• Äldre 19 Nov 04:42
    417178 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417178

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 10 May 07:49

    Hej!
    Jag är osäker på om vi kommer hinna få vår hindersprövning i tid till bröllopet. Hur blir det i kyrkan då? kan man fortfarande ha en ceremoni? men att man inte blir välsignad och gift? Går det? Att man fortfarande kan ha all musik och läsa ur bibeln ect. Men just inte har "jag tager dig" delen...

  • Äldre 10 May 07:55
    Louva skrev 2013-05-10 07:49:23 följande:
    Hej!
    Jag är osäker på om vi kommer hinna få vår hindersprövning i tid till bröllopet. Hur blir det i kyrkan då? kan man fortfarande ha en ceremoni? men att man inte blir välsignad och gift? Går det? Att man fortfarande kan ha all musik och läsa ur bibeln ect. Men just inte har "jag tager dig" delen...
    Alltså att vi gifter oss "på riktigt" efteråt när vi hunnit få alla papper klara.. 
  • Äldre 10 May 18:23

    Louva: Jag är osäker på det, att ni inte kan bli gifta på riktigt är givet, och det vet du ju också redan. Man kan ha en välsignelse i kyrkan efter ett borgerligt ingånget äktenskap, men jag har aldrig hört talas om någon spm haft den kyrkliga ceremonin FÖRE den juridiska vigseln. Men kanske det går, jag vet som sagt inte säkert. Jag kan bara uppmana dig att kontakta er vigselpräst eller -församling.

  • Längta­ndsful­l
    Äldre 10 May 18:53

    Hej! Vi ska gifta oss i sommar och har nu börjat fundera på vigselprogram. Trodde inte det var vi som skulle fixa det. Vi har valt 2 st psalmer . Men hur ska ett vigselprogram se ut?? Hur skriver man och vad skall det innehålla?? Känns konstigt att det är vi skall fixa detta. Vi vet ju inte när prästen skall prata =)

  • Äldre 10 May 19:01
    Kjell Präst skrev 2013-05-10 18:23:25 följande:
    Louva: Jag är osäker på det, att ni inte kan bli gifta på riktigt är givet, och det vet du ju också redan. Man kan ha en välsignelse i kyrkan efter ett borgerligt ingånget äktenskap, men jag har aldrig hört talas om någon spm haft den kyrkliga ceremonin FÖRE den juridiska vigseln. Men kanske det går, jag vet som sagt inte säkert. Jag kan bara uppmana dig att kontakta er vigselpräst eller -församling.
    Jag skulle nog uppmana till att kontakta skattemyndigheten också och se om dom kan skynda på handläggningen...
  • Äldre 10 May 19:04
    Längtandsfull skrev 2013-05-10 18:53:21 följande:
    Hej! Vi ska gifta oss i sommar och har nu börjat fundera på vigselprogram. Trodde inte det var vi som skulle fixa det. Vi har valt 2 st psalmer . Men hur ska ett vigselprogram se ut?? Hur skriver man och vad skall det innehålla?? Känns konstigt att det är vi skall fixa detta. Vi vet ju inte när prästen skall prata =)
    Eftersom det här egentligen inte är något som kyrkan lägger sig i så kan jag svara på detta.

    Du behöver inte ha något program alls.
    Vigselordningen finns i bibeln/ psalmboken (osäker på vilken, men den ska finnas någonstans om man vill titta) och annars kommer det finnas tavlor i kyrkan där det står vilka psalmer som ska sjungas och i vilken ordning.

    Som gäst har jag nog aldrig tittat i något program.
    Det är ju liksom inte en teaterföreställning med första och andra akten osv.
    Jag följer med i vad som sägs där framme - och struntar i vad programmet säger.

    Enda anledningen att ha ett vigselprogram är egentligen för att presentera vilka låtar man har som in och utgångsmusik och kanske solister mm + tack till X och Y osv...
    Men det är i mina ögon helt onödigt.
    Så hoppa över det om det bara gör dig stressad och orolig Glad 
  • Längta­ndsful­l
    Äldre 10 May 19:19

    Tack så mycket för det svaret. Vill minnas att när jag varit på någon slags gudtjänst så har man fått med ett program om vad som kommer hända och i vilken ordning så jag trodde man skulle ha det.

  • Äldre 10 May 19:27
    Längtandsfull skrev 2013-05-10 19:19:25 följande:
    Tack så mycket för det svaret. Vill minnas att när jag varit på någon slags gudtjänst så har man fått med ett program om vad som kommer hända och i vilken ordning så jag trodde man skulle ha det.
    Många gånger har man nog det som privatperson av skälet att det blir en minnessak över en stor stund. Inte minst kan det vara fint att efter en begravning kunna titta tillbaka på hur gudstjänsten såg ut-det är nog ofta rätt dimmigt vad som egentligen försigick liksom.

    Annars finns det ibland lappar eller häften utifrån att det kanske är enklare när det gäller en viss sorts mässa eller så, men manbehöver verkligen inte trycka upp sådant material annat än om man ser ett värde i det själv.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 10 May 19:29
    Längtandsfull skrev 2013-05-10 19:19:25 följande:
    Tack så mycket för det svaret. Vill minnas att när jag varit på någon slags gudtjänst så har man fått med ett program om vad som kommer hända och i vilken ordning så jag trodde man skulle ha det.
    Vissa församlingar kan göra sånt vid större mässor (alltså vid stora högtider när det inte bara är "vanlig gudstjänst"). 
    Men när det gäller vigsel så får alla låna en psalmbok och kan alltså hänga med i psalmer + bönen Fader vår / Vår fader. Och det är det som är svårast att hänga med i om man inte är en väldigt van kyrkobesökare.
    När prästen pratar så är det ju bara att lyssna.
    Om man ska hänga med i någon text så tycker jag att man förlorar så mycket av känslan i vad som sägs och fastnar i själva texten. Man blir inte närvarande i ögonblicket så att säga eftersom man ska sitta med näsan i ett program och läsa sig till vad som händer.

    Om ni vill så kan ni göra ett litet häfte med "välkommen hit"
    Där ni presenterar era egna delar av vigseln.
    Exempelvis:
    Solosång XXXXX framförs av YYYYY
    Tack till tärnor och marskalker

    Efter vigseln undanber vi oss riskastning
    (om man inte får/ vill ha det. Kyrkvaktmästaren eller prästen behöver säga ok här) 
    Kl XX beger vi oss till *plats* för *middag/mingel/fika*  

    Men resten behöver du inte stressa över som sagt.
    Vill ni göra vigselprogram så pratar ni med prästen så tidigt ni kan och går igenom hur vigseln ska läggas upp. Eller så kollar ni på svenska kyrkans hemsida där vigselordningen kan hittas också. Det brukar inte vara några större avvikelser och om man inte ger sig in på exakta texter som prästen ska läsa så stämmer det rätt bra Glad 
  • Äldre 10 May 22:07

    Som sagt: Vid vigselsamtalet går man igenom vad som händer och sker vid vigselgudstjänsten. Därefter kan man, om man vill alltså, trycka program. Men det är absolut inget måste, långt ifrån alla brudpar har sådana program. I vanliga gudstjänster är det däremot mycket vanligt.

Svar på tråden Fråga prästerna 14