• tezz84­0
    Äldre 14 Jan 13:41
    22326 visningar
    50 svar
    50
    22326

    Ta hans efternamn som mellannamn?

    Jag har hela tiden planerat att ha båda våra namn som efternamn, men har nu läst att man kan bara ha ett, och att det andra blir ett mellannamn..
    Så vill jag ju inte ha det.
    Jag har ett ovanligt namn och gubben och våra barn heter Karlsson. Från början så hade jag tänkt att heta Terese mittnamn Karlsson, men då blir ju Karlsson mitt nya efternamn.. För jag kan ju inte heta bägge två?
    Jag vill fortfarande att mitt namn ska vara det "riktiga" och hans som ett extra..
    Hur funkar det egentligen?

  • Svar på tråden Ta hans efternamn som mellannamn?
  • GnuGS
    Äldre 14 Jan 14:35
    #1

    Jag har också läst allt om detta, grubblat och funderat och nu kommit på att jag ska behålla mitt (något ovanliga) efternamn och ta hans (rätt vanliga/alldagliga, men ändå ett släktnamn som betyder mycket för honom och som han skaffat ett eget vapen till!) efternamn som mellannamn för att ändå visa min goda vilja.

    På så vis behåller jag min identitet (under vilken jag också är känd i min bransch) men visar ändå att vi hör ihop.
    Våra efternamn är båda enstaviga och låter inte jättebra ihop (jag tycker det blir finast med två namn om de har olika antal stavelser). Men det blir ändå bättre med mitt namn sist än vice versa.

    I och med att jag behåller mitt namn som efternamn (och inte tar det som mellannamn) kan jag också föra det vidare till eventuella barn, även om de får ta det som enbart mellannamn. (M2B är så konservativ att han inte kan tänka sig att barn får ärva moderns namn, oavsett vilket det är.)

    Men nu undrar jag: vet någon om man kan ha TVÅ mellannamn? Funderar också på att lägga till ett -dotternamn när jag ändå håller på och ändrar...

    Mitt namn skulle alltså bli ganska långt:
    Förnamn Tilltalsnamn XXXXdotter [Makens efternamn] [Mitt efternamn]
    Skönt ändå att efternamnen är så korta...

  • queene­lin
    Äldre 14 Jan 15:35
    #2

    GnuGS, shit vilket långt namn! Blir det inte tre efternamn då? Även om det , rent "juridiskt", räknas som ett mellannamn? Har du ett dubbelnamn som förnamn också, bara för att göra det ännu längre?   

    Det är svårt det där med namn. Min M2B kan absolut inte tänka sig att byta namn (är det en kill-grej eller?). Jag däremot vill absolut att vi ska ha samma namn, annars känner jag mig inte gift på riktigt. Turlig nog har vi snarlika efternamn, halvvanliga båda två,  jag heter Wiberg och han Westerberg, så hoppet blir inte så stort. När jag smakar på namnet så känns det okej, hade nog varit jobbigare om han hetat något HELT annorlunda, typ Gabrielsson.

    Nu kan jag dessutom behålla min namnteckning där egentligen bara mina initialer och "berg" syns...

  • GnuGS
    Äldre 14 Jan 16:57
    #3
    queenelin skrev 2011-01-14 15:35:46 följande:
    GnuGS, shit vilket långt namn! Blir det inte tre efternamn då? Även om det , rent "juridiskt", räknas som ett mellannamn? Har du ett dubbelnamn som förnamn också, bara för att göra det ännu längre?   

    Det är svårt det där med namn. Min M2B kan absolut inte tänka sig att byta namn (är det en kill-grej eller?). Jag däremot vill absolut att vi ska ha samma namn, annars känner jag mig inte gift på riktigt. Turlig nog har vi snarlika efternamn, halvvanliga båda två,  jag heter Wiberg och han Westerberg, så hoppet blir inte så stort. När jag smakar på namnet så känns det okej, hade nog varit jobbigare om han hetat något HELT annorlunda, typ Gabrielsson.

    Nu kan jag dessutom behålla min namnteckning där egentligen bara mina initialer och "berg" syns...
    Absolut knepigt med namn! Jag tror att de flesta tjejer växer upp med vetskapen om att vi/de förväntas byta namn när vi/de gifter sig, medan killarna växer upp med vetskapen om att de inte byter namn. Även om många gör undantag har nog de flesta killar aldrig tänkt tanken att DE skulle byta namn.
    Låter OK att byta från Wiberg till Westerberg, tycker jag!
    Hm, jo, det blir ju långt, och detta med dotternamnet är kanske en galen idé, bara. Men jag skulle ju ”bara” använda det namn jag har nu, alltså tilltalsnamn + efternamn, i vardagslag.
    Nej, mitt förnamn är inget dubbelnamn! Mitt första förnamn har fem bokstäver (två stavelser) och mitt andra, tilltalsnamnet, sju (tre stavelser).
  • Äldre 15 Jan 13:58
    #4

    Hör  med Skatteverket för säkerhets skull, men jag undrar om inte ett "dotternamn" tillagt så som du beskriver i lagens mening räknas som ett förnamn, och det kan man ju ha obegränsat antal. Så det funkar alltså att heta Emma Louise Johansdotter (3 förnamn) Sandberg (1 mellannamn) Lindkvist (1efternamn) - eller vad du nu råkar heta... Ring dem och fråga - det verkar bäst för att få säkra svar!

  • Äldre 15 Jan 13:59
    #5

    I namnbytesfråga i övrigt brukar jag föreslå att den som tycker det är viktigast att heta samma får byta efternamn!

  • Lindah­l
    Äldre 16 Jan 07:16
    #6

    Vi har oxå haft problem med detta fenomen som kallas efternamn... Jag har sen början sagt att jag inte kommer att ta nyblivna makens efternamn då det var förvärvat via ett tidigare giftemål och då får jag lagligen inte lägga det namnet som efternamn.
    Det var väldigt många meningsskiljaktigheter här hemma och många disskussioner, då pratades det om att hag skulle lägga hans efternamn som mellannamn, men det fick jag inte heller göra enligt lag, jar fick inte lägga hans efternamn någonstans och han tappade totalt lusten till att ens försöka... så nu slutade med att vi har behållt våra egna efternamn.....vill tillägga att vår gemensamme son har mitt efternamn...

    Nu i efterhand så har gubben min kommit på att han kanske ska lägga mitt efternamn som ett mellannamn, men det är ju så dax att komma på det nu!!!

  • Moemoe
    Äldre 16 Jan 09:08
    #7
    anne på grönkulla skrev 2011-01-15 13:59:33 följande:
    I namnbytesfråga i övrigt brukar jag föreslå att den som tycker det är viktigast att heta samma får byta efternamn!
    Tycker faktiskt det är ett ganska bra tyckande. :) Vi har också haft lite svårt att bestämma oss, men det är jag som vill att vi ska ha samma. Mannens föräldrar har inte samma efternamn (de är från ett annat land där man behåller sina egna efternanm när man gifter sig) så han tycker inte alls det är något problem om vi skulle ha olika. Men jag är en sån som vill att vi ska ha samma, som någon annan nämnde här ovanför. Så igår hade vi tillslut en sista diskussion innan vi skulle fylla i pappren till skatteverket, så nu tar jag hans efternamn och behåller mitt som mellannamn. Nu när det är klart känns det faktiskt bra! :) Det är dock lite synd att man inte kan ha dubbelnamn längre tycker jag.
  • Äldre 16 Jan 11:36
    #8
    Lindahl skrev 2011-01-16 07:16:50 följande:
    Vi har oxå haft problem med detta fenomen som kallas efternamn... Jag har sen början sagt att jag inte kommer att ta nyblivna makens efternamn då det var förvärvat via ett tidigare giftemål och då får jag lagligen inte lägga det namnet som efternamn.
    Det var väldigt många meningsskiljaktigheter här hemma och många disskussioner, då pratades det om att hag skulle lägga hans efternamn som mellannamn, men det fick jag inte heller göra enligt lag, jar fick inte lägga hans efternamn någonstans och han tappade totalt lusten till att ens försöka... så nu slutade med att vi har behållt våra egna efternamn.....vill tillägga att vår gemensamme son har mitt efternamn...

    Nu i efterhand så har gubben min kommit på att han kanske ska lägga mitt efternamn som ett mellannamn, men det är ju så dax att komma på det nu!!!
    Intressant att han känner så starkt för namnet och tar det så givet fastän han ftt det i ett tidigare äktenskap.
  • Lindah­l
    Äldre 16 Jan 13:44
    #9
    anne på grönkulla skrev 2011-01-16 11:36:32 följande:
    Intressant att han känner så starkt för namnet och tar det så givet fastän han ftt det i ett tidigare äktenskap.
    Har nog lite mde att göra att hans son sen det äktenskapet även har det efternamnet och att det varit lite tjat från hans ex sida om det här med efternamns byte....har förstått att hon inget hellre vill än att han byter efternamn...
    Sen har han själv ett sonnanamn sen innan och det vill hana bsolut inte ha tillbaka, inte jag heller för den delen...
    Men nu efter bröllopet har funderingarna kommit om att kanske lägga till mitt efternamn istället, något han var helt emot innan, ibland måste aker ligga och mogna lite har jag märkt.
    Men vi är ju inte mindre gifta för att vi inte bär samma efternamn....
  • GnuGS
    Äldre 17 Jan 16:31
    #10
    anne på grönkulla skrev 2011-01-15 13:58:56 följande:
    Hör  med Skatteverket för säkerhets skull, men jag undrar om inte ett "dotternamn" tillagt så som du beskriver i lagens mening räknas som ett förnamn, och det kan man ju ha obegränsat antal. Så det funkar alltså att heta Emma Louise Johansdotter (3 förnamn) Sandberg (1 mellannamn) Lindkvist (1efternamn) - eller vad du nu råkar heta... Ring dem och fråga - det verkar bäst för att få säkra svar!
    Intressant! Jag har nu i alla fall på SKV:s hemsida hittat informationen att man endast kan ha ett mellannamn. Vill jag lägga till ett -dotternamn får jag alltså testa ditt förslag och ha det som förnamn. Tack!
Svar på tråden Ta hans efternamn som mellannamn?