• tezz84­0
    Äldre 14 Jan 13:41
    22340 visningar
    50 svar
    50
    22340

    Ta hans efternamn som mellannamn?

    Jag har hela tiden planerat att ha båda våra namn som efternamn, men har nu läst att man kan bara ha ett, och att det andra blir ett mellannamn..
    Så vill jag ju inte ha det.
    Jag har ett ovanligt namn och gubben och våra barn heter Karlsson. Från början så hade jag tänkt att heta Terese mittnamn Karlsson, men då blir ju Karlsson mitt nya efternamn.. För jag kan ju inte heta bägge två?
    Jag vill fortfarande att mitt namn ska vara det "riktiga" och hans som ett extra..
    Hur funkar det egentligen?

  • Svar på tråden Ta hans efternamn som mellannamn?
  • Äldre 23 Jan 06:15
    #31
    KirsiLaa skrev 2012-01-22 21:37:23 följande:
    Och jag undrar om man måste skaffa nytt pass, körkort och alla andra kort i plånboken när det tillkommer ett mellannamn? 
    Ja, det måste man. Klubbkort i butiker och liknande, mindre viktiga handlingar, räcker att uppdatera när de gamla går ut. Men pass och körkort kräver ju dina fullständiga uppgifter för att vara giltiga så dem måste man byta. 
  • Aleta
    Äldre 23 Jan 08:30
    #32

    Jag hade mycket funderingar också innan vi gifte oss.

    Jag har varit gift en gång tidigare och tog då min dåvarande mans namn som mellannamn. Det kändes bara krängligt och onödigt.

    När min nuvarande man och jag pratade om det så ville han inte alls byta namn till mitt och jag iville inte byta till hans. Eftersom jag testat det här med mellannamn redan så kom det inte ens på tal.

    Till slut blev det så att vi heter båda det vi hette innan vi gifte oss. Våra barn har automatiskt fått mitt namn eftersom vi fick dem innan vi gifte oss. Då de båda är flickor så heter de som sista förnamn XXXXXdotter för att visa att de hör ihop med sin pappa.

    För att summera det hela så fungerar det jättebra med olika namn. Vi är en familj med individer och behöver inte ha likadant namn för att visa att vi hör ihop. Det har inte varit något krångel någonstans och allt känns naturligt. Det kan vara skönt för er som inte kommer överens att veta kanske.

    Lycka till med era beslut och följ era hjärtan.
    Det allra sämsta argumentet för att ta mannens namn är i mina öron "för att det ska vara så", bättre argument och på lika villkor ska det vara annars går ju alla kvinnor in i diskussionen i ett rejält underläge. 

  • Evelin­as
    Äldre 2 Feb 15:42
    #33

    Tänkte uppdatera denna tråd lite!

    Jag hade ju kvar mitt gamla efternamn som mellannamn när jag gifte mig och tog mannens efternamn som mitt efternamn. Bara det att det BARA är skatteverket som anser detta som mellannamn, på alla papper jag fått hem (banken, körkort, clubbkort mm mm) står det 2 efternamn, inte så jag ville ha det! Först ringde jag till de diverse ställena och sa "ni har skrivit fel" men tydligen står det dubbla efternamn i folkbokföringen. Blir så irriterad!
    Nu ska jag i alla fall skickat in papper om att ta bort mitt sk mellannamn (som alla tar som efternamn), så viktigt är de inte, känns bara krångligt med 2 efternamn och det va ju inte så jag ville ha det. Känns om om man inte riktigt vet vad man ska säga att man heter, med 1 eller 2 efternamn liksom? Äh, jag tar bort det och har 1 efternamn, krångel!!!

  • Fru 0728
    Äldre 3 Feb 00:31
    #34

    Hej!
    Jag undrar en sak om efternamn, vi hade tänkt heta det jag heter i efternamn eftersom hans är krångligt och få hör vad man säger. Men nu har jag funderat, kan vi båda ha hans efternamn som mellannamn och mitt efternamn som efternamn?

    Det blir då Mitt namn xxx + Rebecca +Gartram +Månsson
    Hans blir xxx + Jens + Gartram+ Månsson

    Vet ni om man kan göra så här?

  • Evelin­as
    Äldre 3 Feb 10:52
    #35
    Fru 0728 skrev 2012-02-03 00:31:42 följande:
    Hej!
    Jag undrar en sak om efternamn, vi hade tänkt heta det jag heter i efternamn eftersom hans är krångligt och få hör vad man säger. Men nu har jag funderat, kan vi båda ha hans efternamn som mellannamn och mitt efternamn som efternamn?

    Det blir då Mitt namn xxx + Rebecca +Gartram +Månsson
    Hans blir xxx + Jens + Gartram+ Månsson

    Vet ni om man kan göra så här?
    Nej, det går inte tyvärr. Bara ena som kan ha som mellannamn.
    Här har du blanketten, där finns all info http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/7831.4.19b9f599116a9e8ef36800024514.html
  • Drulle­n
    Äldre 3 Feb 11:18
    #36

    Bara för att ta detta ett steg till...


    Vi har båda ovanliga efternamn, dessutom har vi varsitt barn sedan innan. Hans barn heter hans namn så han vill inte byta till mitt. Min son heter mitt som mellannamn och sin pappas som efternamn ( vilket han inte får byta enligt pappan) Ja har alltid sagt att ja inte byter namn, för min son heter det.


    Ska ja ha dubbelnamn, fast ett som inte är som min sons dubbelnamn... det blir många efternamn.


    Nu helt plötsligt när ja läste denhär tråden, så kände ja att ja nog vill ha hans namn, fast det blir mellannamn. Blev jättevelig nu, tur att det är ett tag kvar, hur långt innan måste man skicka in om sånt eller gör man det efteråt?


    Det har aldrig varit aktuellt så ja har ingen aning.

  • Evelin­as
    Äldre 3 Feb 13:12
    #37
    Drullen skrev 2012-02-03 11:18:20 följande:

    Bara för att ta detta ett steg till...


    Vi har båda ovanliga efternamn, dessutom har vi varsitt barn sedan innan. Hans barn heter hans namn så han vill inte byta till mitt. Min son heter mitt som mellannamn och sin pappas som efternamn ( vilket han inte får byta enligt pappan) Ja har alltid sagt att ja inte byter namn, för min son heter det.


    Ska ja ha dubbelnamn, fast ett som inte är som min sons dubbelnamn... det blir många efternamn.


    Nu helt plötsligt när ja läste denhär tråden, så kände ja att ja nog vill ha hans namn, fast det blir mellannamn. Blev jättevelig nu, tur att det är ett tag kvar, hur långt innan måste man skicka in om sånt eller gör man det efteråt?


    Det har aldrig varit aktuellt så ja har ingen aning.


    Men om du har ditt nuvarande efternamn som mellannamn (det som din son har som mellannamn) så heter du ju samma som sonen i mellannamn i alla fall, och samma som din blivande make i efternamn. Det är ingen brådska med det. Kan du skicka in relativt tätt inpå.
  • Drulle­n
    Äldre 3 Feb 20:31
    #38

    Evelina: Tänkte på det först, men det har ingen bra klang. Men haha eftersom ja varit så anti att byta efternamn innan, så när ja sa det idag att ja kanske vill det.. Så trodde han att det va för han "tjatat" ... Vare sig hans namn är mellannamn eller efternamn så känns det mer som vi hör ihop, men är bara ja som helt plötsligt känner så...

  • moonli­ghtgir­l
    Äldre 3 Feb 20:40
    #39
    tezz840 skrev 2011-01-14 13:41:37 följande:
    Jag har hela tiden planerat att ha båda våra namn som efternamn, men har nu läst att man kan bara ha ett, och att det andra blir ett mellannamn..
    Så vill jag ju inte ha det.
    Jag har ett ovanligt namn och gubben och våra barn heter Karlsson. Från början så hade jag tänkt att heta Terese mittnamn Karlsson, men då blir ju Karlsson mitt nya efternamn.. För jag kan ju inte heta bägge två?
    Jag vill fortfarande att mitt namn ska vara det "riktiga" och hans som ett extra..
    Hur funkar det egentligen?
    Du kan heta Terese Karlsson och sen ditt namn
  • Pebble­s
    Äldre 3 Feb 21:25
    #40
    Drullen skrev 2012-02-03 11:18:20 följande:
    Blev jättevelig nu, tur att det är ett tag kvar, hur långt innan måste man skicka in om sånt eller gör man det efteråt?

    Det har aldrig varit aktuellt så ja har ingen aning.


    När man skickar in hindersprövningen så får man tillbaka en blankett där man anmäler vilket efternamn bägge parter tar och om någon vill lägga till ett mellannamn. Även fast man inte byter så ska man skicka in anmälan om namn.

    www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/namn/efternamn/narviskagiftaossvilketefternamnfarvida.5.18e1b10334ebe8bc8000118326.html

    Du kan vänta till efter vigseln också, så stressa inte om du är osäker. Glad

    www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/namn/efternamn/kanjagbytaefternamnunderaktenskapet.5.18e1b10334ebe8bc8000118345.html
    Loves it!
  • Brumme­lisa
    Äldre 4 Feb 10:05
    #41
    Fru 0728 skrev 2012-02-03 00:31:42 följande:
    Hej!
    Jag undrar en sak om efternamn, vi hade tänkt heta det jag heter i efternamn eftersom hans är krångligt och få hör vad man säger. Men nu har jag funderat, kan vi båda ha hans efternamn som mellannamn och mitt efternamn som efternamn?

    Det blir då Mitt namn xxx + Rebecca +Gartram +Månsson
    Hans blir xxx + Jens + Gartram+ Månsson

    Vet ni om man kan göra så här?
    Evelinas skrev 2012-02-03 10:52:54 följande:
    Nej, det går inte tyvärr. Bara ena som kan ha som mellannamn.
    Här har du blanketten, där finns all info www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyr...
    Jag hette Jakobsson innan jag gifte mig, medan min sambo hette Magnusson.
    Nu heter vi båda Jakobsson Magnusson.

    Man kan alltså gå runt namnlagen.

    På den namnblankett som kommer hem med hindersprövningen skriver ni att ni vill behålla era efternamn. Efter att vigseln registrerats, skickar först du in en namnblankett att du vill ta din mans namn som mellannamn.

    Efter den registrerats skickar ni in ytterliggare en namnblankett, där din man vill ta ditt efternamn men behålla sitt gamla som efternamn.

    Sen heter ni samma!

    Är du osäker så maila skatteverket, jag gjorde det och fick till svar att man kan göra så här.
  • Evelin­as
    Äldre 4 Feb 10:07
    #42
    Brummelisa skrev 2012-02-04 10:05:35 följande:
    Evelinas skrev 2012-02-03 10:52:54 följande:
    Nej, det går inte tyvärr. Bara ena som kan ha som mellannamn.
    Här har du blanketten, där finns all info www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyr...
    Jag hette Jakobsson innan jag gifte mig, medan min sambo hette Magnusson.
    Nu heter vi båda Jakobsson Magnusson.

    Man kan alltså gå runt namnlagen.

    På den namnblankett som kommer hem med hindersprövningen skriver ni att ni vill behålla era efternamn. Efter att vigseln registrerats, skickar först du in en namnblankett att du vill ta din mans namn som mellannamn.

    Efter den registrerats skickar ni in ytterliggare en namnblankett, där din man vill ta ditt efternamn men behålla sitt gamla som efternamn.

    Sen heter ni samma!

    Är du osäker så maila skatteverket, jag gjorde det och fick till svar att man kan göra så här.
    Va smart!!
  • moonli­ghtgir­l
    Äldre 4 Feb 10:18
    #43
    Brummelisa skrev 2012-02-04 10:05:35 följande:
    Evelinas skrev 2012-02-03 10:52:54 följande:
    Nej, det går inte tyvärr. Bara ena som kan ha som mellannamn.
    Här har du blanketten, där finns all info www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyr...
    Jag hette Jakobsson innan jag gifte mig, medan min sambo hette Magnusson.
    Nu heter vi båda Jakobsson Magnusson.

    Man kan alltså gå runt namnlagen.

    På den namnblankett som kommer hem med hindersprövningen skriver ni att ni vill behålla era efternamn. Efter att vigseln registrerats, skickar först du in en namnblankett att du vill ta din mans namn som mellannamn.

    Efter den registrerats skickar ni in ytterliggare en namnblankett, där din man vill ta ditt efternamn men behålla sitt gamla som efternamn.

    Sen heter ni samma!

    Är du osäker så maila skatteverket, jag gjorde det och fick till svar att man kan göra så här.
    Det var ju jätte bra att man kan göra så. Säkert många som vill ha det så. För min egen del så bryr jag mig inte då jag heter Nilsson men min älskling har ett ovanligare namn så det ska jag byta till och slopa Nilsson.
  • Äldre 4 Feb 22:47
    #44
    Brummelisa skrev 2012-02-04 10:05:35 följande:
    Evelinas skrev 2012-02-03 10:52:54 följande:
    Nej, det går inte tyvärr. Bara ena som kan ha som mellannamn.
    Här har du blanketten, där finns all info www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyr...
    Jag hette Jakobsson innan jag gifte mig, medan min sambo hette Magnusson.
    Nu heter vi båda Jakobsson Magnusson.

    Man kan alltså gå runt namnlagen.

    På den namnblankett som kommer hem med hindersprövningen skriver ni att ni vill behålla era efternamn. Efter att vigseln registrerats, skickar först du in en namnblankett att du vill ta din mans namn som mellannamn.

    Efter den registrerats skickar ni in ytterliggare en namnblankett, där din man vill ta ditt efternamn men behålla sitt gamla som efternamn.

    Sen heter ni samma!

    Är du osäker så maila skatteverket, jag gjorde det och fick till svar att man kan göra så här.
    När det gäller steg ett, alltså att ta makens namn som mellannamn, kan du väl välja i samband med vigseln.? Man behöver ju inte gör det i tre steg, menar jag. Det räcker ju med två...
  • Äldre 5 Feb 13:48
    #45

    OBS dock att om man gör snirkeln som ger båda i paret samma kombination av mellannamn + efternamn, så är det bara efternamnet man kan ge vidare till framtida barn.

  • Brumme­lisa
    Äldre 9 Feb 21:37
    #46
    BlackWIngedAngel skrev 2012-02-04 22:47:35 följande:
    När det gäller steg ett, alltså att ta makens namn som mellannamn, kan du väl välja i samband med vigseln.? Man behöver ju inte gör det i tre steg, menar jag. Det räcker ju med två...
    Ja, det är möjligt =)
  • Bobbo
    Äldre 28 May 21:49
    #47
    Brummelisa skrev 2012-02-04 10:05:35 följande:
    Evelinas skrev 2012-02-03 10:52:54 följande:
    Nej, det går inte tyvärr. Bara ena som kan ha som mellannamn.
    Här har du blanketten, där finns all info www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyr...
    Jag hette Jakobsson innan jag gifte mig, medan min sambo hette Magnusson.
    Nu heter vi båda Jakobsson Magnusson.

    Man kan alltså gå runt namnlagen.

    På den namnblankett som kommer hem med hindersprövningen skriver ni att ni vill behålla era efternamn. Efter att vigseln registrerats, skickar först du in en namnblankett att du vill ta din mans namn som mellannamn.

    Efter den registrerats skickar ni in ytterliggare en namnblankett, där din man vill ta ditt efternamn men behålla sitt gamla som efternamn.

    Sen heter ni samma!

    Är du osäker så maila skatteverket, jag gjorde det och fick till svar att man kan göra så här.
    Men blir det inte så att jag då får min makes efternamn, som mellannamn? För jag vill behålla mitt efternamn som mellannamn, medan jag har hans som efternamn? Han vill dock ha mitt efternamn som mellannamn...
  • Aniara­4
    Äldre 29 May 17:06
    #48
    Bobbo skrev 2012-05-28 21:49:06 följande:
    Men blir det inte så att jag då får min makes efternamn, som mellannamn? För jag vill behålla mitt efternamn som mellannamn, medan jag har hans som efternamn? Han vill dock ha mitt efternamn som mellannamn...
    Då gör ni förstås tvärtom, byt bara ut alla "hans" mot "ditt" i texten ovan.
  • Äldre 11 Feb 20:39
    #49
    Brummelisa skrev 2012-02-04 10:05:35 följande:
    Evelinas skrev 2012-02-03 10:52:54 följande:
    Nej, det går inte tyvärr. Bara ena som kan ha som mellannamn.
    Här har du blanketten, där finns all info www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyr...
    Jag hette Jakobsson innan jag gifte mig, medan min sambo hette Magnusson.
    Nu heter vi båda Jakobsson Magnusson.

    Man kan alltså gå runt namnlagen.

    På den namnblankett som kommer hem med hindersprövningen skriver ni att ni vill behålla era efternamn. Efter att vigseln registrerats, skickar först du in en namnblankett att du vill ta din mans namn som mellannamn.

    Efter den registrerats skickar ni in ytterliggare en namnblankett, där din man vill ta ditt efternamn men behålla sitt gamla som efternamn.

    Sen heter ni samma!

    Är du osäker så maila skatteverket, jag gjorde det och fick till svar att man kan göra så här.
    OK, först behåller man sitt eget efternamn.
    Sedan tar jag min mans efternamn som mellannamn -alltså Magnusson enligt exemel ovan. Då blir mitt namn Magnusson Jacobsson...
    Om min man sedan ansöker att få mitt efternamn som mellannamn -alltså Jacobsson enligt exempel ovan så blir hans namn Jacobsson Magnusson... alltså slutar det med att vi får olika efternamn.
    Det går inte ihop! Du måste mena att jag tar mitt efternamn som mellannamn och min mans efternamn som efternamn eller?
  • Aniara­4
    Äldre 11 Feb 20:55
    #50

    Oavsett vem som byter är det alltså så här...
    (När ett efternamn har blivit mellannamn får man inte längre "ge" det till en make eller barn, så det gäller att tänka sig för.)

    För att slippa förvirring kring hon och han säger vi att A Bson ska gifta sig med X Yson. De vill båda heta Bson i mellannamn och Yson i efternamn när proceduren är klar. I samband med vigseln anmäler då X att hen vill ta B-son till mellannamn, i övrig vill båda behålla sina efternamn. De nygifta heter då A Bson och X Bson Yson. Därefter lämnar A in en ansökan om att byta efternamn till Y-son, och ta Bson som mellannamn. Det kommer att kosta en liten avgift, till skillnad från namnbyte i samband med vigseln. Paret heter nu A Bson Yson och X Bson Yson!

    (Fick jag ihop det där rätt, det är sjukt förvirrande? Drömmer )

Svar på tråden Ta hans efternamn som mellannamn?