• Äldre 19 Nov 04:42
    417091 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417091

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 30 Nov 22:23

    Izredam: "Jag, Kalle Karlsson, tar dig, Stina Stinasdotter"

  • Äldre 30 Nov 23:09

    Tack, den version vi har valt är dock
    "NN, jag vill älska dig,
    dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt."

    Men det är fortfarande Karl Karlsson som gäller?

  • Äldre 1 Dec 07:05

    Den är ju lite personligare och jag menar att ni kan välja att bara säga förnamnet.

  • Aniara­4
    Äldre 1 Dec 09:50

    Vi gjorde så att vi hade de fullständiga namnen, inklusive mellannamn, i frågorna (för att liksom etablera vilka vi var och göra det lite mer högtidligt), sedan bara förnamn i löftena när det var mer så att säga mer personligt mellan oss två.

  • iQbee
    Äldre 1 Dec 10:35

    Hej! har också några frågor
    Jag ska gifta mig i en svensk kyrka men då ska två präster viga oss, en svensk och en syriansk ortodox präst... Tanken var att det skulle vara en grekisk ortodox också då jag har grekiskt påbrå...
    Våran ärkibiskop i den grekiska kyrkan accepterar inte den syrianska cermonin och därför deltar dem ej??? Det är också helt konstigt .. jag måste bara acceptera att det inte är någon grekisk präst,,, men iallafall

    nu är ju cermonin väldigt annorlunda och jag undrar hur man gör? jag har aldrig varit på ett svenskt bröllop konstigt nog.. och jag tror väldigt få av våra gäster kan de svenska psalmerna..
    det kommer bli jätte förvirrande.. Jag har pratat med svenska kyrkan och vi kan inte boka präst förrens hinderprövningen är klar samt att schemat hos dem är inte klar. dem sa att ibland så viger dem samtidigt men en syriansk cermoni är ju lite mer högljud än en svensk..
    Så vad är min fråga? jag är lite allmänt förvirrad för jag vet inte vad som kommer att hända och hur, sedan om ni kanske har några erfarenheter och tips?=)
    tack

  • Äldre 3 Dec 08:40
    Aniara4 skrev 2013-12-01 09:50:23 följande:
    Vi gjorde så att vi hade de fullständiga namnen, inklusive mellannamn, i frågorna (för att liksom etablera vilka vi var och göra det lite mer högtidligt), sedan bara förnamn i löftena när det var mer så att säga mer personligt mellan oss två.
    Tror faktiskt att det inte finns några alternativ när det gäller frågorna, att man måste ha med alla namn då detta är en del av det juridiska, att just ni ingår detta äktenskap.
  • Äldre 3 Dec 12:38
    Soldemor skrev 2013-12-03 08:40:39 följande:
    Tror faktiskt att det inte finns några alternativ när det gäller frågorna, att man måste ha med alla namn då detta är en del av det juridiska, att just ni ingår detta äktenskap.
    Instämmer med kollegan i detta.
  • Äldre 3 Dec 12:42
    iQbee skrev 2013-12-01 10:35:53 följande:
    Hej! har också några frågor
    Jag ska gifta mig i en svensk kyrka men då ska två präster viga oss, en svensk och en syriansk ortodox präst... Tanken var att det skulle vara en grekisk ortodox också då jag har grekiskt påbrå...
    Våran ärkibiskop i den grekiska kyrkan accepterar inte den syrianska cermonin och därför deltar dem ej??? Det är också helt konstigt .. jag måste bara acceptera att det inte är någon grekisk präst,,, men iallafall

    nu är ju cermonin väldigt annorlunda och jag undrar hur man gör? jag har aldrig varit på ett svenskt bröllop konstigt nog.. och jag tror väldigt få av våra gäster kan de svenska psalmerna..
    det kommer bli jätte förvirrande.. Jag har pratat med svenska kyrkan och vi kan inte boka präst förrens hinderprövningen är klar samt att schemat hos dem är inte klar. dem sa att ibland så viger dem samtidigt men en syriansk cermoni är ju lite mer högljud än en svensk..
    Så vad är min fråga? jag är lite allmänt förvirrad för jag vet inte vad som kommer att hända och hur, sedan om ni kanske har några erfarenheter och tips?=)
    tack
    Normalt är det så, att om en vigsel äger rum i Svenska kyrkans lokaler så gäller Svenska kyrkans vigselordning. Man följer alltså i princip samma ordning som man gör vid alla vigslar i Svenska kyrkan. Sedan kan en präst eller pastor från annat trossamfund delta med olika moment, men grunden är Svenska kyrkans ordning. Jag har ingen erfarenhet av detta i vigselsammanhang, däremot har jag tjänstgjort tillsammans med en katolsk präst vid en begravning. Då höll jag i princip i allting, den katolske prästen bad en bön och sa några ord, vill jag minnas.
  • Äldre 11 Dec 17:13

    Kom att tänka på en sak som jag bara måste fråga. Det finns inga dumma frågor säger man ju... Om man bara är brudparet, prästen och två vittnen vid vigseln - håller man fortfarande hela gudstjänsten med psalmer och allt? Jag gissar att svaret är ja, men man måste fråga för att få veta här i livet ;)

  • Äldre 11 Dec 17:26
    izredam skrev 2013-12-11 17:13:45 följande:
    Kom att tänka på en sak som jag bara måste fråga. Det finns inga dumma frågor säger man ju... Om man bara är brudparet, prästen och två vittnen vid vigseln - håller man fortfarande hela gudstjänsten med psalmer och allt? Jag gissar att svaret är ja, men man måste fråga för att få veta här i livet ;)
    Svaret är ja
Svar på tråden Fråga prästerna 14