• tezz84­0
    Äldre 14 Jan 13:41
    22334 visningar
    50 svar
    50
    22334

    Ta hans efternamn som mellannamn?

    Jag har hela tiden planerat att ha båda våra namn som efternamn, men har nu läst att man kan bara ha ett, och att det andra blir ett mellannamn..
    Så vill jag ju inte ha det.
    Jag har ett ovanligt namn och gubben och våra barn heter Karlsson. Från början så hade jag tänkt att heta Terese mittnamn Karlsson, men då blir ju Karlsson mitt nya efternamn.. För jag kan ju inte heta bägge två?
    Jag vill fortfarande att mitt namn ska vara det "riktiga" och hans som ett extra..
    Hur funkar det egentligen?

  • Svar på tråden Ta hans efternamn som mellannamn?
  • JochH2­012
    Äldre 22 Jan 14:16
    #21
    Mrs S 2012 skrev 2012-01-21 15:54:40 följande:
    Aha, detta har jag funderat över. Tänkte först behålla mitt namn som mellannamn och ta hans efternamn. Bara för att behålla mitt ganska ovanliga efternamn. (Hans är dock ovanligare)
    Men måste jag hålla på att skriva den namnteckningen och titulera mig på så sätt hela tiden vet jag inte om det är så viktigt för mig. Jag vill inte ha två efternamn utan det räcker ju med ett!
    Känns bara lite lustigt att inte längre presentera mig med det namn jag har haft 31 år!
    Jag håller med dig! Känns jätte konstigt att plötsligt heta något annat!? Gissar att man kommer säga och skriva fel ett tag efter bröllopet! ;)
  • Äldre 22 Jan 14:39
    #22
    JochH2012 skrev 2012-01-21 14:33:23 följande:

    Samma problem här! Min sambo har ett "vanligt" efternamn och jag ett "ovanligt". Tänkte ändra mitt till mellannamn och ta hans som efternamn, men har nu ringt till Skatteverket och slutligen till Polisen och fått veta att man då måste skriva under ALLT med båda namnen. ALLTID. Och vi har 2 rätt långa namn, så det känns väldigt jobbigt.
    Så nu vet jag inte hur vi ska göra! :S


    Det där måste jag säga, var det konstigaste jag har hört. Jag är född med mellannamn och min mamma har fortfarande mellannamn, men ingen av oss använder mellannamnet i några sammanhang längre. Jag gjorde det aldrig och mamma slutade med det. Inget har hänt för det.

    Din signatur är ju hur du själv skriver ditt namn, det kan ju inte någon annan säga är rätt eller fel?! 
  • Aniara­4
    Äldre 22 Jan 15:57
    #23

    Ja förresten, namnteckningen får man ju skriva precis hur fasen man vill, den behöver öht inte vara läslig, huvudsaken är att man skriver likadant varje gång!

  • Äldre 22 Jan 19:10
    #24
    Aniara4 skrev 2012-01-22 15:57:56 följande:
    Ja förresten, namnteckningen får man ju skriva precis hur fasen man vill, den behöver öht inte vara läslig, huvudsaken är att man skriver likadant varje gång!
    Precis! Glad Så det är ju ganska sällan som man själv skriver ut hela namnet och i de sammanhangen brukar det vara rätt många uppgifter man ska fylla i, så ett mellannamn känns ganska marginellt. 
  • purple­flower
    Äldre 22 Jan 21:21
    #25

    Jag har också funderat lite över det här med namnet.. Undrar hur det blir om jag tar mitt nuvarande efternamn som mellannamn och hans efternamn. Kommer mellannamnet att synas hela tiden, alltså i "officiella" sammanhang där det inte är jag själv som skriver det. Menar då t ex på min post, hos företagen jag är kund eller om man söker på mig på eniro.se etc.. Det här med signaturen skulle iaf inte vara några problem då vi har båda rätt korta namn.

    Min blivande är inte från sverige och hans förnamn ihop med mitt svenskklingande efternamn skulle således låta helknasigt så därför kommer han inte att byta till mitt efternamn, vilket jag håller med om till 100 %.
    Vi skulle ju båda kunna låta bli att byta namn överhuvudtaget, men vi vill båda helst att hela familjen i framtiden ska heta samma. Som någon skrev här tidigare så vill vi också vara "Familjen XXX" och inte "Familjen XXX-XXX". Problemet är det att jag inte vet om jag vill ha bara hans efternamn eftersom jag känner många invandrare som har blivit dåligt behandlade pga sitt namn (vet att det kanske inte förekommer hela tiden överallt, men det händer emellanåt) och det är man ju inte så sugen på om man säger så..
    Namnet är det inget fel på och heller inte att inte heta något typiskt svenskt. Men om jag nu skulle ta båda namnen och mitt mellannamn ändå inte skulle synas hela tiden, så skulle ju mitt mellannamn finnas där i onödan. Nån som förstår vad jag menar, eller kanske har samma problem? :) 

  • KirsiL­aa
    Äldre 22 Jan 21:34
    #26

    Ja... Detta med efternamn är ju ett aber. 

    Jag har ju varit gift en gång och jag behöll det tagna efternamnet i 4 år efter vi gick skilda vägar, för att jag ville ha samma efternamn som barnen.  För ett år sen gick jag in i väggen och har sedan dess gått i terapi. Med hjälp av den terapin har jag sakta börjat bygga upp min självkänsla och har vuxit mycket i mig själv. I denna process blev det nödvändigt för mig att byta tillbaka till mitt namn som ogift. Jag behövde ha namnet som är MITT, som tydligt visar samhörigheten till min familj och mitt ursprung. Jag vill även att mina barn ska ta mitt efternamn som mellannamn av samma anledning (något som exet blankvägrar, helt utan att ens kunna förklara varför). 

    Sedan jag och sambon beslutade att gifta oss har jag hela tiden varit inne på att ha hans namn som gift, och behålla mitt namn som mellannamn. Men när vi väl skulle fylla i namnlappen så kändes det bara så fel. Jag kan inte byta efternamn, jag vill inte byta bort mitt efternamn. Han vill inte heller byta sitt namn, både för att hans namn är ovanligt och för att han är rädd för att han inte kan stava mitt namn. Haha. 

    Jag hade gärna sett att vi har samma efternamn, han med för den delen. Men det fungerade inte att göra så, så det blir att vi båda beh¨ller våra egna namn. Efter ett tags funderande bestämde jag mig för att lägga till hans namn som mellannamn.

    Vidare så har min ovilja att byta namn även att göra med barnen. För att de ska kunna lägga till mitt efternamn som mellannamn så måste ju jag heta det.  


  • KirsiL­aa
    Äldre 22 Jan 21:37
    #27
    Evelinas skrev 2012-01-11 23:09:03 följande:

    Hmm, en fråga om någon kan svara...


    Har bytt till min mans efternamn men behållt mitt som mellannamn. Undrar då Om jag när jag skriver under saker ska skriva Evelina Ericsson Pihl eller bara Evelina Pihl??? Blir smått förvirrad!!


    Och jag undrar om man måste skaffa nytt pass, körkort och alla andra kort i plånboken när det tillkommer ett mellannamn? 
  • Äldre 22 Jan 22:05
    #28
    Aniara4 skrev 2012-01-21 14:44:26 följande:
    Det där upptäckte jag också, men lite försent! Skrikandes Jag hade ett ovanligt efternamn som jag redan bytt till mig (från pappas namn till mammas flicknamn), så jag har ju valt det namnet och inte bara fått det. Han har ett vanligt (men ganska fint) efternamn, och kunde inte tänka sig att byta eftersom han är forskare och det skulle ställa till det i publiceringshistoriken som är väldigt viktig för forskare.

    Jag tänkte först att jag skulle ta hans namn som mellannamn, men det blev dåligt flyt i namnet då. Aniara Mittnamn Hansnamn rullade mycket bättre! Det är högst osannolikt att vi kommer att ha några barn, så jag behöver inte bekymra mig över att inte kunna ge dem släktnamnet heller.

    Men jag hade faktiskt inte räknat med att det skulle bli så lååååååååååååångt att skriva under varje gång! Det händer att jag fuskar och bara skriver Aniara Hansnamn, då blir det t.o.m. kortare än innan. Som t.ex. när vi var på bröllopsresa, och varje grej man köpte (drinkar, snorkelhyra, vykort osv) skulle skrivas upp på rummet. Orka, liksom.
    Han kan inte ta ditt namn och behålla sitt som mellannamn? Det brukar vara ganska vanligt inom forskarvärlden eftersom man fortfarande kan koppla samman de artiklar han publicerat innan namnbytet med de efetr namnbytet.
  • Aniara­4
    Äldre 22 Jan 22:17
    #29
    darkHorse skrev 2012-01-22 22:05:00 följande:
    Han kan inte ta ditt namn och behålla sitt som mellannamn? Det brukar vara ganska vanligt inom forskarvärlden eftersom man fortfarande kan koppla samman de artiklar han publicerat innan namnbytet med de efetr namnbytet.
    Nä, han ville inte det eftersom han  redan har ganska många namn och tycker det är jobbigt när han måste skriva ut hela namnet. Lat, är han!
  • Brumme­lisa
    Äldre 22 Jan 23:30
    #30

    Jag tog min mans efternamn när vi gifte oss och behöll mitt som mellannamn.

    Jag presenterar mig enbart med mitt förnamn och mitt gamla efternamn. Är väl egentligen enbart på pass/körkort som det måste vara i rätt ordning.

    Min namnteckning på mitt nya körkort (med mitt nya efternamn) är densamma som den jag hade innan jag bytte namn.

Svar på tråden Ta hans efternamn som mellannamn?