• Äldre 19 Nov 04:42
    416923 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    416923

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 15 Dec 11:00
    vinterfri skrev 2014-12-15 00:17:39 följande:

    Hej!

    Sitter och funderar lite på det här med samtal inför eventuell vigsel. Finns det någon möjlighet att få lite stöttning från kyrkan för att diskutera mer än bara själva "vigselupplägget"? Jag skulle tycka att det vore jätteintressant att få lite hjälp i vår kommunikation och lite tips för att undvika eventuella problem som kan uppstå. Är det något som en präst kan gå in och hjälpa till med? 

    Jag upplever vår relation som trygg och bra så parterapi känns lite väl, men tänker att det kanske kunde vara bra att prata lite med någon mer så att man får en extra stabil grund att stå på. :)


    Hej!
    Jag har gått i parterapi och det var inte alls som jag föreställt mig utan den vi gick hos jobbade enligt att en av oss pratade och den andra fick vara tyst och skriva saker på lappar. Det är väl egentligen en rätt vettig övning att prova på hemma också om man kanske är lite oense om något så att båda kan få hävda sin ståndspunkt i lugn och ro. :)
  • Äldre 17 Dec 05:16
    AGustafsson skrev 2014-12-13 10:36:58 följande:

    Hej Kjell,

    Vi har bokat vår vigsel i Svenska kyrkan nästa sommar eftersom det för oss båda är viktigt med en kyrklig vigsel. Min sambo är dock katolik och önskar därför att äktenskapet godkänns av den katolska kyrkan. Vi har pratat med den katolska prästen i vår hemstad som förklarade hur det rent praktiskt går till, att det krävs en äktenskapskurs och att tillstånd måste ges från biskopen, dock påpekade han att det var mycket svårt att få en vigsel i den Svenska kyrkan godkänd och att vi bör ha vigseln i den katolska kyrkan, då sådan finns i närheten. 

    Jag undrar därför om äktenskap i Svenska kyrkan i regel inte godkänns längre av den katolska kyrkan och hur det fungerar om det skulle godkännas och det i sådana fall blir två präster, då ceremonin i de katolska bröllop jag varit på, dock i Tyskland, är något annorlunda.

    Vi är lite förvirrade och hoppas att ni har något bra svar.


    Hej!
    Nej, det stämmer, så vitt jag har förstått, att katolska kyrkan inte godkänner vigslar i SvK. Det är förstås inte juridiskt utan religiöst, man tycker inte att SvK är en riktig kyrka och dess präster följaktligen inte riktiga präster. Så här tycker förstås inte alla, men det är skälet till att man inte tycker att vigsel i SvK är okay. Det förekommer dock vigslar med både svenskkyrklig präst och katolsk präst - exakt hur man då går till väga vet jag faktiskt inte eftersom jag inte själv varit med om det. Hade en begravning en gång tillsammans med en katolsk präst, men det är ju en annan sak.
  • Äldre 17 Dec 05:20
    litenkaka skrev 2014-12-13 16:14:35 följande:

    Vi har en fråga om musik :) läser ovan att man måste ha två psalmer men gur mycket musik får man ha som inte är psalmer? Och finns det musik som ni präster inte godkänner? Vi MÅSTE ha med Valborg med Håkan Hellström...



    Ja, två psalmer är obligatoriskt men utöver det kan man fylla på med rätt mycket musik. In- och utgångsmusik förstås men också solosånger och instrumentala solon, om man så vill. Det behöver inte alls vara kyrklig musik, men som Chiqita skriver så bör det ju inte vara musik som är direkt olämplig i kyrkorummet, som musik kritisk till kristendom och kyrkas eller texter som innehåller svordomar etc. Annars godkänner vi väldigt många olika stilar av musik. Ska kyrkans musiker ackompanjera en solist så handlar det förstås -liksom vid in-och utgångsmusik - mycket om vad han/hon menar sig kunna gå iland med att spela.
  • Äldre 17 Dec 05:21
    vinterfri skrev 2014-12-15 00:17:39 följande:

    Hej!

    Sitter och funderar lite på det här med samtal inför eventuell vigsel. Finns det någon möjlighet att få lite stöttning från kyrkan för att diskutera mer än bara själva "vigselupplägget"? Jag skulle tycka att det vore jätteintressant att få lite hjälp i vår kommunikation och lite tips för att undvika eventuella problem som kan uppstå. Är det något som en präst kan gå in och hjälpa till med? 

    Jag upplever vår relation som trygg och bra så parterapi känns lite väl, men tänker att det kanske kunde vara bra att prata lite med någon mer så att man får en extra stabil grund att stå på. :)


    Två psalmer är obligatoriskt, sedan finns det alltid präster som inte följer ordningen, precis som det finns andra yrkesgrupper som inte följer reglerna för det arbete de ska utföra.
  • Äldre 17 Dec 05:24
    Anettem skrev 2014-12-15 11:00:37 följande:
    Hej!
    Jag har gått i parterapi och det var inte alls som jag föreställt mig utan den vi gick hos jobbade enligt att en av oss pratade och den andra fick vara tyst och skriva saker på lappar. Det är väl egentligen en rätt vettig övning att prova på hemma också om man kanske är lite oense om något så att båda kan få hävda sin ståndspunkt i lugn och ro. :)
    Ja, jag har förstått att vissa präster diskuterar även relationer med brudparen. Dock inte alla präster, så ha man en sådan önskan är det nog bra om man nämner det redan när man kontaktar kyrkan. Jag, exempelvis, har ingen utbildning på eller erfarenhet av parterapi.
  • Äldre 17 Dec 12:27
    Kjell Präst skrev 2014-12-17 05:21:49 följande:
    Två psalmer är obligatoriskt, sedan finns det alltid präster som inte följer ordningen, precis som det finns andra yrkesgrupper som inte följer reglerna för det arbete de ska utföra.

    Hoppsan...här blev det visst en "goddag yxskaft" ;) 


    Det var inte riktigt överensstämmande svar med frågan ;) 

  • Äldre 18 Dec 09:42
    +1
    Chicita skrev 2014-12-17 12:27:51 följande:

    Hoppsan...här blev det visst en "goddag yxskaft" ;) 


    Det var inte riktigt överensstämmande svar med frågan ;) 


    Stämmer, jag svarade på Elna14
  • Äldre 18 Dec 17:57
    AGustafsson skrev 2014-12-13 10:36:58 följande:

    Hej Kjell,

    Vi har bokat vår vigsel i Svenska kyrkan nästa sommar eftersom det för oss båda är viktigt med en kyrklig vigsel. Min sambo är dock katolik och önskar därför att äktenskapet godkänns av den katolska kyrkan. Vi har pratat med den katolska prästen i vår hemstad som förklarade hur det rent praktiskt går till, att det krävs en äktenskapskurs och att tillstånd måste ges från biskopen, dock påpekade han att det var mycket svårt att få en vigsel i den Svenska kyrkan godkänd och att vi bör ha vigseln i den katolska kyrkan, då sådan finns i närheten. 

    Jag undrar därför om äktenskap i Svenska kyrkan i regel inte godkänns längre av den katolska kyrkan och hur det fungerar om det skulle godkännas och det i sådana fall blir två präster, då ceremonin i de katolska bröllop jag varit på, dock i Tyskland, är något annorlunda.

    Vi är lite förvirrade och hoppas att ni har något bra svar.


    Kjell Präst skrev 2014-12-17 05:16:32 följande:
    Hej!
    Nej, det stämmer, så vitt jag har förstått, att katolska kyrkan inte godkänner vigslar i SvK. Det är förstås inte juridiskt utan religiöst, man tycker inte att SvK är en riktig kyrka och dess präster följaktligen inte riktiga präster. Så här tycker förstås inte alla, men det är skälet till att man inte tycker att vigsel i SvK är okay. Det förekommer dock vigslar med både svenskkyrklig präst och katolsk präst - exakt hur man då går till väga vet jag faktiskt inte eftersom jag inte själv varit med om det. Hade en begravning en gång tillsammans med en katolsk präst, men det är ju en annan sak.
    Hej och tack så mycket för ditt svar. Det var tråkigt att höra att det är så. Eftersom det verkade som om det fungerade förut blev jag lite förvirrad men det är i alla fall bra att veta.

    Om det går bra så har jag en fråga till, jag undrar hur långt innan vigseln man får träffar prästen, om det brukar vara en ungefärlig tid innan eller om det är väldigt olika och då är det i SvK kanske jag ska tillägga 

  • Äldre 16 Jan 08:59
    AGustafsson skrev 2014-12-18 17:57:15 följande:
    Kjell Präst skrev 2014-12-17 05:16:32 följande:
    Hej!
    Nej, det stämmer, så vitt jag har förstått, att katolska kyrkan inte godkänner vigslar i SvK. Det är förstås inte juridiskt utan religiöst, man tycker inte att SvK är en riktig kyrka och dess präster följaktligen inte riktiga präster. Så här tycker förstås inte alla, men det är skälet till att man inte tycker att vigsel i SvK är okay. Det förekommer dock vigslar med både svenskkyrklig präst och katolsk präst - exakt hur man då går till väga vet jag faktiskt inte eftersom jag inte själv varit med om det. Hade en begravning en gång tillsammans med en katolsk präst, men det är ju en annan sak.
    Hej och tack så mycket för ditt svar. Det var tråkigt att höra att det är så. Eftersom det verkade som om det fungerade förut blev jag lite förvirrad men det är i alla fall bra att veta.

    Om det går bra så har jag en fråga till, jag undrar hur långt innan vigseln man får träffar prästen, om det brukar vara en ungefärlig tid innan eller om det är väldigt olika och då är det i SvK kanske jag ska tillägga 

    Oj, missade din fråga. Det är olika hur tidigt man träffar prästen. Jag brukar träffa mina brudpar ungefär en månad i förväg. då pratar vi igenom vigseln och de får säga sina önskemål etc. Jag övar aldrig med brudparen. Andra präster kan höra av sig tidigare, åter andra kan höra av sig senare.
  • Äldre 16 Jan 16:27
    Kjell Präst skrev 2015-01-16 08:59:07 följande:
    Oj, missade din fråga. Det är olika hur tidigt man träffar prästen. Jag brukar träffa mina brudpar ungefär en månad i förväg. då pratar vi igenom vigseln och de får säga sina önskemål etc. Jag övar aldrig med brudparen. Andra präster kan höra av sig tidigare, åter andra kan höra av sig senare.
    Tack så mycket semesterschemat var inte klart för nästa sommar när vi bokade, men då hör jag med vår kyrka längre fram när det är klart. 
Svar på tråden Fråga prästerna 14