• Äldre 19 Nov 04:42
    417166 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417166

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 25 Dec 20:57

    hej! har en liten fundering. har en dikt som jag älskar, och som jag gärna skulle vilja läsa upp som löfte för min blivande när vi står framför altaret. ^^ nu är bara frågan om dikten uppfyller de krav som ett löfte ska ha? ni kanske känner igen den. 

     Kärleken kommer och kärleken går,ingen kan tyda dess lagar
    Men dej vill jag följa i vinter och vår och alla min levnads dagar.
    Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt och aldrig jag lämnar det åter.
    Min lycka är din, din lycka är min och gråten är min när du gråter.
    Kärleken är så förunderligt stark, kuvas av intet i världen.
    Rosor slår ut ur den hårdaste mark som sol över mörka gärden.
    Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt och aldrig jag lämnar det åter.
    Min lycka är din, din lycka är min och gråten är min när du gråter

    funderar på att ersätta de två sista raderna (då de upprepas) med något eget, och jag är inte brydd om att modifiera om det behövs.  

  • Äldre 25 Dec 23:05

    Hej! Nej, Nils Ferlins vackra text är ju just en dikt, och innehåller inte det ett löfte ska innehålla. I löftet ska ingå en önskan om att leva tillsammans hela livet. Löftet ska vara just ett löfte, ingen kärleksförklaring. Däremot är det ju inget som hindrar att du ändå läser upp dikten någon annan gång under ceremonin.

  • Äldre 26 Dec 09:34
    Kjell Präst skrev 2013-12-25 23:05:44 följande:
    Hej! Nej, Nils Ferlins vackra text är ju just en dikt, och innehåller inte det ett löfte ska innehålla. I löftet ska ingå en önskan om att leva tillsammans hela livet. Löftet ska vara just ett löfte, ingen kärleksförklaring. Däremot är det ju inget som hindrar att du ändå läser upp dikten någon annan gång under ceremonin.
    ne ok. täntke mig att det där med att "leva tills döden skiljer oss åt" täcks av raden om alla mina levnadsdagar, bl.a. men då läser jag upp den som dikt någon gång under vigseln då^^ tack för hjälpen!
  • Äldre 26 Dec 21:43

    Hej!

    Nu finns det även en kyrkvaktmästare här i denna tråden! (Hoppas att du Kjell inte känner dig utkonkurrerad...) Antagligen kommer jag inte att tillföra så mycket men ni kan ställa frågor kring praktiska saker gällande er vigsel i kyrkan. Men jag har dessutom ganska stor kunskap om Svenska Kyrkan som organisation så tveka inte att ställa era frågor!

    God Jul!

    MVH Vaktmästare CE 

  • Äldre 27 Dec 09:58

    Hej Vaktmästare CE!

    Verkligen bra att du är här! Det finns så många frågor kring praktiska detaljer som ni vaktmästare har mycket bättre koll på än vi med frimärken.

  • Äldre 27 Dec 11:08

    Vad kul att du tycket det Soldemor! Jag ska göra mitt bästa! 

    Dock får man ju aldrig glömma bort att vi jobbar i team, präst, musiker och vaktmästare! :)

    MVH Vaktmästare CE 


  • Äldre 27 Dec 11:12
    Vaktmästare CE skrev 2013-12-27 11:08:50 följande:
    Vad kul att du tycket det Soldemor! Jag ska göra mitt bästa! 

    Dock får man ju aldrig glömma bort att vi jobbar i team, präst, musiker och vaktmästare! :)

    MVH Vaktmästare CE 
    Förvisso, men ofta dyker det upp frågor här, som känns som att det är saker som vaktmästarna kan bäst!
  • Äldre 7 Jan 22:34

    Måste fråga om man kan få en präst att följa med på en liten fjälltripp om man vill vigas på fjället? =)


    Hur fungerar det då med psalmer odyl?

  • Äldre 8 Jan 07:25
    Velig skrev 2014-01-07 22:34:05 följande:

    Måste fråga om man kan få en präst att följa med på en liten fjälltripp om man vill vigas på fjället? =)


    Hur fungerar det då med psalmer odyl?


    Det är inte omöjligt, men heller ingen självklarhet. En präst som har sin tjänst norröver kanske kan tänka sig att viga ett par på fjället - men det är upp till den enskilde/a prästen att avgöra detta. En vigselgudstjänst ska innehålla två psalmer, oavsett var den äger rum - alltså även på fjället. Jag skulle ha föreslagit att man sjöng psalmerna utan musik (hade det varit någon annanstans än på fjället hade jag tagit med gitarren), men andra präster kanske löser det på andra sätt.
  • Äldre 8 Jan 11:45

    Vad är de vanligaste psalmer som man sjunger på en vigsel på midsommarafton. Funderat lite på Du vet väl om att du är värdeful, den blomstertid nu kommer. Några tips?

Svar på tråden Fråga prästerna 14