• Äldre 19 Nov 04:42
    417027 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417027

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 7 Jul 21:05

    Kjell Präst
    Okej, då får jag ta kontakt med dem. Jag vill ju vara medlem så det är väldigt trist om jag fallit ur!

  • Äldre 7 Jul 23:04

    Jag skulle vilja veta om knäböjningen under vigseln är obligatorisk? Har varit på vigslar där den inte förekommit.

  • Äldre 9 Jul 19:59
    jessij­essica:

    Hoppar in och svarar på din fråga då jag själv fick svaret av vår präst när vi gifte oss. Jag trodde det var ett krav och när vi fick test gå i kyrkan så frågade prästen oss hur vi ville göra, för det är inte obligatoriskt, utan en fin gest. Så vi hoppade över den pga jag har problem med ett av mina knän. Prästen tyckte inte att man skulle behöva lida på sin egen bröllopsdag.
    Planerar bröllop 2014-06-20. fjarilkarin.blogg.se
  • Äldre 9 Jul 22:12

    Trött på att BT inte längre skickar mail när man får nya inlägg i sina trådar. Ursäkta för det sena svaret som beror just på detta. Jag utgår alltid ifrån att knäböjningen ska vara med, men ber något brudpar att få avstå så är det förstås okay, särskilt om det finns medicinska skäl.

  • Äldre 18 Jul 16:53

    Kjell Präst, 
    Jag och min partner skall gifta oss nästa sommar i Sverige. 
    Jag undrade ifall man kunde ha fler en två vittnen på sitt bröllop? 
    Finns det en maximum antal? Min partner skulle nämligen vilja ha tre stucken och jag minst ett. 

    Tack så mycket för eran hjälp

  • Äldre 18 Jul 17:12
    charline skrev 2014-07-18 16:53:45 följande:

    Blandar du inte ihop vittnen med tärnor och marskalker nu?


    Ni utser inte vittnen själva, eller jag har i alla fall inte varit med om det någon gång.
    Vittnena är väl hela församlingen? 
    Alltså alla era gäster inklusive tärnor och marskalker.


    Om man inte har några gäster så kan exempelvis kyrkvaktmästare och kantor kliva in och vara vittnen till att vigseln är rätt utförd och att allt som måste sägas sägs. 

    Men vad jag vet så är det inte som en Borgerlig vigsel som måste signeras av 2 vittnen. :) 


    Kjell svarar nog bättre sen, men jag såg eller hörde aldrig att någon skrev på ett papper för att vara vittne när vi vigdes. Och vi har inget sånt hemma heller utan bara vigselbeviset från prästen :) 

  • Äldre 18 Jul 20:31

    Hej!

    Kan man ha finhatt i kyrkan under ett bröllop? Utomlands har de flesta hatt i kyrkan.

  • Äldre 18 Jul 22:27
    FruForsmark skrev 2014-07-18 20:31:00 följande:

    Hej!

    Kan man ha finhatt i kyrkan under ett bröllop? Utomlands har de flesta hatt i kyrkan.


    Självklart kan man det! Traditionellt är det väl mest på förmiddagsbröllop man har det, men jag tror inte att någon skulle tycka att det vore konstigt vid andra tillfällen heller. Det är absolut inte olämpligt att ha hatt i kyrkan (för kvinnor, män tar av sin).
  • Äldre 19 Jul 15:13

    charline: Jag tror som Chiqita att du tänker på tärnor/marskalkar. Vittnen behöver man inte ordna, hela församlingen är vittnen. Tärnor och marskalkar har man hur många man vill.
    FruForsmark: Elna14 har svarat bra här. Jag kan bara instämma.

  • Äldre 31 Jul 09:38

    hej! sitter och pysslar lite med vigselprogrammet och undrar om jag missat någon punkt eller om de kommer i fel ordning eller nåt? 


    ingång

    psalm en vänlig grönskas

    inledningsord och bibelläsning

    förbön och bön över ringarna

    löften och ringväxling

    Dikt/musik

    förbön, Herrens bön och välsignelse

    psalm - vigselpsalm (melodi den blomstertid nu kommer)

    utgång. 
Svar på tråden Fråga prästerna 14