• Äldre 19 Nov 04:42
    417146 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417146

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 11 Mar 11:28

    Hejsan!


    Jag och min fästman skall gifta oss den 16 juni 2016 och i den kyrka som vi tänkte viga oss i står det att man kan boka den minst 1 år i förväg. Innebär det att det är 1 år från det datum man hade tänkt vigas? Altså att man ringer ock bokar den 16 juni 2015? 

  • Äldre 12 Mar 05:10

    Gloriousgirlgirl: Det stämmer, det finns inte angivet i vigselordningen. Det beror nog på att långt ifrån alla har egen musik. Har man det, kommer man överens med prästen om var den ska placeras. Men i början, strax efter intåget, och på slutet, strax före uttåget, är ganska vanligt.

  • Äldre 12 Mar 05:12

    Tenshi: Ja, står det minst ett år i förväg så menas det ju att ni måste boka senast 16 juni i år.

  • Äldre 14 Apr 13:15
    +1

    Jag är kvar här!

  • Äldre 14 Apr 13:32

    Det gillar vi Solig

  • Äldre 14 Apr 13:33

    Hej
    Hur är det med att bruden själv går in? jag vet att det vanliga är att man går in tillsammans men jag (lite romantik töntigt kanske) skulle vilja gå in själv och ha det där tillfället med min blivande att vi möter varandras blickar på väg till altaret där han står och väntar.

    Jag tänkte att symboliken med brudöverlämning är ju att fadern lämnar över egendom till maken men jag tänkte att om jag går själv så är det ju jag som av egen vilja går till min blivande.

    Vad tror du svenska kyrkan säger om det?

  • Em77
    Äldre 14 Apr 13:53
    Tenshi skrev 2015-03-11 11:28:23 följande:

    Hejsan!


    Jag och min fästman skall gifta oss den 16 juni 2016 och i den kyrka som vi tänkte viga oss i står det att man kan boka den minst 1 år i förväg. Innebär det att det är 1 år från det datum man hade tänkt vigas? Altså att man ringer ock bokar den 16 juni 2015? 


    Som Kjell skriver är det vanligt att ha i början eller slutet. personligen tycker jag (som alltså är både präst och för tillfället planerande brud Glad) dock att det kan vara bra att lägga in musiken på ställen emellan de olika momenten snarare än att stapla all musik och psalmer i början eller slutet. T ex brukar det bli väldigt fint med musik före och efter själva vigselakten, alltså före Frågorna och/efter Tillkännagivandet. Framför allt efter tillkännagivandet är ju lite av en dramaturgiskt höjdpunkt och då blir det ofta otroligt fint och känslosamt med ett stycke/sång som brudparet valt.
  • Äldre 14 Apr 14:30
    Miss BW skrev 2015-04-14 13:33:04 följande:

    Hej
    Hur är det med att bruden själv går in? jag vet att det vanliga är att man går in tillsammans men jag (lite romantik töntigt kanske) skulle vilja gå in själv och ha det där tillfället med min blivande att vi möter varandras blickar på väg till altaret där han står och väntar.

    Jag tänkte att symboliken med brudöverlämning är ju att fadern lämnar över egendom till maken men jag tänkte att om jag går själv så är det ju jag som av egen vilja går till min blivande.

    Vad tror du svenska kyrkan säger om det?


    Min dam kommer troligen gå in själv, för klänningen tar för stor plats samt att bilderna blir snygga på henne själv i "kyrk" gången. Men hon vill även låta fadern leda henne...

    Och det där att hon därför skulle va en egendom därför, orkar inte es kommentera det för det är så jävla dumt
    Live free, ride free
  • Äldre 14 Apr 14:41
    Nightrod skrev 2015-04-14 14:30:03 följande:
    Och det där att hon därför skulle va en egendom därför, orkar inte es kommentera det för det är så jävla dumt
    Det är ju inte direkt något jag själv har hittat på eller lagt värdering i. Folk gör hur de vill jag menade bara att jag förstår varför kyrkan motsätter sig det. här kan du läsa mer om varför många präster motsätter sig brudöverlämning: svenskakyrkan.se/default.aspx
  • Äldre 15 Apr 04:42

    Precis som med brudöverlämning så är det den enskilde/a prästen som avgör om det är okay eller inte att bruden går in själv. Bara er vigselpräst kan alltså svara på frågan. Jag skulle ha sagt okay om alternativet vore brudöverlämning.

Svar på tråden Fråga prästerna 14