• JulyBr­ud
    Äldre 17 Dec 17:08
    27207 visningar
    217 svar
    217
    27207

    Dags att börja planera för 2:a Juli, wiiii

    Den 2:a Juli 2011 gifter vi oss! Det känns som att det är väääldigt långt kvar. Men samtidigt som man önskar att det vore idag, är det ju så roligt att planera!! (och en hel del att hinna fixa!) så det är nog skönt att det är några månader kvar Glad

    Är det några fler som gifter sej i Juli? Vart? Hur går det för er med planeringen?

    Jag och min fästman är utomlands och jobbar fram till April, så det vore jätte skönt och roligt att få lite tips och uppdateringar om hur det går för er som planerar på hemmaplan!

    Vi ligger till så här i vår planering:


    Kyrka och festlokal bokad (Lunds Domkyrka, Jordberga slott) Tema bestämt (Rokoko/romantiskt, champagne, guld, off white och svartbrunt) Bröllopsklänning klar i grunden (ska nog ändra och fixa en del, vill ha MASSA TYLL) Förrätt och efterrätt klar (sjukt sugen på efterrätten NU!) letar catering i skåne för huvudrätt, tips?) Inbjudningskort designade (väntar på tryck, skickas ut efter nyår, sååå fina!) Bröllopsresa bestämd (en smekMÅNAD i Asien, inte bokad) Värdpar bestämt Hemsida fixad Gästlistan i princip klar
    Endel avklarat, mycket mer att klara av :)
  • Svar på tråden Dags att börja planera för 2:a Juli, wiiii
  • Liina8­6
    Äldre 17 Dec 17:55
    #1

    Vi gifter oss också den 2:a juli Glad

    Det vi fixat är:
    Plats för vigsel och fest
    Vigselförrättare
    Värdpar
    Toastmaster
    Ett par av sångerna till vigseln
    Inbjudningerna
    Meny
    Påbörjat hemsida
    Fotograf
    Band
    Bokat frisör men vet inte alls vad jag ska ha för frisyr

    Just nu jobbar vi hårt på att bestämma och boka bröllopsresa till Maldiverna

  • JulyBr­ud
    Äldre 17 Dec 18:19
    #2

    Hej Liina86!
    Åh vad härligt med maldiverna Glad

    Vad blir det för meny (om man får fråga) och hur har ni gjort med maten? eget/catering/eller på plats?
    Det är mest mat (huvudrätten då) och tårta som jag håller på att googla/maila om just nu (lite frustrearande att inte kunna ringa runt, fråga och få svar direkt, men det skulle kosta 6,50:- i minuten härifrån och det blir ju enhel del "samtal" med planeringen, vore tråkigt att låta det äta på bröllopsbudgeten, haha)

    VIlka sånger blir det? Vi har ordnat med solister/musiker, men har svårt att bestämma låtar, hittlls bara "vår låt" bestämd..men det var den ju redan innan

    (Till "alla")

    Ser ut som att man får räkna med 40-50:- tårtbiten om man vill ha en fin tårta? Eller är jag ute och cyklar?

    & just det, lägger till


    Fotograf på min avklarat lista Glad
  • The secret­bride
    Äldre 17 Dec 18:23
    #3

    Jag gifter mig den 19 juli!!   Skrattande  vi firar 10 år tillsammans då, så det blir på en tisdag. 

    Vi gifter oss borgligt på en vacker 1700-tals gård där även festen kommer hållas.

    Färgerna kommer gå i guld (lite mer gammaldags antik) och någon vacker blå nyans.

    Jag älskar också att planera och det känns som om jag har det mesta under kontroll. Vi var på chokladfabriken i veckan och beställde tårta, fick testa flera fyllningar   mums!! Tungan ute   det hade jag verkligen sett fram emot och det var riktigt roligt att bläddra i deras bok med alla vackra bilder på tårtor.  Kom fram till en vit tårta (4 vån.) med riktigt maffiga röda marsipanrosor som faller snyggt längs med varje våning. 

    Det blir catering för oss också, Buffé från ett mysigt cafe i närheten som hade väldigt mycket gott att erbjuda.

    Har utsett brorsan till toastmaster, bokat fotograf och en stylist som ska fixa hår och make-up hemma hos oss. Lyckades hittat en prisvärd och trevlig florist på nätet som ska göra min brudbukett. Ska bli en enkel, bestående av mest mörklila kallor och lite grönt runt om.

    Min klänning var det första jag köpte, hittade den på Tradera och den var så otroligt vacker så jag köpte den direkt. Passade nästan perfekt,  behöver kanske gå ner något kilo till Flört

    Gästlistan är klar, den blev större än vad jag trottt från början men det ska bli jättekul om alla kan komma. Jag älskar att pyssla och har däför lyckats göra alla inbjudningskorten för hand med material från "Panduro hobby". Känner mig faktiskt ganska stolt över dem, de blev riktigt fina =)

    Så det känns som om man har mycket klart fast när man går igenom "planeringskalendern" här på bröllopstorget så verkar det vara sjukt mycket kvar. Men det ska vi nog klara av!!  Skrattande

    SmekMånad i Asien låter underbart!!  jag hoppas på att vi kan åka till Sydafrika, men det får bli till vinter i så fall. Så kanske det bara blir någon liten romantisk weekend nånstans efter bröllopet.

    Lycka till med all planering!!  hoppas du får ihop klänningen så som du vill ha den =)

    Jag bor i stockholm så jag har tyvär inga tips på catering i malmö men det är bara fråga om du undrar över något annat eller vill ha synpunkter  Glad

  • JulyBr­ud
    Äldre 17 Dec 18:56
    #4

    Tack snälla Glad frågor kommer definitivt att komma!

    Låter vackert med 1700-tals herrgården och lite gammaldags (klart jag tycker, är ju själv inne på det, bara 100 år senare än ni, haha)

    Skönt att bli kär vid första ögonkastet! Jag hoppas jag blir nöjd med min klänning, annars får jag ut och panikleta när jag kommer hem till Sverige två månader innan bröllopet, gah!

    Imponerad av alla er som orkar lägga ner tiden och pysslet med att göra egna, men dom blir ju oftast finare/personligare än färdig köpta. Jag kan tyvärr inte ta cred för våra underbara kort, då min syster står för allt från design till tryck, men jag tänker ta cred för att hon är min syster ;) Tänkte skicka ut dom efter nyår, skickar inte ut STD-kort och vill att folk ska hinna planera in med semester och så, är det lagom att skicka i Januari då?

    Chokladfabrikens hemsida har jag varit inne och kollat på.....flera ggr :P dom kostar 55:-/bit va? (Kanske måste lägga på lite på "tårtbudgeten"...har räknat med 40:-/bit men tänker inte kompromissa med vilken tårta man vill ha)

    Lycka till med vidare planering!

  • Liina8­6
    Äldre 17 Dec 21:24
    #5

    Vi gifter oss också på en herrgård och all mat, dryck och så är genom dem. Vi har varit där ett par gånger och ätit och maten är helt fantastisk.

    Vår meny ser ut som följer
    Förrätt: Lättrökt Bjärred kyckling med getostterrine på getost från Oviken med hel rostad gulbeta samt torrostade dinkelkorn och färsk salladslök
    Förrätt vegetariskt: Getostterrine på getost från Oviken med hel rostad gulbeta och bondbönor samt torrostade dinkelkorn och färsk salladslök
     
    Varmrätt: Lågtempererad oxfilé från Dalsjöfors med senapscremé på Liss Ellassenap, mörk ölreduktion samt svampragu efter säsong serveras med potatismillefuille(smörvarvad potatis som tillagas under press) grönsaker efter säsong tillkommer.
    Varmrätt fisk: Halstrad hjälmargös med svampragu och vitvingräddreduktion samt potatismillefuille. Grönsaker efter säsong tillkommer.
    Varmrätt vegetarisk: Bön- och tzayfyllt savoykålsknyte med svampragu och vitvingräddreduktion samt potatismillefuille. Grönsaker efter säsong tillkommer
     
    Dessert: crème brulée smaksatt med vit choklad. Serveras med färska jordgubbar och mandelströssel

    Design och smak på tårtan har jag inte bestämt än men jag tror att den kommer vara vit och ha lila blommor på. Exakt hur de ska se ut ska jag bestämma när jag lyckats bestämma något om brudbuketten. Har verkligen ingen koll på blommor! Vår tårta kommer göras på herrården och ingår i deras bröllopspaket men jag har tittat lite på tårtor från olika bagerier och de verkar kosta 40-45 kr/bit beroende på hur många bitar man beställer.  

    När det gäller inbjudningar så är jag också väldigt imponerad av de som är kreativa nog att göra egna. Som tur är har vi en nära vän som är fantastiskt duktig och gör alla våra trycksaker. Jag är evigt tacksam! Vi kommer också skicka ut våra inbjudningar i januari, dels för att folk planerar semester tidigt och dels för att om gästerna vill övernatta, vilke vi hoppas att de flesta vill, måste de bekosta det själva och jag vill att även våra vänner med lite mindre pengar ska ha tid att skrapa ihop de hundralapparna.

    Första låten under vigseln kommer vara För kärlekens skull av Ted Gärdestad. Sen har jag och min blivande valt varsin hemlig låt som ska symbolera vad vi känner för varandra (lite istället för egna löften). Min är Annie's song av John Denver. Av naturliga skäl vet jag inte vilken hans är. Sen försöker vi komma på en avslutande låt som helst ska vara lite mer fart i. Har otroliga problem att komma på någon som skulle passa så har ni några tips så får ni gärna dela med er!

    Hur många gäster ska ni ha ungefär?

  • JulyBr­ud
    Äldre 18 Dec 12:54
    #6

    Menyn låter fantastiskt god, och lyxigt att kunna välja mellan kött och fisk och vegetariskt. Jag tror vi lutar att ha någon slags vilt till hr, men vet inte vi man helst vill ha, älg, hjort, rådjur?? (Tror inte vi behöver ett vegetariskt alternativ, men kommer kolla upp det såklart) ....Men, känns som att det passar in i temat (rokoko, dvs "a lá slutet av 1800-tal").. Beror lite vilket kött det blir till carpaccion/förrätten...som också blir på vilt...lamm hade nog passat bäst i helheten av menyn, men jag är inte så förtjust i lamm Obestämd kan man ha vilt på vilt? svååårt, några förslag?


    Förrätt: Carpaccio på vilt med rostade pinjenötter, basilika dressing, rucola och parmesanflakes (och kanske något mer...förslag?) Huvudrätt: ??? Efterrätt: Mandelmjölkspanacotta med en kola smaksatt av havtorn & "macaroner" med krämig fyllning
    Vad romatiskt med låtarna, skönt att låta musiken tala lite för en, man kommer nog vara antingen nervös eller som i en dimma ;) ändå... Annie's song är jätte fin tycker jag. Utgångslåt är svårt, vi vill också ha en lite mer "glädje/up beat", den enda vi kommit på är "signed sealed delivered" som jag vekligen gillar, men ska se om man kommer på nåt mer orginellt ;) ..fast, känner man att man vill ha den så behöver ju inte allt va så himla orginellt hela tiden, kommer vara gott om "personliga touchar" hela dagen lång Skrattande

    Har ni bestämt ingångsmusik?

    Vi funderar på acapella sång "when you say you love me" från andra vers... Ja, vi får se, har EN röst i min bekanskapskrets som jag skulle njuta av att höra acapella i lunds domkyrka :) så jag hoppas hon kan/vill (har många vänner/kollegor med gudomliga röster, med krävs en särskilt klang för att klara av att bära upp en låt helt utan musik och få det stämningsfullt och vackert!) Fler förslag på låtar som passar acapella som ingångsmusik vore uppskattat!

    Vi kommer bjuda 95-100 gäster, listan är klar, i alla fall med vänner biten, men jag har så stor släkt och har fått skära bort så mkt, vissa kusiner kanske kanske kommer med på listan i alla fall... vi får se i januari, som då låter lagom att skicka ut inbjudningarna i.. Hur många gäster ska ni ha?
  • JulyBr­ud
    Äldre 18 Dec 13:35
    #7

    ps. har inte heller så bra koll på blommor, men har hittat några jag verkligen tycker om.. kanske kan ge inspiration

    Pion, Ranuncula, Ranunkel, Dahlia och givetvis lite klassiska rosor (creme färgade, gammaldags rosa, najs) Inte säsong för alla, men allt går och få tag på om man vill...

    Lägger in lite bilder i mitt galleri :)

  • The secret­bride
    Äldre 18 Dec 14:47
    #8


    Pioner är så vackra, det var den blomma jag helst ville ha i min bukett och sen så såg jag "kallorna" också och ville ha dem med Skrattande Men efter att ha mailat med floristen några gånger kom vi båda fram till att eftersom klänningen är lite "dramatisk" så kan Pioner bli lite för mycket eftersom det är en rätt stor maffig blomma (men så vacker!!) men jag är otroligt nöjd med min blivande bukett, lägger in en bild här, jag hittade bilden på google.

    Tårtan från chokladfabriken kostar 55 kr/ bit, 65 kr / bit om man vill komponera egen fyllning. Men de hade 5 fyllningar att välja mellan och vi valde en lite udda men med väldigt fräsch smak. "Mjölkchokladmousse med limeinteriör och tunn botten av kokosmaräng". Jag har egentligen svårt för marängbotten för att det blir så sött, Men den var så tunn så den passade väldigt bra med själva fyllningen och med lime i gjorde den helt perfekt. Sen fick vi designa ett eget brudpar som ska stå på tårtan, men det kostar extra. Rätt dyrt faktiskt (från 350 kr)men jag känner ändå att Tårtan är lite av höjdpunkten för mig när det gäller maten så vi satsar lite extra på den. Vi kommer ju "bara" servera en enklare buffé med lite gott och blandat, kostar ca 185 kr/ person (exkl. moms) så jag tycker det är lagom. När man är ca 50 gäster drar matpriset iväg rätt snabbt. Så jag kan verkligen förstå att du får skära bort en del om du ska ha dubbla antalet gäster, man är inte gjord av pengar men man vill ju så gärna bjuda "alla"  som man vill ha där på sin speciella dag. Så blir det någon slags kejda också  att om man bjuder "den" måste man bjuda "den" också Glad

    förrätten låter väldigt lockande och jag tycker nog att den är bra som den är. Det ska ju inte bli för mycket heller, det är väldigt mycket olika smaker som ska gå ihop och jag tror du har fått med allt och att det kommer smaka otroligt gott. 

    Det kanske skulle va gott med någon slags älgstek med en mustig rödvinsås och härliga primörer till, potatiskaka är också otroligt gott som tillbehör.

    Jag kommer skicka ut mina inbjudningskort strax efter jul så jag tror det blir lagom om du skickar ut dina efter nyår, då har man åtminstånne ett halvår på sig att planera in det i semestern. Jag är äntligen helt klar med mina och jag har beställt passande frimärken från posten =) om man går till pressbyrån vet man aldrig vad man får för blandat, kanske julfrimärken. Det fick jag förra året när jag bad om vanliga.  Å Vad dyrt det är med frimärken, jag måste ha dubbla också för att jag har klistrat på så mycket på mina kort Glad

    När det gäller musik har jag ingen aning om vad vi kommer ha, försöker snappa upp lite olika låtar som är fina när jag tittar på film =)  Finns en låt som vi båda tycker skulle va lite roligt att ha med, vet inte om det kanske är vår låt, det är inte en vanlig vacker liten sång utan det är faktiskt Ozzy Osbournes "I just want you".
    Men vi får se... vi kommer inte ha något "live-band" utan någon cd-spelare med en hemmagjord blandad skiva.

    Vad ska du ha för frisyr?? 
    jag vill ha en tiara, eller det var det första jag tänkte, för när kan man bära en om inte på sin bröllopsdag. Men så vill jag ha så mycket annat så det kommer bara bli plottrigt om jag ska ha allt, vet inte alls hur jag ska göra. Men funderar på nästan helt uppsatt i någon härlig kreation eller fallande lockar och halvt uppsatt. Hittade massa fina hårnålar här som jag blev så lockad av.  www.tiaror.se/index.htm 

  • Glamou­rama
    Äldre 18 Dec 16:32
    #9

    Hej!
    Gifter oss oxå 2 juli 2011!!

    Kyrka bokad
    Lokal bokad
    Menyn klar
    Klänning klar
    Inbjudningarna skickades lagom till jul :)
    Tärna utsedd
    Bestman utsedd
    Brudnäbbar utsedda
    Skor till båda inköpta (går i dem när vi städar :) )
    Tårtan är på g
    Solist på g
    Tårta på g

    Känns som vi är på bana

  • Lyckli­ga Tettan
    Äldre 18 Dec 18:56
    #10

    Hej..


    Här blir det med bröllop den 2 juli i Varberg. Kul att vi är fler det datumet. Vi träffades det datumet så det blir extra speciellt :D.


    Kul att läsa hur det går för alla..

Svar på tråden Dags att börja planera för 2:a Juli, wiiii