• Äldre 19 Nov 04:42
    418702 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    418702

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • 201402­22
    Äldre 2 Oct 12:46

    Varför har kyrkan /kapell nu börjat att ta betalt för att viga par?
    Jag tycker det är okej att ge en gåva som "tack". För en fin vigselceremoni.

    Men för mig (som är troende kristen) är det inte att kyrkan / kappel kräver pengar av en för att få vigas i deras kappel / kyrka. Det gör mig upprörd och ledsen.Rynkar på näsan

  • Äldre 2 Oct 12:47
    Pia88 skrev 2013-10-02 12:36:26 följande:
    Hej.

    Jag undrar hur snabbt man kan fråga av den präst man vill ha som vigselförättare? Vi vet vem vi skulle vilja ha..
    Menar du hur långt i förväg? Jag fick vid ett tillfälle en fråga nästan ett år i förväg, då var det omöjligt att tacka ja eftersom jag inte alls visste hur mitt schema skulle se ut den aktuella tiden. Jag gissar att många präster har det som vi, och får schema för ett halvår i taget. I det här svaret utgick jag ifrån att ni hade en "egen" präst ni skulle fråga, men är det istället så att ni har en favorit bland prästerna i er vigselförsamling så kanske datumen då han/hon tjänstgör får styra ert vigseldatum? För man har ju som präst sina speciella tjänstgöringshelger, och byter normalt inte bort dem enbart av skälet att man blivit önskad av ett visst brudpar.
  • Äldre 2 Oct 12:48
    20140222 skrev 2013-10-02 12:46:45 följande:
    Varför har kyrkan /kapell nu börjat att ta betalt för att viga par?
    Jag tycker det är okej att ge en gåva som "tack". För en fin vigselceremoni.

    Men för mig (som är troende kristen) är det inte att kyrkan / kappel kräver pengar av en för att få vigas i deras kappel / kyrka. Det gör mig upprörd och ledsen.Rynkar på näsan
    Det ska normalt inte kosta något att gifta sig i kyrkan. Dock finns det vissa kapell som inte tillhör en speciell församling utan är så att säga "privata", och då kan det vara förenat med en viss konstnad att gifta sig där. Men, som sagt, regeln är att det inte kostar något.
  • 201402­22
    Äldre 2 Oct 12:51
    Kjell Präst skrev 2013-10-02 12:48:58 följande:
    Det ska normalt inte kosta något att gifta sig i kyrkan. Dock finns det vissa kapell som inte tillhör en speciell församling utan är så att säga "privata", och då kan det vara förenat med en viss konstnad att gifta sig där. Men, som sagt, regeln är att det inte kostar något.
    Tack då vet jag detta. Har inte velat fråga om detta i min församling.
    Då det kan vara "känsligt" då jag känner all personal där sedan länge.Glad
  • 201402­22
    Äldre 2 Oct 12:57

    Tänkte passa på att fråga en sak till.

    Jag stortrivs i min församling.
    Men tycker inte om kyrkan där, den är lite för "modern" för mig.

    Vi funderar på att gifta oss i en annan kyrka, i en annan församling.
    Men måste man ta den präst som finns där då?
    Eller ta präst ifrån min församling dit?

    Detta har jag inte pratat med min församling om. Då det är långt till vårt bröllop än.

  • Äldre 2 Oct 12:59
    20140222 skrev 2013-10-02 12:57:28 följande:
    Tänkte passa på att fråga en sak till.

    Jag stortrivs i min församling.
    Men tycker inte om kyrkan där, den är lite för "modern" för mig.

    Vi funderar på att gifta oss i en annan kyrka, i en annan församling.
    Men måste man ta den präst som finns där då?
    Eller ta präst ifrån min församling dit?

    Detta har jag inte pratat med min församling om. Då det är långt till vårt bröllop än.
    Man kan alltid fråga en präst i sin hemförsamling om han/hon vill viga i en annan kyrka. Men man får ta med i beräkningen att han/hon då förmodligen måste göra det gratis, på sin fritid, så det är inte självklart att prästen tackar ja.
  • 201402­22
    Äldre 2 Oct 13:06
    Kjell Präst skrev 2013-10-02 12:59:33 följande:
    Man kan alltid fråga en präst i sin hemförsamling om han/hon vill viga i en annan kyrka. Men man får ta med i beräkningen att han/hon då förmodligen måste göra det gratis, på sin fritid, så det är inte självklart att prästen tackar ja.
    Tack då vet vi att det kan gå i alla fall. Ha en fin dag.Glad
  • Äldre 2 Oct 14:21
    Kjell Präst skrev 2013-10-02 12:47:27 följande:
    Menar du hur långt i förväg? Jag fick vid ett tillfälle en fråga nästan ett år i förväg, då var det omöjligt att tacka ja eftersom jag inte alls visste hur mitt schema skulle se ut den aktuella tiden. Jag gissar att många präster har det som vi, och får schema för ett halvår i taget. I det här svaret utgick jag ifrån att ni hade en "egen" präst ni skulle fråga, men är det istället så att ni har en favorit bland prästerna i er vigselförsamling så kanske datumen då han/hon tjänstgör får styra ert vigseldatum? För man har ju som präst sina speciella tjänstgöringshelger, och byter normalt inte bort dem enbart av skälet att man blivit önskad av ett visst brudpar.
    Exakt.. Har bokat kyrkan redan men då vi bokade var det över 1år tills vigseln så blev det inte prat om nån präst/kyrkoherde.. Det är ännu oklart vem som kommer vara kyrkoherde i den församling som kyrkan hör till då det är dags för vigseln (tjänstledigt, pensioneringar etc)..

    Vi har en präst i vårt prosteri som vi har som "favorit" men även andra i "reserv".. Eftersom vigseln är mitt i sommaren.. Skulle det vara bra att fråga redan nu? Är det prästen själv som avgör eller ska jag ringa till pastorskansliet?
  • Äldre 2 Oct 14:37
    Pia88 skrev 2013-10-02 14:21:19 följande:
    Exakt.. Har bokat kyrkan redan men då vi bokade var det över 1år tills vigseln så blev det inte prat om nån präst/kyrkoherde.. Det är ännu oklart vem som kommer vara kyrkoherde i den församling som kyrkan hör till då det är dags för vigseln (tjänstledigt, pensioneringar etc)..

    Vi har en präst i vårt prosteri som vi har som "favorit" men även andra i "reserv".. Eftersom vigseln är mitt i sommaren.. Skulle det vara bra att fråga redan nu? Är det prästen själv som avgör eller ska jag ringa till pastorskansliet?
    Fråga kan man alltid göra, men som sagt, det är tveksamt om prästen vet sitt schema så långt i förväg. Det bästa är väl kanske att ringa expeditionen och tala om ert önskemål.
  • Äldre 2 Oct 16:20

    Hur lång tid tag en kyrklig vigsel ungefär?

Svar på tråden Fråga prästerna 14