• Äldre 19 Nov 04:42
    419075 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    419075

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 22 Jul 06:15

    Jag skulle föreslå en psalm på svenska och en på engelska. Det ska ju vara psalmer ur psalmboken och där finns inga engelskspråkiga psalmer, däremot engelska psalmer översatta till svenska, som exempelvis "Amazing grace"

  • Äldre 1 Oct 14:13

    Hej!


    Vi kommer att gifta oss i min hemstad, just nu bor vi ca 70 mil bort. Vi planerar att åka dit över jul (blir där ca en vecka då) och så åker vi upp några dagar innan bröllopet för att fixa med det sista. Jag har förstått att det är ganska vanligt att man träffar prästen någon vecka innan. Här känns det som att det kan bli tokigt, antingen har vi möjlighet att träffa vår präst kring jul (en period då jag gissar att präster brukar ha fullt upp med annat!) eller typ två dagar innan vigseln...


    Jag vill gärna träffa prästen personligen men det känns som att det kanske inte är möjligt? Hur brukar man annars lösa sådana här "problem", telefonmöte? Känns som att vi inte är de enda som råkat ut för detta Flört

  • Äldre 3 Oct 06:19

    Hej!

    Hade det gällt mig, hade jag försökt träffa er vid jultid. Ett par dagar före vigseln känns för lite (inte för min skull främst utan för er och kyrkomusikern). Telefonmöte är ju ett alternativ, men jag har aldrig haft det inför vigsel, bara inför begravning. Känns som om det är viktigt att ha träffat brudparet innan man viger dem. Kolla med er präst, det kanske funkar att ses vid jul. Präster HAR faktiskt inte SÅ mycket mer att göra än annars. (Kyrkomusiker däremot!!)


    Allrakäraste skrev 2015-10-01 14:13:23 följande:

    Hej!

    Vi kommer att gifta oss i min hemstad, just nu bor vi ca 70 mil bort. Vi planerar att åka dit över jul (blir där ca en vecka då) och så åker vi upp några dagar innan bröllopet för att fixa med det sista. Jag har förstått att det är ganska vanligt att man träffar prästen någon vecka innan. Här känns det som att det kan bli tokigt, antingen har vi möjlighet att träffa vår präst kring jul (en period då jag gissar att präster brukar ha fullt upp med annat!) eller typ två dagar innan vigseln...

    Jag vill gärna träffa prästen personligen men det känns som att det kanske inte är möjligt? Hur brukar man annars lösa sådana här "problem", telefonmöte? Känns som att vi inte är de enda som råkat ut för detta


  • Äldre 3 Oct 06:54

    Hej! Jag har en fråga! Visst är det så att prästen välsignar vigselringarna under akten? Om man skulle lyckas klanta bort sin ring, och köper en ny, kan man be om att få den nya välsignad med, då? :)

  • Äldre 3 Oct 20:59

    Egentligen är det inte vigselringarna man välsignar, utan äktenskapet. Ringarna får symbolisera detta. Men i princip kan man ju be att få vad som helst välsignat, en ikon,ett kors eller rentav sitt hem. Så varför inte en ny ring?

  • Äldre 5 Oct 04:39
    +3

    Tänka sig att jag besvarat frågor i den här tråden sedan 2007. Det blir många frågor och svar det... Även om forumet är mycket sömnigare nu än när tråden startade.

  • Äldre 29 Dec 10:01
    +1

    Till skillnad från många andra gamla trådar som dras upp på förstasidan så är den här tråden fortfarande aktiv. Eller nej, det är den ju knappast, den är ju lika däven som resten av BT har blivit. Men jag menar att jag fortfarande finns här beredd att svara om någon har några "kyrkliga" frågor.

  • Äldre 23 Jan 18:14
    Jämntjock skrev 2010-11-20 15:56:35 följande:

    Ni har säkert svarat på detta i de tidigare trådarna men jag frågar igen

    Vi vill gärna har svarta klänningar med syrénlila detaljer på våra tärnor eftersom vårt färgtema kommer bestå av dessa två färger plus vitt. Vad jag förstått så "ska" man inte använda svart på bröllop och lila är väl påsken och sorgens färg? Vi väljer färger efter vad vi tycker om och vad vi tycker är fint, inte efter symbolik, men man vill ju inte trampa någon på tårna.

    Vi gifter oss sent i maj så klänningarna kommer vara av "lättare" knälång modell, inga tunga hellånga ylleklänningar


    Om man kollar på gamla svenska långfilmer så ser man att det förr var kutym med att bruden hade svart klänning, har hört att det var för att det var mest praktiskt så, då kunde man ju ha klänningen även vid andra tillfällen och den blev ju inte lika lätt smutsig.
  • Äldre 24 Jan 09:36

    Hej!

    Vi ska viga oss i kyrkan och jag kan INGENTING om reglerna. När jag scrollat igenom denna tråd dyker flera frågetecken upp; bl a val av två psalmer? - Vad är det mer man ska ha valt innan?

    Sedan undrar jag om det är okej att slå ihop min släkt och hans släkt i kyrkan, istället för att mina släktingar sitter till vänster och hans till höger? Han har nämligen inte så många släktingar, medan jag kommer fylla halva kyrkan med min släkt.

    Tränar man en gång tillsammans med prästen? Med musik och hela faderrullan?

    Åh, är så nervös! Man vill ju inte göra fel!

    Tack för en bra tråd!!! <3

  • Äldre 24 Jan 10:34
    Radhuspinglan skrev 2016-01-24 09:36:31 följande:

    Hej!

    Vi ska viga oss i kyrkan och jag kan INGENTING om reglerna. När jag scrollat igenom denna tråd dyker flera frågetecken upp; bl a val av två psalmer? - Vad är det mer man ska ha valt innan?

    Sedan undrar jag om det är okej att slå ihop min släkt och hans släkt i kyrkan, istället för att mina släktingar sitter till vänster och hans till höger? Han har nämligen inte så många släktingar, medan jag kommer fylla halva kyrkan med min släkt.

    Tränar man en gång tillsammans med prästen? Med musik och hela faderrullan?

    Åh, är så nervös! Man vill ju inte göra fel!

    Tack för en bra tråd!!! <3


    Hej!
    Kul att få en fråga igen! Man väljer minst två psalmer, prästen kan hjälpa till med valet när ni träffar honom/henne för samtal inför vigseln. Ni kan också välja in- och utgångsmusik, även där kan prästen eller musikern vara till hjälp. 
    Ni kommer alltså att bli kontaktade av prästen och boka tid för vigselsamtal. Där pratar man igenom allt inför vigselgudstjänsten. Vissa präster övar också med sina brudpar. Jag har aldrig gjort det eftersom brudparen ändå kommer att vara nervösa när det väl är "på riktigt" och därför inte riktigt minnas allt man kommit överens om. Jag har förstått att när man har övningar, så ingår inte musiken.

    Beträffande hur man sitter i kyrkan så tycker jag absolut att ni kan slå ihop släkterna. Det finns ju, som du antyder, en gammal tradition som säger annorlunda, men jag säger alltid till mina brudpar att de själva väljer om de vill följa traditionen i det fallet eller inte. Fråga gärna igen om det är något mer du undrar över.
Svar på tråden Fråga prästerna 14