• Äldre 19 Nov 04:42
    417152 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417152

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 11 Jul 09:37

    Nämen här var det ju ingen trängsel just nu!

  • jennif­erocha­ugust
    Äldre 11 Jul 09:43
    Kjell Präst skrev 2013-07-11 09:37:21 följande:
    Nämen här var det ju ingen trängsel just nu!
    Då kanske jag kan passa på att fråga lite.
    Jag och min fästman är så sjukt nervösa för just vigseln, det håller nästan på att förstöra hela dagen faktiskt. Vi har båda scenskräck och har utav någon märklig anledning valt en jättestor pampig kyrka. Hade nog varit bättre med en liten och intim kyrka med tanke på våran nervositet.
    Vi har en jättebra präst (släkt med brudgummen) som försäkrar oss om att allt kommer att gå bra, men det hjälper liksom inte!!! Vi försöker öva på de där löften, men till och emd när vi övar hemma så glömemr vi bort våra egna namn liksom haha, det här börjar bli riktigt jobbigt...

    Har du några tips till oss? Du måste ha hanterat nervösa brudpar förr som inte gilalr att stå i centrum?
    Jag är faktiskt till och med rädd för att jag eventuellt kommer att svimma, har haft de känslorna förr när jag stått i centrum på liknande sätt.

    Help!!!
  • Äldre 11 Jul 09:59
    jenniferochaugust skrev 2013-07-11 09:43:22 följande:
    Då kanske jag kan passa på att fråga lite.
    Jag och min fästman är så sjukt nervösa för just vigseln, det håller nästan på att förstöra hela dagen faktiskt. Vi har båda scenskräck och har utav någon märklig anledning valt en jättestor pampig kyrka. Hade nog varit bättre med en liten och intim kyrka med tanke på våran nervositet.
    Vi har en jättebra präst (släkt med brudgummen) som försäkrar oss om att allt kommer att gå bra, men det hjälper liksom inte!!! Vi försöker öva på de där löften, men till och emd när vi övar hemma så glömemr vi bort våra egna namn liksom haha, det här börjar bli riktigt jobbigt...

    Har du några tips till oss? Du måste ha hanterat nervösa brudpar förr som inte gilalr att stå i centrum?
    Jag är faktiskt till och med rädd för att jag eventuellt kommer att svimma, har haft de känslorna förr när jag stått i centrum på liknande sätt.

    Help!!!
    Jag har tyvärr inget standardknep, brukar bara säga till de som är nervösa att det brukar gå bättre än man tror. Man blir så koncentrerad på det man ska göra, ni är ju där för att ni älskar varandra och vill leva tillsammans - det är det ni ska, och kommer att, fokusera på. När ni står tillsammans vid altaret och har prästen mitt emot er så tror jag faktiskt inte att ni tänker så mycket på att era släktingar och vänner sitter bakom era ryggar, ni kommer att vara koncentrerade på varandra och i viss mån på prästen. Oftast - det beror ju på hur brudparet vill ha det - läser man ju efter prästen i löftena, och på  frågorna behöver man bara svara "ja". Och om ni nu skulle säga era namn i fel ordning - skulle det göra så mycket? Ni är ju inte där för att visa att ni kan era namn utantill, utan för att ni ska gifta er med den ni älskar. Pappa brukade berätta att han sa sina namn i fel ordning vid mina föräldrars -borgerliga - vigsel, men deras äktenskap höll ändå "tills döden skilde dem åt" efter fyrtio år. Så -även om det inte hjälper att jag säger det - ni behöver inte vara oroliga. Ni kommer att vara nervösa, men inte mer än ni kan klara. Och folk är inte där för att se er säga fel, rodna eller svimma,  utan för att se hur kärleken lyser om er när ni kommer in i kyrkan. Det är det de och ni kommer att minnas efteråt.
  • Äldre 11 Jul 10:55

    Hej!Vi kommer ha följande musik på vår vigsel:Ingångsmusik: AIR (J S Bach). Solosång: Kärleksvisan (Sarah Dawn Finer). Psalm 85.Solosång: Utan dina Andetag (Kent).Psalm 82.Utgångsmusik: Rid över skog (Björn Isfält).Ringde Organisten som tillhör den kyrkan vi ska gifta oss i för att kolla att det var okej med den musiken. (Fått godkänt av prästen sen tidigare). Hon sa också att det var ok. Hon frågade hur mycket  solisten tog för att sjunga de två låtarna. Solisten ska få 1500kr för sin insats. Då sa hon att hon ville ha 1000kr för det arbetet hon la ner. Men är inte hon redan betald av kyrkan? Ska vi verkligen betala henne för detta eller är det något vi missat? Om hon har rätt till att få betalt så är det klart att vi betalar henne.                      

  • Äldre 11 Jul 11:06
    jimsan78 skrev 2013-07-11 10:55:31 följande:
    Hej!Vi kommer ha följande musik på vår vigsel:Ingångsmusik: AIR (J S Bach). Solosång: Kärleksvisan (Sarah Dawn Finer). Psalm 85.Solosång: Utan dina Andetag (Kent).Psalm 82.Utgångsmusik: Rid över skog (Björn Isfält).Ringde Organisten som tillhör den kyrkan vi ska gifta oss i för att kolla att det var okej med den musiken. (Fått godkänt av prästen sen tidigare). Hon sa också att det var ok. Hon frågade hur mycket  solisten tog för att sjunga de två låtarna. Solisten ska få 1500kr för sin insats. Då sa hon att hon ville ha 1000kr för det arbetet hon la ner. Men är inte hon redan betald av kyrkan? Ska vi verkligen betala henne för detta eller är det något vi missat? Om hon har rätt till att få betalt så är det klart att vi betalar henne.                      
    Eftersom jag själv inte är insatt i musikernas villkor frågade jag vår organist. Hon förklarade såhär: Jo, organisten är betald av kyrkan (det visste även jag förstås innan). I den lönen ingår att spela ingångs -och utgångsmusik samt psalmer. Däremot ingår inte att kompa solister, då har man rätt att ta ut en extra summa. Dock är det så att denna extradebitering är så krånglig för musikerna att de oftast avstår från att göra den, och kompar solisterna i alla fall. Så tänker uppenbarligen inte er organist, och om ovanstående förklaring är riktig så har hon alltså rätt att ta ut en extrasumma för kompet av solisten.
  • Äldre 11 Jul 11:15

    Okej, tack för svaret! Då ska vi absolut betala henne! Vill ju göra rätt för oss nu när vi ska gifta oss i guds hus.

  • Äldre 15 Jul 22:32
    Kala skrev 2013-07-03 15:05:01 följande:

    @Ello: Nu är jag ingen präst så jag kan inte svara om det är ok så som du föreslår (eller mitt förslag) men vad sägs om att din MTB väntar på dig vid bakersta bänkraden? Ni anländer till kyrkan separat, har kliver in en smula innan och parkerar sig där. När musiken börjar gör du entré. Vet inte hur er kyrka ser ut invändigt men i vår kyrka skulle det ge bruden en promenad på ca 10-20 meter själv och resterande väg förbi bänkraderna tillsammans med brudgummen. På så sätt så ser han inte dig innan och ni kan ändå gå tillsammans ner mot altaret? Funka?


    Jag har tänkt på det också, men då känns det igen som att jag ska göra "min stora entre" och han ska stå där och vänta på mig... Jag vet inte.

    Ska prata med prästen. Men jag tror det kanske kan bli något sånt här. =)
  • Äldre 16 Jul 14:18
    Ello skrev 2013-07-01 15:25:06 följande:
    Varför kan ni inte bara mötas utanför kyrkan och sen gå in tillsammans med er tärna och marskalk?
    Att man går in tillsammans representerar att man är två som tillsammans går in i äktenskapet, och då känns det ju lite skumt att ni ska gå in med någon annan - som inte är pappa eller mamma eller annan släkting på så sätt liksom.
    Om ni träffas utanför kyrkan så får ni ju dessutom den där stunden helt för er själva och ni hinner kramas och pussa och torka tårar eller vad som känns bra att göra just i det ögonblicket Flört
  • Äldre 16 Jul 23:15

    Jag är väldigt glad för kyrkan och vill att mina tärnor ska göra något på själva vigseln. Har du några bra förslag på någon text som skulle passa? Något kanske hämtat från bibeln?

    Vänligen Bella

  • Aniara­4
    Äldre 17 Jul 10:11
    Bella84 skrev 2013-07-16 23:15:40 följande:
    Jag är väldigt glad för kyrkan och vill att mina tärnor ska göra något på själva vigseln. Har du några bra förslag på någon text som skulle passa? Något kanske hämtat från bibeln?

    Vänligen Bella
    I vigselordningen finns ju förslag på texter:
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx

    Att tärnorna läser varsin text blir väl jättebra.

    (Jag är iofs inte präst, bara kyrkonörd Oskyldig )
Svar på tråden Fråga prästerna 14