• Äldre 19 Nov 04:42
    418930 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    418930

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Helena­Fredri­k
    Äldre 17 Apr 13:19
    Kjell Präst skrev 2013-04-17 11:17:43 följande:
    Han får inte ta emot någon ersättning för att han viger er, det är inte tillåtet. Om ni känner att ni vill bjuda med honom på middagen, så gör det - man får ibland som präst frågan om man vill vara med på middagen - jag personligen tackar alltid nej, och man förväntar sig inte alls att få någon inbjudan.
    Tack för snabbt svar :0)
    Fast milersättning borde vi väl få ge då han dels är pensionär och dels ligger kyrkan ett par mil bort?

    Jag tror nog att vi kommer fråga honom om han vill vara med på middagen i så fall. Det känns mest rätt att göra så helt enkelt.
  • Josi
    Äldre 17 Apr 22:46

    Hej :) Vi ska gifta oss utomhus i en bibelträdgård i sommar. Prästen som vi önskade har sagt ja men jag har inte pratat med henne än. Vad är det som gäller vid en utomhusvigsel? Är det samma vigselgudtjänst som i kyrkan? Har hon med sig kantorn eller får vi fixa musik själva? Tack på förhand :)

  • Äldre 18 Apr 14:43
    Josi skrev 2013-04-17 22:46:21 följande:
    Hej :) Vi ska gifta oss utomhus i en bibelträdgård i sommar. Prästen som vi önskade har sagt ja men jag har inte pratat med henne än. Vad är det som gäller vid en utomhusvigsel? Är det samma vigselgudtjänst som i kyrkan? Har hon med sig kantorn eller får vi fixa musik själva? Tack på förhand :)
    Hej!
    Ja, vigselordningen är densamma, allt som hör till i kyrkan görs även vid utomhusvigsel. Hur man löser det musikaliska är olika, jag har spelat gitarr till psalmerna vid en utomhusvigsel och ett utomhusdop, men det gör ju inte alla präster. Så du får fråga i den aktuella församlingen hur man brukar göra. 
  • Äldre 22 Apr 13:54

    Måste, trots att det delvis är OT, dela en text med anledning av de senaste dagarnas artiklar i DN om Svenska kyrkan
    http://kyrkligating.blogspot.se/2013/04/108-en-dag-i-svenska-kyrkan.html

  • norrba­gge
    Äldre 22 Apr 22:28

    Hei,


    Vi er et norskt par som har funnet et sted i Sverige hvor vi ønsker å ha bryllup. Vielsen ønsker vi å ha i en svensk kirke i nærheten. Vi bor i Norge og er medlemmer av den norske kirke.


    Har vi mulighet til det, enligt Borgågemenskapen?


     


     

  • Äldre 24 Apr 07:59
    norrbagge skrev 2013-04-22 22:28:34 följande:

    Hei,


    Vi er et norskt par som har funnet et sted i Sverige hvor vi ønsker å ha bryllup. Vielsen ønsker vi å ha i en svensk kirke i nærheten. Vi bor i Norge og er medlemmer av den norske kirke.


    Har vi mulighet til det, enligt Borgågemenskapen?


     


     


    Hej!
    Jag var osäker på detta, därför har svaret dröjt. Men nu när jag har kollat upp just Borgågemenskapen så är det uppenbarligen så att man som medborgare i något av medlemsländerna har rätt till kyrklig handling i ett annat av medlemsländerna. Svaret på din fråga bör därför bli: Ja, ni har möjlighet att bli vigda i Svenska kyrkan.
  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 24 Apr 08:35
    HelenaFredrik skrev 2013-03-11 12:47:57 följande:
    Eller ska min pappa sitta på första bänkraden ihop med mina systrar (enbart hans) och deras sambos? Fast då lär jag få höra det av min mor som hamnar på andra raden..

    Eller ska min mor och hennes man sitta på första raden ihop med mina bröder (deras) och deras sambos? Då tror jag min pappa blir ledsen..

    Någon som har en bra idé att komma med?

     


    Min första tanke är. Har du pratat med dina föräldrar om detta?


    Kan de verkligen inte samsas för enda dag och sitta brevid varandra på bänken längst fram, de behöver ju inte prata med varandra. Om de är vuxna nog och respekterar dig och dagen till ära så borde de kunna uppföra sig under den tiden vigslen sker och sitta på samma bänkrad.


    Kan inte din föräldrar och ditt/dina äldre syskon med sambos sitta tillsammans med dem och sen placera dem andra syskonen på rad två?

  • Äldre 30 Apr 08:29

    Våran hindersprövning går ut dagen efter vigseln, är det ett problem? Trodde inte att det skulle gå så fort att få den...beställde den 4mån innan.

  • Äldre 30 Apr 09:33
    sommaren13 skrev 2013-04-30 08:29:05 följande:
    Våran hindersprövning går ut dagen efter vigseln, är det ett problem? Trodde inte att det skulle gå så fort att få den...beställde den 4mån innan.
    Går den ut dagen efter vigseln är det inget problem, då är den giltig när ni gifter er. Hade den gått ut två dagar tidigare hade det däremot varit ett stort problem
  • Carina­10
    Äldre 30 Apr 15:04
    Aniara4 skrev 2013-04-01 22:54:37 följande:
    Jag tyckte bara det var säkrast att förtydliga eftersom det inte framgick helt klart om Carina10 hade pratat med prästen i fråga, eller om hon hoppades att hemförsamlingen skulle kunna kontakta hen och fråga.
    Jag har pratat med han om den första kyrkan men inte den andra. Väntar svar från församlingen ang att om han kan viga oss i en annan kyrka. Men vi valde bort den andra församlingen o har hittat en kyrka i samma församling som den förra. Inväntar svar nu om han kan viga oss där istället om det blir problem.
    Ska vara en annan präst men jag har famhållt jag vill ha den jag varit i kontakt med.
Svar på tråden Fråga prästerna 14