• Äldre 19 Nov 04:42
    417128 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417128

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 19 Jun 19:06
    CoG skrev 2013-06-19 18:23:37 följande:
    Kjellpräst

    Hur vanligt är det att man träffar sin präst 2 veckor före vigseln pga att denna haft semster och utan att prästen hört av sig före sin semester och berättat att upplägget ser ut så?

    Jag tycker att det är lite dåligt att låta brudparet stå o vänta tills bara 2 veckor innan vigseln med att höra av sig o boka tid.
    Jag tycker också att det är ganska dåligt. Jag brukar träffa paren ungefär en månad före vigseln. Skulle jag ha semester till veckorna före vigseln skulle jag träffa paret före semestern - alternativt göra som du säger, meddela paret förutsättningarna och hoppas på förståelse
  • CoG
    Äldre 19 Jun 20:51
    Kjell Präst skrev 2013-06-19 19:06:33 följande:
    Jag tycker också att det är ganska dåligt. Jag brukar träffa paren ungefär en månad före vigseln. Skulle jag ha semester till veckorna före vigseln skulle jag träffa paret före semestern - alternativt göra som du säger, meddela paret förutsättningarna och hoppas på förståelse
    Jag hoppas att prästen och kantorn (hans fru) kommer att ha förståelse för de solosånger vi valt och vårat val av utgångsmusik, för det blir tight att ändra på sånt 2 veckor före vigseln.

    Jag hoppas att många fler präster resonerar som du gör iaf och att vår präst är ett undantag samt att han är så pass trevlig då vi väl träffas att det liksom inte gör något att han inte tagit sig tid.
  • Äldre 24 Jun 21:48

    Hej KjellJag och min blivande man ska gifta oss i Indien, Pune, jag undrar om man kan ha någon slags präst dkanske vär då, och var man kan kika på det i Indien? vi har hinduiskt bröllop.HälsningarTamana

  • Äldre 24 Jun 22:49

    Tamana: om ni har ett hinduiskt bröllop så kan ju ingen kristen präst utföra det. Hur en hinduisk vigsel går till, eller var man hittar en vigselförrättare, känner jag inte alls till. Eller missförstod jag frågan?

  • Äldre 1 Jul 13:06

    Hej,
    Vilken service med denna tråd! Stort tack. Jag har en fråga gällande brudkrona. Vad jag förstår så brukar man få låna/hyra församlingens brudkrona (om det finns en sådan). Gällande vårt bröllop har vi dock inte riktigt bestämt var denna kommer äga rum. Om man lånar brudkronana, måste man ha vigseln i den kyrkan som kronan "hör till"? Går det bra att gifta sig i en kyrka på annan ort? Går det bra att låna brudrkonan och använda den vid borgerlig vigsel eller finns det krav om kyrkovigsel vid lån/hyra av brudkrona? Tacksam för svar!

  • Äldre 1 Jul 15:25

    Jag skall gifta mig nasta år och funderar mycket på det har med att gå in i kyrkan. Min blivande man ar av valdigt stark mening nar det kommer till att inte se mig (bruden) fore man ar I kyrkan.

    Min far lever inte langre sa jag har inga planer på att bli overlamnad. Men min fråga ar om jag skulle gå in med hans bestman och han gar forst in med min tarna. Ar det helt out of the questions? Ar det jattekonstigt om man gor så?

    Vad tycker praster rent generellt om ett sånt upplagg? Jag tanker då att vi båda får gå in, och få lite uppmarksamhet, men slipper ga helt sjalv... och då får vi också se varandra i kyrkan precis som vi båda vill.

    Några tankar? (Eller andra forslag!)

    Ledsen om det redan tagit upp, har letat lite i tråden men finner inget liknande.
    Tacksam for svar =)

  • Äldre 1 Jul 21:43

    Kala skrev 2013-07-01 13:06:18 följande:Hej,Vilken service med denna tråd! Stort tack. Jag har en fråga gällande brudkrona. Vad jag förstår så brukar man få låna/hyra församlingens brudkrona (om det finns en sådan). Gällande vårt bröllop har vi dock inte riktigt bestämt var denna kommer äga rum. Om man lånar brudkronana, måste man ha vigseln i den kyrkan som kronan "hör till"? Går det bra att gifta sig i en kyrka på annan ort? Går det bra att låna brudrkonan och använda den vid borgerlig vigsel eller finns det krav om kyrkovigsel vid lån/hyra av brudkrona? Tacksam för svar!Hej!I den kyrka där jag jobbar finns ingen brudkrona, det finns inte överallt. Därför är jag inte riktigt säker på rutinerna kring lån av sådan. Om jag jämför med lån av dopklänning så är det meningen att man lånar klänningen i den kyrka där vigseln ska äga rum - är det samma sak med brudkrona så kan man alltås inte ta med kronan till en annan kyrka. Att det skulle gå att låna den till borgerlig vigsel håller jag för helt uteslutet. 

  • Äldre 1 Jul 21:46

    Ello skrev 2013-07-01 15:25:06 följande:Jag skall gifta mig nasta år och funderar mycket på det har med att gå in i kyrkan. Min blivande man ar av valdigt stark mening nar det kommer till att inte se mig (bruden) fore man ar I kyrkan.Min far lever inte langre sa jag har inga planer på att bli overlamnad. Men min fråga ar om jag skulle gå in med hans bestman och han gar forst in med min tarna. Ar det helt out of the questions? Ar det jattekonstigt om man gor så?Vad tycker praster rent generellt om ett sånt upplagg? Jag tanker då att vi båda får gå in, och få lite uppmarksamhet, men slipper ga helt sjalv... och då får vi också se varandra i kyrkan precis som vi båda vill. Några tankar? (Eller andra forslag!)Ledsen om det redan tagit upp, har letat lite i tråden men finner inget liknande.Tacksam for svar =)Jag har aldrig varit med om det uppslag du föreslår - skulle det inte se konstigt ut om du gick med marskalken och din man med tärnan? Lite rörigt känns det allt - men omöjligt är det kanske inte, det får er vigselpräst svara på. Präster har ingen generell åsikt om detta, inte om brudöverlämning heller - vi har olika ståndpunkter.

  • Äldre 3 Jul 15:05

    @Ello: Nu är jag ingen präst så jag kan inte svara om det är ok så som du föreslår (eller mitt förslag) men vad sägs om att din MTB väntar på dig vid bakersta bänkraden? Ni anländer till kyrkan separat, har kliver in en smula innan och parkerar sig där. När musiken börjar gör du entré. Vet inte hur er kyrka ser ut invändigt men i vår kyrka skulle det ge bruden en promenad på ca 10-20 meter själv och resterande väg förbi bänkraderna tillsammans med brudgummen. På så sätt så ser han inte dig innan och ni kan ändå gå tillsammans ner mot altaret? Funka?

  • Äldre 3 Jul 15:05

    @Kjelle Präst: Tack för ditt svar!

Svar på tråden Fråga prästerna 14