egentligen vill gifta oss i Kristinehamn. Men vi funderar vidare.

    Förresten eftersom ni funderade på att gifta sig er i Ölme har jag hittat en festlokal där när jag letat runt, Åkerbo gårdsbutik. Enligt min sambo som är från trakterna så ska det ligga i närheten av kyrkan. www.akerbogardsbutik.com 
    Vi har funderat på det men vi har många övernattande kompisar och helst av allt vill jag därför ha hyfsat nära till boende, helst så de kan gå men annars så de iaf inte behöver betala en förmögenhet på taxi.
     
     

  • Äldre 24 Aug 18:18

    Glömde att citera men mitt inlägg ovan var till dig AnnaIdaGlad

Svar på tråden - Brudar i Karlstad/Värmland -