• Äldre 19 Nov 04:42
    418763 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    418763

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 11 Aug 23:18

    Tack för så snabbt svar! Vi vet inte om det ens är aktuellt att hon kan viga oss men jag och min sambo började prata om det och blev nyfikna på hur det fungerar. Vi får undersöka den där överenskommelsen lite närmare :)

  • Äldre 12 Aug 11:28

    Hej!

    Det står säkert någonstans i tråden men eftersom det är många sidor att gå igenom så tänkte jag kolla hur ni har löst det här med brudöverlämning. Vi ska gifta oss i juni nästa år och får inte reda på vilken präst vi ska ha förrän i maj. Jag vill bestämt att min pappa ska överlämna mig och det verkar uppenbarligen som prästerna har olika åsikt i den frågan. Hur ska man göra för att slippa oroa sig till i maj om detta? 

  • Äldre 12 Aug 11:33

    Hej! 
    Många frågor på samma gång! Jag och min sambo ska gifta oss inom svenska kyrkan där jag är medlem. Dock är han medlem i den katolska kyrkan och vill gifta sig med en katolsk präst. jag har läst någonstans att man kan ha två präster på vigseln, en katolsk och en protestantisk, är detta möjligt och hur går detta i så fall till? Jag vill nämligen inte gifta mig under en katolsk präst då det ingår saker som jag ej kan stå för..  

  • Äldre 12 Aug 11:55

    etveriksson skrev 2013-08-12 11:28:31 följande:Hej!Det står säkert någonstans i tråden men eftersom det är många sidor att gå igenom så tänkte jag kolla hur ni har löst det här med brudöverlämning. Vi ska gifta oss i juni nästa år och får inte reda på vilken präst vi ska ha förrän i maj. Jag vill bestämt att min pappa ska överlämna mig och det verkar uppenbarligen som prästerna har olika åsikt i den frågan. Hur ska man göra för att slippa oroa sig till i maj om detta? Det stämmer att vi präster tänker olika här. Dessvärre är det just på grund av detta omöjligt att få något svar förrän ni vet vilken präst ni ska få. Det är upp till varje enskild präst att avgöra detta, det finns inget generellt svar.

  • Äldre 12 Aug 11:58

    Lislj skrev 2013-08-12 11:33:55 följande:Hej! Många frågor på samma gång! Jag och min sambo ska gifta oss inom svenska kyrkan där jag är medlem. Dock är han medlem i den katolska kyrkan och vill gifta sig med en katolsk präst. jag har läst någonstans att man kan ha två präster på vigseln, en katolsk och en protestantisk, är detta möjligt och hur går detta i så fall till? Jag vill nämligen inte gifta mig under en katolsk präst då det ingår saker som jag ej kan stå för..  Man kan ha två präster vid vigseln. Antingen står den katolska prästen för merparten, eller också gör den protestantiska det. Eftersom ni gifter er inom Svenska kyrkan så är det väl rimligt att den svenskkyrklige/a prästen har huvudansvaret  och att den katolske prästen assisterar.

  • Äldre 2 Sep 12:43

    Hallllåååå? Någon dääär?

  • Äldre 2 Sep 13:24

    Jag tror det är lågsäsong för brudar just nu.

    Men jag har en fråga:
    Nu är det snart kyrkoval. Men vad kan jag som väljare egentligen påverka? Kan tex. kyrkans vigselrätt förändras beroende på vilka som väljs? Jag har jättedålig koll.

  • Äldre 2 Sep 13:36
    darkHorse skrev 2013-09-02 13:24:36 följande:
    Jag tror det är lågsäsong för brudar just nu.

    Men jag har en fråga:
    Nu är det snart kyrkoval. Men vad kan jag som väljare egentligen påverka? Kan tex. kyrkans vigselrätt förändras beroende på vilka som väljs? Jag har jättedålig koll.
    Jag tycker förstås att det är viktigt att man röstar i kyrkovalet, vi har precis öppnat förhandsröstningen i kyrkan där jag jobbar. Precis som i riksdagsvalen är det förstås ganska lite man direkt kan påverka, som ensam väljare har man ju trots allt bara en röst. Men man kan kanske säga så här: Om vi tänker oss att ett parti, eller nomineringsgrupp som det heter i kyrkovalet, som har en negativ inställning till samkönade äktenskap, får en stor del av rösterna så ökar förstås dess inflytande i kyrkans beslutande organ. Det innebär att de kan verka för att kyrkan ska avsäga sig vigselrätten - och kanske så småningom lyckas med detta. I alla fall teoretiskt kan det hända. Och eftersom kyrkovalet är ett val med väldigt lågt valdeltagande så är det ju lättare för en sådan nomineringsgrupp att ta en större del av rösterna. Ett främlingsfientligt parti i Sveriges riksdag skulle kanske trots allt aldrig kunna nå upp till siffror liknande de största partiernas. I kyrkovalet kan det gå annorlunda, om den främlingsfientliga nomineringsgruppen är duktig på att mobilisera väljare. Så kyrkovalet kan absolut påverka kyrkans framtida verksamhet och inriktning.
  • Byrö
    Äldre 15 Sep 17:16

    Jag har en fråga som jag undrat över ett tag nu.
    Många svenskar väljer idag att delta i olika kristna ritualer och traditioner så som dop, vigsel, konfirmation, o.s.v. trots att de i övrigt inte tror på den kristna läran. Varför tror du att det är så och vad tycker du personligen om detta?

  • Äldre 15 Sep 21:04

    Jag har en fråga om vigselsamtal. Är det så att det är prästen som ska kontakta mig eller jag denne? Den kyrka vi ska vigas i byter kyrkoherde samma vecka, dvs vår vigsel blir nya herdens första i "nya" kyrkan. Brukar man få veta vem man ska viga och så innan eller är det först efter verkliga bytet ägt rum??

Svar på tråden Fråga prästerna 14