• Äldre 19 Nov 04:42
    419245 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    419245

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 17 Jul 10:18
    Bella84 skrev 2013-07-16 23:15:40 följande:
    Jag är väldigt glad för kyrkan och vill att mina tärnor ska göra något på själva vigseln. Har du några bra förslag på någon text som skulle passa? Något kanske hämtat från bibeln?

    Vänligen Bella
    Som Aniara4 nämner, det finns en rad bibeltexter som kan läsas av exempelvis tärnorna, se exempel på nätet - annars kan er präst hjälpa er välja. Man kan ju också tänka sig att tärnorna läser någon kärleksdikt eller liknande - för att nämna ett enda exempel, en vacker lite gammaldags dikt är ju Nils Ferlins "Gick jag allena":

    Men gick jag allena i många de mil
    dit oron kallade mig
    Förglömde jag då dessa många de mil
    för en halvfjärdings väg med dig?
    Det gjorde jag ej, blev mitt klumpiga svar
    nej faktiskt, jag gjorde det ej
    Men en vackrare väg jag ej vandrat har
    än en halvfjärdings väg med dig.
  • Äldre 17 Jul 18:21

    Prästen mailade oss och undrade om vi tagit ut vigselblankett från församlingen. Vad är vigselblankett?           .  

  • Äldre 17 Jul 20:25

    jimsan78 skrev 2013-07-17 18:21:57 följande:Prästen mailade oss och undrade om vi tagit ut vigselblankett från församlingen. Vad är vigselblankett?           .  Det är en blankett från församlingen som prästen fyller i och lämnar in så att ni blir registrerade som gifta i församlingen. Den ska alltså inte sammanblandas med blanketten "Intyg om vigsel" som man får från Skatteverket tillsammans med hindersprövningen. Av din fråga antar jag att ni vigs av en präst som inte är anställd i församlingen där ni ska vigas - annars sköts blankettuttaget utan att brudparet är inblandat i hanteringen så att säga.

  • Äldre 18 Jul 00:13

    Ok tack för svaret! Då får jag ringa församlingen imorgon och be om en sådan blankett. (Hindersprövningen och Anmälan on namn är inskickat och godkänt).

  • Äldre 6 Aug 19:06
    Chicita skrev 2013-07-16 14:18:57 följande:
    Varför kan ni inte bara mötas utanför kyrkan och sen gå in tillsammans med er tärna och marskalk?
    Att man går in tillsammans representerar att man är två som tillsammans går in i äktenskapet, och då känns det ju lite skumt att ni ska gå in med någon annan - som inte är pappa eller mamma eller annan släkting på så sätt liksom.
    Om ni träffas utanför kyrkan så får ni ju dessutom den där stunden helt för er själva och ni hinner kramas och pussa och torka tårar eller vad som känns bra att göra just i det ögonblicket Flört
    Det är inte aktuellt för oss att ses utanför kyrkan. :) Men vi går nog bara in var för sig. Eventuellt han med sina föräldrar och jag med min mamma. Vi får se, ska prata med prästen, han/hon kanske har något förslag. :)
  • Carina­10
    Äldre 9 Aug 19:35

    Jag undrar om det kan vara så att det inte blir någon kantor i kyrkan?

    För som det är nu så är den kantorn vi skulle ha upptagen på annat håll (hon visste inte det när hon bokade)
    och den de tänker sig har semester fortfarande och henne har de därför inte fått tag på.

    Vi har en solist som inte kan träna för hon vet inte vilken kantor det blir...OM det ens blir någon.
    Vi gifter oss 24 augusti.

  • Äldre 9 Aug 22:33

    Carina10: Församlingen är skyldig att ordna fram en kyrkomusiker. Ni ska inte behöva stå där utan musik på bröllopsdagen.

  • Äldre 9 Aug 22:48

    Ett tips är att anlända till kyrkan medan gästerna fortfarande står utanför i väntan på att få gå in, och gå runt och hälsa och prata lite. Det tar definitivt udden av spänningen.


    jenniferochaugust skrev 2013-07-11 09:43:22 följande:
    Då kanske jag kan passa på att fråga lite.
    Jag och min fästman är så sjukt nervösa för just vigseln, det håller nästan på att förstöra hela dagen faktiskt. Vi har båda scenskräck och har utav någon märklig anledning valt en jättestor pampig kyrka. Hade nog varit bättre med en liten och intim kyrka med tanke på våran nervositet.
    Vi har en jättebra präst (släkt med brudgummen) som försäkrar oss om att allt kommer att gå bra, men det hjälper liksom inte!!! Vi försöker öva på de där löften, men till och emd när vi övar hemma så glömemr vi bort våra egna namn liksom haha, det här börjar bli riktigt jobbigt...

    Har du några tips till oss? Du måste ha hanterat nervösa brudpar förr som inte gilalr att stå i centrum?
    Jag är faktiskt till och med rädd för att jag eventuellt kommer att svimma, har haft de känslorna förr när jag stått i centrum på liknande sätt.

    Help!!!
  • Äldre 11 Aug 16:02

    Jag har en lite udda fråga: Vi ska gifta oss i en kyrka i Sverige och har en dansk vän till familjen som är präst i Danmark. Finns det någon möjlighet att hon kan viga oss i Sverige?

  • Äldre 11 Aug 22:22

    Pnufs: En präst i Svenska kyrkan kan, såvitt jag vet, inte hursomhelst viga någon i ett annat land. Kanske är det likadant i ert fall, dvs att den danska prästen inte har vigselrättbi Sverige. Dock finns det något som heter Borgåöverenskommelsen som innebär att medlemsländerna där välkomnar varandras präster. Tydligen tillhör danska kyrkan denna överenskommelse sedan något år. I så fall kanske det ändå går. Jag kan alltså inte svara helt säkert på frågan.

Svar på tråden Fråga prästerna 14