• Äldre 19 Nov 04:42
    420675 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    420675

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Singin­gFanta­cia
    Äldre 11 May 01:12

    Hej alla präster. Jag har två frågor. Jag är troende min blivande är det inte. Vi gifter oss i Augusti och jag undrar vilka psalmer passar då gärna några som inte är allt för kopplade till gud då min sambo gifter sig i kyrkan för att jag ska känna att det är riktigt gjort. Sen undrar jag då jag gifter mig med en annan kvinna, kan vi vara säkra på att prästen som viger oss inte tycker att det är fel med vår kärlek? Om en präst tycker att det är fel med samkönade äktenskap kan de neka att viga oss då? Kyrkan som sådan har sagt ja till vår vigsel och de har flera präster och en kyrkoherde som verkar öppen när jag vart på hans gudstjänster och när jag läst hans blogg. Tacksam för svar.♡


  • Äldre 11 May 05:26

    SingingFantacia: Vet inte om det är så många präster kvar här mer än jag, ser inte till de övriga i trådarna längre. Men jag ska försöka svara på dina frågor. Psalmer utan Gud är det förstås ont om, anledningen till att man skriver en psalm, och att den sedan framförs i kyrkan, är ju att man vill hylla Gud. Men en del tycker att det är lättare med sommarpsalmer, att de är mer "neutrala" så att säga. Och eftersom ni gifter er i augusti så funkar det ju med sommarpsalmer, tex "I denna ljuva sommartid" eller "En vänlig grönskas rika dräkt". När det gäller din andra fråga så har vi som präster rätt att vägra viga par av samma kön. Däremot måste kyrkan som helhet ställa upp och göra det. Det åligger chefen, alltså kyrkoherden, att se till att det finns en präst som accepterar det. Alltså: den präst som viger er gör det för att han/hon tycker att det är helt okay att göra det. Det är absolut inte svårt att hitta präster som tycker så!

  • Singin­gFanta­cia
    Äldre 11 May 08:40

    Tack Käll Präst. Jag har full förståelse till att man hyllar gud i psalmerna och jag vill att det ska vara så då jag själ äv är troende men det är bra med psalmer som kan ses mer neutrala för min blivandes del. Och tack för svaret angående präst det känns mycket bättre nu. Har lämnat min kyrka (inte svenska kyrkan) då de inte accepterat mitt val av partner.


  • Aniara­4
    Äldre 11 May 10:18

    Jag tycker det kan vara fint med  psalm 289, Guds kärlek är som stranden. Där sjunger man ju "Vi frihet fick att bo där, gå och komma, att säga ja till Gud och säga nej". Den förmedlar ju (tycker jag) ett öppet välkomnande och icke-dömande, att man faktiskt är fri att säga nej.

  • Singin­gFanta­cia
    Äldre 11 May 11:40
    Aniara4 skrev 2013-05-11 10:18:29 följande:
    Jag tycker det kan vara fint med  psalm 289, Guds kärlek är som stranden. Där sjunger man ju "Vi frihet fick att bo där, gå och komma, att säga ja till Gud och säga nej". Den förmedlar ju (tycker jag) ett öppet välkomnande och icke-dömande, att man faktiskt är fri att säga nej.
    Det ä sant det har jag inte tänkt på. =)
  • Längta­ndsful­l
    Äldre 11 May 16:27

    Tack så mycket för alla svar. Vi struntar nog i något speciellt vigselprogram och gör något enkelt med kyrkans namn och datum,namn på ingång och utgångsmusik, tackar präst och solister eftersom att dom inte kommer va med i lokalen. Då blir det iallafall nått som man kan spara som minne.

  • Längta­ndsful­l
    Äldre 11 May 16:34

    Hittade en psalm som var i melodin den blomstertid nu kommer men texten va ändrad till på bröllopsdagen ber vi. Är detta en rikrig psalm som finns med i psalmboken?? Sen skall vi ha en vänlig grönskas rika dräkt. Det är väll en psalm som finns med i psalmboken. Eller?

  • Äldre 11 May 16:46
    Längtandsfull skrev 2013-05-11 16:34:38 följande:
    Hittade en psalm som var i melodin den blomstertid nu kommer men texten va ändrad till på bröllopsdagen ber vi. Är detta en rikrig psalm som finns med i psalmboken?? Sen skall vi ha en vänlig grönskas rika dräkt. Det är väll en psalm som finns med i psalmboken. Eller?
    Svar 1: Nej. Svar 2: Ja Det går eventuellt att ha med den "icke-officiella" psalmen ändå, om präst och musiker säger ok.
  • Längta­ndsful­l
    Äldre 11 May 17:03

    Ok. Då måste jag ringa och kolla detta med dom. Men om inte den texter finns med i psalmboken så är ju frågan hur jag skall få tag på den. Hittade en film på youtube på en vugsel där dom hadde den låten.

  • Äldre 11 May 18:16
    Längtandsfull skrev 2013-05-11 17:03:55 följande:
    Ok. Då måste jag ringa och kolla detta med dom. Men om inte den texter finns med i psalmboken så är ju frågan hur jag skall få tag på den. Hittade en film på youtube på en vugsel där dom hadde den låten.
    http://www.vigselringen.com/psalmer.html
Svar på tråden Fråga prästerna 14