• Äldre 19 Nov 04:42
    417178 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417178

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 6 Mar 14:34

    Vi ska gifta oss i september så redan nu är man jättenervös!
    Det har säkert ställts en liknande fråga som min tidigare i tråden men tänkte att det tåls väl att upprepas :)
    Vi ska träffa vår präst i juli-augusti.
    Vi ska önska att få ha en låt från en Disney-film som ingångsmusik som symboliserar oss två.
    Ska även ställa frågan om min pappa får leda in mig. Men det håller vi verkligen tummarna för.
    Men vad händer sedan? Där framme vid altaret :)
    Vad säger prästen? Och när sjunger man psalmer, ev solomusik.
    I korta drag, vad sägs vid en vigsel?

    Mycket tack på förhand!

  • Äldre 10 Mar 11:31
    Ring på fingret skrev 2016-03-06 14:34:40 följande:

    Vi ska gifta oss i september så redan nu är man jättenervös!
    Det har säkert ställts en liknande fråga som min tidigare i tråden men tänkte att det tåls väl att upprepas :)
    Vi ska träffa vår präst i juli-augusti.
    Vi ska önska att få ha en låt från en Disney-film som ingångsmusik som symboliserar oss två.
    Ska även ställa frågan om min pappa får leda in mig. Men det håller vi verkligen tummarna för.
    Men vad händer sedan? Där framme vid altaret :)
    Vad säger prästen? Och när sjunger man psalmer, ev solomusik.
    I korta drag, vad sägs vid en vigsel?

    Mycket tack på förhand!


    Hej! Här kommer en länk till vigselordningen. När ni träffar er präst så kommer ni att närmare gå in på musik och psalmer, och överhuvudtaget innehållet i vigselgudstjänsten. Beträffande brudöverlämning så är det en komplex fråga (som jag anar att du vet, utifrån det du skriver) och det är alltså prästen själv som avgör i den frågan.https://www.svenskakyrkan.se/troochandlighet/vigselgudstjansten-mellan-man-och-kvinna
  • Äldre 27 Aug 00:23

    Fråga:

    Finns det möjlighet att gifta sig i kyrkan, utan att det blir juridiskt bindande?

    Jag och mitt livs kärlek vill gifta oss men av olika, viktiga, anledningar ej få det juridiskt bindande. Alltså registrerat hoa Skatteverket eller annan myndighet.

    Vi vill lova varandra vår eviga kärlek i närhet av våra närmaste anhöriga. Det är väldigt stort och viktigt för oss och vi gör ingen skillnad i våra löften inför varandra och en eventuell Gud bara för att vi i nuläget inte kan registrera det på papper.

    Det finns ju "kyrklig välsignelse" men som jag förstår det så är paret då redan vigda och registrerade på annat vis. (Borgerligt, utomlands etc)

    Vi kommer inte att vara det.

    Många människor gifter sig pga att det är enklare med papper och mer fördelaktigt då man har barn tex. Kärleken är av underordnad betydelse vissa av dessa gånger känns det som. Det är sorgligt. Precis lika sorgligt ör det då man måste avstå att gifta sig pga pappersarbetet

  • Äldre 27 Aug 06:04

    Hej!

    Nej, precis som du skriver finns det en kyrklig välsignelse men den är för den som redan är vigd. Det finns ingen ordning för vigsel som inte är juridiskf bindande. I och med frågorna som prästen ställer i vigselgudstjänsten blir vigseln juridiskt bindande.


    Mia123 skrev 2016-08-27 00:23:46 följande:

    Fråga:

    Finns det möjlighet att gifta sig i kyrkan, utan att det blir juridiskt bindande?

    Jag och mitt livs kärlek vill gifta oss men av olika, viktiga, anledningar ej få det juridiskt bindande. Alltså registrerat hoa Skatteverket eller annan myndighet.

    Vi vill lova varandra vår eviga kärlek i närhet av våra närmaste anhöriga. Det är väldigt stort och viktigt för oss och vi gör ingen skillnad i våra löften inför varandra och en eventuell Gud bara för att vi i nuläget inte kan registrera det på papper.

    Det finns ju "kyrklig välsignelse" men som jag förstår det så är paret då redan vigda och registrerade på annat vis. (Borgerligt, utomlands etc)

    Vi kommer inte att vara det.

    Många människor gifter sig pga att det är enklare med papper och mer fördelaktigt då man har barn tex. Kärleken är av underordnad betydelse vissa av dessa gånger känns det som. Det är sorgligt. Precis lika sorgligt ör det då man måste avstå att gifta sig pga pappersarbetet


  • Äldre 28 Aug 04:03

    Tack för ditt svar!

    Jag har ju inte gift mig innan och är därför aningens osäker på vilka frågor du syftar till. Men jag kan ändå inte släppa tanken på att jag ska kunna få gifta mig i kyrkan med en präst som vigselförrättare.

    Om du tänker förbi all formalitet nu. Förbi de ord som jag använder där innebörden betyder si eller så (vigsel tex. har jag förstått är själva innebörden av det juridiska typ)

    Så när jag skriver att jag vill vigas så betyder det helt enkelt att jag vill gifta mig och att den som leder det hela är en präst.:)

    Det känns väldigt konstigt att jag som (semi)troende skattebetalare inte ska kunna få gifta mig i kyrkan med den jag älskar. Gud och staten är väl ändå inte synonymt?

    Nån kanske tycker att min kärlek och jag då lila gärna kan sitta hemma i soffan och säga att vi vill leva ihop resten av livet. Men det är ju ändå inte samma sak. Vi vill bara gifta oss för att vi älskar varandra så oerhört. Och efter dödsfall och sjukdomar i familjen så vill vi inte vänta. Om en präst skulle hålla i det hela i kyrkan, men utelämna de där frågorna som du nämnde och som jag inte vet vika du menar, skulle prästen i fråga då göra något ej-okej? Och i sånna fall, finns det vad du vet, något sätt att ta sig runt det hela för att vi ska d

    Med vänlig hälsning,

    Mia

  • Äldre 29 Aug 15:23

    Hej!

    Vi ska gifta oss i Augusti nästa år och när jag ringde och bokade kyrkan sa dom att vi kommer bli kontaktade av prästen 7-10 dagar innan vigseln. Jag tycker detta låter sent? Och träffas man bara en gång, hinner man verkligen gå igenom allt? Det känns lite som att man i princip måste ha bestämt allting själv innan man träffar prästen, och vi som aldrig gift oss förut vet ju knappt vad det är man behöver ha planerat...

  • Äldre 31 Aug 08:23
    Mia123t4 skrev 2016-08-28 04:03:37 följande:

    Tack för ditt svar!

    Jag har ju inte gift mig innan och är därför aningens osäker på vilka frågor du syftar till. Men jag kan ändå inte släppa tanken på att jag ska kunna få gifta mig i kyrkan med en präst som vigselförrättare.

    Om du tänker förbi all formalitet nu. Förbi de ord som jag använder där innebörden betyder si eller så (vigsel tex. har jag förstått är själva innebörden av det juridiska typ)

    Så när jag skriver att jag vill vigas så betyder det helt enkelt att jag vill gifta mig och att den som leder det hela är en präst.:)

    Det känns väldigt konstigt att jag som (semi)troende skattebetalare inte ska kunna få gifta mig i kyrkan med den jag älskar. Gud och staten är väl ändå inte synonymt?

    Nån kanske tycker att min kärlek och jag då lila gärna kan sitta hemma i soffan och säga att vi vill leva ihop resten av livet. Men det är ju ändå inte samma sak. Vi vill bara gifta oss för att vi älskar varandra så oerhört. Och efter dödsfall och sjukdomar i familjen så vill vi inte vänta. Om en präst skulle hålla i det hela i kyrkan, men utelämna de där frågorna som du nämnde och som jag inte vet vika du menar, skulle prästen i fråga då göra något ej-okej? Och i sånna fall, finns det vad du vet, något sätt att ta sig runt det hela för att vi ska d

    Med vänlig hälsning,

    Mia


    Hej igen! Självklart kan du gifta dig i kyrkan - men då blir vigseln juridiskt giltig. Något annat alternativ finns alltså inte. De frågor jag hänvisar till är de klassiska vigselfrågorna, "NN, vill du ta NN till din hustru/man och älska henne/honom i nöd och lust". Man kan alltså inte vigas i kyrkan utan att det blir juridiskt giltigt. Däremot har man förstås, som par eller ensam, alltid en möjlighet att uppsöka en präst och be honom/henne be för ett förhållande, eller läsa en välsignelse över förhållandet. Prästen ber och välsignar gärna - men det är något mellan prästen och paret/den enskilde, ingenting som det finns en ordning för eller som utförs i kyrkan under "vigselliknande" former.
  • Äldre 31 Aug 08:28
    Saan skrev 2016-08-29 15:23:07 följande:

    Hej!

    Vi ska gifta oss i Augusti nästa år och när jag ringde och bokade kyrkan sa dom att vi kommer bli kontaktade av prästen 7-10 dagar innan vigseln. Jag tycker detta låter sent? Och träffas man bara en gång, hinner man verkligen gå igenom allt? Det känns lite som att man i princip måste ha bestämt allting själv innan man träffar prästen, och vi som aldrig gift oss förut vet ju knappt vad det är man behöver ha planerat...


    Hej!
    Ursäkta att svaret dröjt, jag har varit bortrest. Vi präster är olika, och träffar brudparet olika tidigt. Jag brukar träffa paret ungefär en månad innan vigseln ska äga rum, så jag tycker också att 7-10 dagar före vigseln är för sent (inte för prästen, men för paret). Mitt råd är att ni i sinom tid kontaktar prästen och ber om ett tidigare sammanträffande än 7-10 dagar - men är det inte förrän om ett år ni ska vigas så finns det gott om tid. Ett år i förväg finns det ingen präst som träffar ett brudpar, tror jag. Jag träffar brudparet bara en gång, men det räcker gott och väl, man hinner gå igenom allt på det mötet. Jag vet att en del präster ibland, om brudparet så önskar, övar med paret i kyrkan - men så har jag aldrig gjort, jag tycker inte att det behövs.
  • Äldre 10 Sep 11:19

    Hej! Den här frågan har kanske varit uppe tidigare men då det är så otroligt många inlägg så ids jag inte läsa igenom allt.. Min fråga är, kan jag som medlem i svenska kyrkan få gifta mig i kyrkan med en borgerlig vigselförrättare? Min sambo vill inte ha en kyrklig vigsel men det vill jag o då tänker jag att detta kunde vara en bra kompromiss!

    Mvh Sanna

  • Äldre 10 Sep 23:34

    Hej!

    Nej, det går inte. Det är inte tillåtet med borgerliga vigslar i kyrkan.


    Wifehigher skrev 2016-09-10 11:19:08 följande:

    Hej! Den här frågan har kanske varit uppe tidigare men då det är så otroligt många inlägg så ids jag inte läsa igenom allt.. Min fråga är, kan jag som medlem i svenska kyrkan få gifta mig i kyrkan med en borgerlig vigselförrättare? Min sambo vill inte ha en kyrklig vigsel men det vill jag o då tänker jag att detta kunde vara en bra kompromiss!

    Mvh Sanna


  • Äldre 6 Mar 14:19

    Hej Kjell! Har du tips på präster i södra delen av Stockholm som man kan träffa gällande bokning av vigsel?

  • Äldre 14 Mar 11:45
    donja skrev 2017-03-06 14:19:33 följande:

    Hej Kjell! Har du tips på präster i södra delen av Stockholm som man kan träffa gällande bokning av vigsel?


    Hej!
    Jag har inga speciella tips (jobbar själv i den norra delen), men de flesta församlingar har ju hemsidor med kontaktuppgifter till sina präster. Surfa runt lite och se vad du hittar  
Svar på tråden Fråga prästerna 14