• Äldre 19 Nov 04:42
    417140 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417140

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 21 Jan 19:22

    Hej!

    Vi ska snart ha våran första träff med prästen.

    Min fråga till dig är vad är dom vanligaste frågorna du brukar få på ett vigselsamtal?

  • Äldre 22 Jan 02:24

    Hej Kjell

    Min fästman är från Holland och hans familj kommer till Sverige för bröllopet, jag vill gärna att dom ska känna sig delaktiga i vigslen, hur kan jag leta upp en engelsktalande präst, jag antar det blir svårt att hitta någon som sitter inne med en dold talang att prata holländska!

    Med vänlig hälsning, Madelene

  • Äldre 22 Jan 08:12
    +1

    Jenny89: De flesta frågor jag får gäller det rent praktiska. Var ska vi stå? Hur fort ska vi gå? Vilken musik kan man ha? Var ska tärnorna stå? Ja, den typen.

  • Äldre 22 Jan 08:15

    Thiondra: En präst som talar hygglig engelska ska det inte vara så svårt att få tag på. Till och med jag har hållit vigslar delvis på engelska. Säg när du bokar att du vill ha en del av vigseln på engelska så borde det räcka.

  • Äldre 28 Jan 10:28

    Hej!

    Vi kommer att gifta oss i Svenska kyrkan. Men eftersom jag kommer från en katolsk familj och känner en samhörighet till Katolska kyrkan fast jag inte är troende så funderar vi på att ha två präster. Där då prästen från Svenska kyrkan skulle vara "huvudpräst" och prästen från Katolska kyrkan skulle mer vara med för att hjälpa till. Är det något du har erfarenhet av och brukar vigseln läggas upp på ett speciellt sätt då eller är det upp till oss och prästerna att komma fram till upplägget?

    Till saken hör också att det endast är en min dop- och första kommunionpräst som jag i så fall skulle vilja ha som andrapräst från Katolska kyrkan. Men han jobbar inte längre i Uppsala utan i Stockholm men fortfarande i samma stift som jag tillhör. Jag har läst att präster inte får ta betalt för att hålla en vigsel, men gäller det bara präster i Svenska kyrkan eller är det alla präster i Sverige? Om han inte får ta betalt, får han då be om reseersättning från oss eller andra ersättningar?
    Jag vet att han var glad över att vara präst på min morfars begravning och att han inte tog något för det och gärna åkte till Uppsala för det. Men det var inom Katolska kyrkan.

    Med Vänliga Hälsningar
    Julia 

  • Äldre 28 Jan 11:12
    woho skrev 2015-01-28 10:28:12 följande:

    Hej!

    Vi kommer att gifta oss i Svenska kyrkan. Men eftersom jag kommer från en katolsk familj och känner en samhörighet till Katolska kyrkan fast jag inte är troende så funderar vi på att ha två präster. Där då prästen från Svenska kyrkan skulle vara "huvudpräst" och prästen från Katolska kyrkan skulle mer vara med för att hjälpa till. Är det något du har erfarenhet av och brukar vigseln läggas upp på ett speciellt sätt då eller är det upp till oss och prästerna att komma fram till upplägget?

    Till saken hör också att det endast är en min dop- och första kommunionpräst som jag i så fall skulle vilja ha som andrapräst från Katolska kyrkan. Men han jobbar inte längre i Uppsala utan i Stockholm men fortfarande i samma stift som jag tillhör. Jag har läst att präster inte får ta betalt för att hålla en vigsel, men gäller det bara präster i Svenska kyrkan eller är det alla präster i Sverige? Om han inte får ta betalt, får han då be om reseersättning från oss eller andra ersättningar?
    Jag vet att han var glad över att vara präst på min morfars begravning och att han inte tog något för det och gärna åkte till Uppsala för det. Men det var inom Katolska kyrkan.

    Med Vänliga Hälsningar
    Julia 


    Hej!
    Jag har inte haft någon vigsel tillsammans med en katolsk präst, bara en begravning. Men det förekommer, det vet jag. Som jag har förstått det så menar en del företrädare för den katolska kyrkan att en vigsel i Svenska kyrkan inte är en riktig vigsel (rent religiöst) eftersom man inte anser SvK vara en riktig kyrka - men det där kan bara den katolske prästen själv svara på.

    Det stämmer att präster i SvK inte får ta betalt för att utföra en vigsel, inte heller reseersättning alltså. Hur det är i katolska kyrkan vet jag däremot inte. 

    Ta kontakt med honom och fråga hur han ställer sig. Det här borde inte vara omöjligt att lösa. Lycka till!
  • Äldre 28 Jan 11:52
    Kjell Präst skrev 2015-01-28 11:12:26 följande:
    Hej!
    Jag har inte haft någon vigsel tillsammans med en katolsk präst, bara en begravning. Men det förekommer, det vet jag. Som jag har förstått det så menar en del företrädare för den katolska kyrkan att en vigsel i Svenska kyrkan inte är en riktig vigsel (rent religiöst) eftersom man inte anser SvK vara en riktig kyrka - men det där kan bara den katolske prästen själv svara på.

    Det stämmer att präster i SvK inte får ta betalt för att utföra en vigsel, inte heller reseersättning alltså. Hur det är i katolska kyrkan vet jag däremot inte. 

    Ta kontakt med honom och fråga hur han ställer sig. Det här borde inte vara omöjligt att lösa. Lycka till!
    Tack för svar! Då har jag i alla fall lite mer information! Glad

    Så fort jag har hunnit prata med kyrkoherden i SvK och fått ok på två präster så ska jag ringa honom. Förhoppningsvis är det inga problem och att han bara tycker det är roligt. För jag fick för bara något år sedan fortfarande kort på min dopdag från honom och han mindes mig när vi träffades förra året på morfars begravning fast det var säkert 10 år sedan minst jag träffade honom Glad
  • Äldre 6 Feb 19:08

    Hej!

    Kommer av någon anledning inte åt att fråga på Expert sidan så frågar här istället!

    Enligt Svenska Kyrkans vigselordning på nätet står första psalmen direkt efter ingångsmarschen. Jag undrar om man kan flytta på den så den kommer senare?
    Just där skulle jag nämligen vilja ha en annan låt eventuellt..

    Tacksam för svar!
     

  • Äldre 7 Feb 06:59

    Skymningstid: Expertsidan är väl borttagen? Har inte fått en fråga där på flera år.

    Beträffande vigselordningen så står det ju ingenting där om var eventuella extrainslag som solosånger, diktläsningar, instrumentalstycken eller annat ska placeras. Man brukar gå igenom sådant med prästen vid vigselsamtalet, då kan du nämna din önskan. Det går säkert jättebra att ha det som du vill.

  • Äldre 11 Mar 10:38

    Hej,

    Jag läser vigselordningen men förstår inte alls NÄR man ska/kan ha den egna valda musiken. Kan du komma med ett förslag till när i ordningen det passar med musiken?

Svar på tråden Fråga prästerna 14