• Äldre 19 Nov 04:42
    416929 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    416929

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 16 Sep 05:40

    Byrö: Dop, vigsel, konfirmation och kyrklig begravning är, trots sjunkande siffror, traditioner som är ganska djupt rotade i Sverige. Det finns ju heller inga krav på att man ska vara kristen för att delta i någon av dessa traditioner. Jag personligen har inga problem med detta så länge man accepterar att både dop, konfirmation, begravning och vigsel är gudstjänster och därför utformas som sådana. Samtliga dessa gudstjänster är ju tillfälle till förkunnelse från kyrkans sida, och jag ser som en av mina uppgifter att försöka se till att de som kommer dit har en bättre bild av kyrkan än innan de kom dit. I särskilt lyckliga fall kanske rentav en nyfikenhet.

  • Äldre 16 Sep 05:45

    Koyal:Är det alltså kyrkoherden som ska viga er? För annars påverkar ju inte bytet av kyrkoherde er vigsel. Oavsett, så är det prästen som ska ta kontakt med er, det sker olika lång tid före vigseln beroende på prästen, jag brukar kontakta brudparen ca en månad i förväg, några hör av sig tidigare än så och vissa kanske så sent som någon vecka före vigseln. Jag tror att det vanligaste är att man som ny präst i förväg har fått veta vem man ska viga, så att man eventuellt kan ta en kontakt redan innan man formellt har börjat tjänstgöra. Så har det i alla fall varit för mig de två gånger jag kommit ny till en församling. Är ni fundersamma över detta, ring eller mejla församlingen för att få klarhet.

  • Äldre 16 Sep 19:45

    Jag och min m2b ska börja leta efter en präst nu. Vårt problem är att vi väldigt gärna vill ha en präst som även viger homosexuella par då det är en fråga som är väldigt viktig för oss. Kan man få hjälp av den försmlingen man ska gifta sig i med att hitta en sådan präst? Vi undrar också ifall man som brudpar har något att säga till om när det gäller predikan? Vi vill inte ha det traditionella talet om att det ska vara en man och en kvinna som ingår äktenskap utan gärna att man talar om två människor ist för att benämna kön.. Tacksam för svar!

  • Äldre 16 Sep 20:10

    Är det okej att ha en vigsel i kyrkan utan psalmer?

  • Äldre 16 Sep 20:25

    RockNRollbruden skrev 2013-09-16 20:10:40 följande:Är det okej att ha en vigsel i kyrkan utan psalmer?Nej. Se trådstarten.

  • Äldre 16 Sep 20:28
    Midsommarbrud skrev 2013-09-16 19:45:46 följande:
    Jag och min m2b ska börja leta efter en präst nu. Vårt problem är att vi väldigt gärna vill ha en präst som även viger homosexuella par då det är en fråga som är väldigt viktig för oss. Kan man få hjälp av den försmlingen man ska gifta sig i med att hitta en sådan präst? Vi undrar också ifall man som brudpar har något att säga till om när det gäller predikan? Vi vill inte ha det traditionella talet om att det ska vara en man och en kvinna som ingår äktenskap utan gärna att man talar om två människor ist för att benämna kön.. Tacksam för svar!
    Jätteintressant fråga, ser fram emot svaret. Vi valde borgerlig vigsel av den här anledningen, då kunde vi själva hitta en vigselförrättare som vi gillade och som passade oss och våra värderingar, i stället för att vi skulle bli tilldelade en präst vi inte alls trivdes med. Jag vill inte heller att det ska refereras till "mannen och kvinnan" under vår vigselceremoni... Men är man mer troende kristen än vad vi är, så vill man kanske ändå ha en kyrklig vigsel. Intressant fråga som sagt, och tror detta är den fråga vi diskuterat fram och tillbaka mest av allt i hela planeringen...
  • Äldre 16 Sep 20:34

    Midsommarbrud: Församlingen erbjuder ju inte flera olika präster att välja på, utan man får normalt ta den som tjänstgör det datum man valt. Detta eftersom vi har våra tjänstgöringsscheman som görs upp ganska långt i förväg. Man kan förstås som brudpar välja ett datum då den präst man vill ha tjänstgör. Om det kommer ett homosexuellt par och vill vigas så ser församlingen till att ordna fram en präst som gärna viger homosexuella, paret ska alltså inte behöva ge sig ut på en förnedrande sökartur efter en präst som ställer upp. Däremot har ju församlingen ingen skyldighet att redogöra för vilka präster som viger, respektive inte viger, homosexuella par. Men det är förstås inget som hindrar att ni lägger fram ert önskemål. Kanske kan ändå församlingen rekommendera någon. Vad gäller vigseltalet så kan ni gärna nämna era önskemål för prästen. Själva vigselordningen är numer anpassad just för att man inte med nödvändighet  ska behöva säga "man och kvinna", så den delen bör kunna funka bra.

  • Äldre 16 Sep 20:43

    Midsommarbrud - Tack för du ställde frågan, och Kjell Präst för att du svarade. Jag har tänkt på det här med "en kvinna och en man" under de senaste vigslar jag närvarat vid, och fått lite tråkig smak i munnen. Ska definitivt be vår präst om att göra det neutralt istället. Man får bidra till ett tolerant samhälle där man kan.

  • Äldre 16 Sep 21:15

    Tack för svaret! Vi får diskutera det med den präst som tjänstgör då helt enkelt! Hoppas verkligen att det löser sig för precis som försommarbrud skriver så vill man ju bidra med det man kan i kampen mot att alla ska behandlas lika..

  • Äldre 2 Oct 12:36

    Hej.

    Jag undrar hur snabbt man kan fråga av den präst man vill ha som vigselförättare? Vi vet vem vi skulle vilja ha..

Svar på tråden Fråga prästerna 14