• Äldre 19 Nov 04:42
    418951 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    418951

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • lilla jag
    Äldre 1 Nov 23:10

    Hej!
    Jag har en liten fundering. Jag och min m2b var på vigselsamtal för en vecka sen och då gick prästen igenom vigseln. Han sa att han bara kommer att välsigna min vigselring eftersom min m2b ska ha endast en ring. Men eftersom han bara välsignar min ring så får jag ju inte trä på min m2b nån ring alls. Detta känns för min del ganska snopet medans min m2b inte alls bryr sig.
    Jag har läst lite om detta och det jag hittar är att det var så man gjorde förr i tiden. Det jag undrar är om det är vanligt att man gör på det viset? Alla bröllop som jag varit på innan har dom välsignat båda ringarna även om brudgumen endast haft sin förlovningsring.
    Kan jag be min präst väsigna mannens ring också eller ska jag bara släppa den tanken?
    Tack på förhand!

  • Äldre 2 Nov 04:10
    lilla jag skrev 2011-11-01 23:10:17 följande:
    Hej!
    Jag har en liten fundering. Jag och min m2b var på vigselsamtal för en vecka sen och då gick prästen igenom vigseln. Han sa att han bara kommer att välsigna min vigselring eftersom min m2b ska ha endast en ring. Men eftersom han bara välsignar min ring så får jag ju inte trä på min m2b nån ring alls. Detta känns för min del ganska snopet medans min m2b inte alls bryr sig.
    Jag har läst lite om detta och det jag hittar är att det var så man gjorde förr i tiden. Det jag undrar är om det är vanligt att man gör på det viset? Alla bröllop som jag varit på innan har dom välsignat båda ringarna även om brudgumen endast haft sin förlovningsring.
    Kan jag be min präst väsigna mannens ring också eller ska jag bara släppa den tanken?
    Tack på förhand!
    Hade jag varit er vigselpräst hade jag tagit båda ringarna. Strängt taget välsignar man inte ringarna, utan ber om välsignelse över äktenskapet. Ringarna är tecknen på, påminnelsen, om äktenskapet skulle man kunna säga. Det sker alltså förstås inget magiskt med ringarna för att prästen håller i dem och ber över dem - så för den skull spelar det ingen roll att prästen bara tar din ring och inte din fästmans. Men känns det viktigt för dig att han ber över båda ringarna, så fråga honom om han vill göra det - det är inte oförskämt eller konstigt att fråga. Jag hade som sagt tagit båda, det har jag gjort flera gånger även när mannens ring varit en förlovningsring- jag brukar alltid fråga hur paret vill ha det; en eller två ringar.
  • Bröllo­p20120­6
    Äldre 2 Nov 18:06

    Hej!


    Jag har en fråga angående vigseln...


    Har läst i en bröllopstidning att Brudparet ska knäböja framför prästen under vigseln? när sker detta? och hur länge ska man knäböja? och varför gör man det? och knäböjer man i alla församlingar, eller kan man välja bort det? Varför jag frågar är, för att jag har problem med min rygg.


    Mvh. Tacksam för svar

  • Äldre 2 Nov 18:46
    Bröllop201206 skrev 2011-11-02 18:06:57 följande:

    Hej!


    Jag har en fråga angående vigseln...


    Har läst i en bröllopstidning att Brudparet ska knäböja framför prästen under vigseln? när sker detta? och hur länge ska man knäböja? och varför gör man det? och knäböjer man i alla församlingar, eller kan man välja bort det? Varför jag frågar är, för att jag har problem med min rygg.


    Mvh. Tacksam för svar


    Ja, det ingår att brudparet knäböjer vid altaret under förbönen för paret, efter själva vigselakten. Det handlar om ett par minuter, högst. Att knäböja vid bön var vanligare förr, nu förekommer det inte så ofta i Svenska kyrkan utom just vid vigsel, och vid konfirmation. Man gör det för att visa vördnad för Gud, kan man säga, visa att det finns någon som är större än man själv. Har man medicinska skäl att avstå knäböjande så löser det sig säkert - det finns för övrigt, har jag förstått här på BT, en del präster/församlingar som inte tillämpar knäböjandet alls.
  • Äldre 2 Nov 19:11

    Vi hör till dom som inte knäböjde. Men om jag hade tänkt på det så skulle jag ha bett om att få göra det då jag har så stora problem med min fot. Och jag hade inte räknat med att vara på fötterna så lång stund innan vigseln (fotografering innan och vi stod mest upp).
    Så för min del hade det varit skönt att få vila foten den eller de minuter som vi hade knäböjt, samt att det hade känts som en bra sak att göra i kyrkan. 
    Jag tror att det här är en sak som du kan "förhandla bort" med prästen eftersom det verkar vara beroende på präst och församling som Kjell säger. 

  • Lissie­84
    Äldre 2 Nov 19:45

    Hej!

     Jag har en fråga som inte rör bröllop men det rör kyran. 

    Vad är det för skillnad på en mässa och en högmässa?

    Är lite nyfiken då vi har båda typerna i helgen och jag kan inte bestämma mig för vilken jag ska gå på .

    Stort tack! 

  • Äldre 2 Nov 21:31
    Lissie84 skrev 2011-11-02 19:45:30 följande:
    Hej!

    Jag har en fråga som inte rör bröllop men det rör kyran.

    Vad är det för skillnad på en mässa och en högmässa?

    Är lite nyfiken då vi har båda typerna i helgen och jag kan inte bestämma mig för vilken jag ska gå på .

    Stort tack!
    Alla gudstjänster som innehåller ordet "mässa" är en gudstjänst med nattvard. En högmässa är den högtidligaste formen av gudstjänst, kan man säga. Firas normalt på söndagarna. Så kan det finnas söndagsmässor, kvällsmässor, veckomässor, morgonmässor - dessa har som regel en enklare ordning än högmässan och är alltså kortare.
  • Lissie­84
    Äldre 2 Nov 21:38

    Tack för svaret!

  • Jane
    Äldre 18 Nov 12:00

    Hejsan!


    Jag har en fråga om ortodox vs. katolsk/protestantisk kristendom.


    Jag själv är ortodox kristen och i mitt hemland är alla troende och religiösa, inte som i USA att det är "sektliknande" och man nämner inte GUD i varje mening, utan man är troende fast på ett försiktigare sätt. Varje helgon som finns har en speciell helgdag, vilket resulterar i att cirka varannan dag hela året är en helgdag. De flesta utav de helgdagarna går man till kyrkan för att tända ljus, vara med i gudstjänst osv. De riktigt troende fastar på onsdagar och fredagar och också vid de största helgdagarna: ex. jul och påsk (en fasta där man får äta vilken tid man vill, bara det inte är saker från djurvärlden) och sedan tar nattvarden. Jag undrar då hur det kommer sig att den ortodoxa tron skiljer sig så pass mycket från katolicismen och protestantismen? Finns det några faktorer som har bidragit till detta?


     


    En helt annan fråga som rör vigsel har jag också. Vi med ortodox tro har mer "regler" och seder när det kommer till vigsel tror jag. Man får t.ex. inte gå in i en kyrka baraxlad och inte med kort klänning eller shorts. Det anses som tabu, oförskämt och respektlöst. Alla brudar som har axelbandslös klänning måste ha en sjal, eller jacka över axlarna i kyrkan under vigseln. Man får heller inte vara "barfota", utan alla måste ha strumpor på sig. Kvinnor har då strumpbyxor som anses "täckande". Nu är det inte så att man åker på en straffavgift om man går in i en kyrka utan strumpor, men man kan bli stoppad vid dörren om man har shorts eller linne på sig. Min fråga är då: finns det någon liknande sed som har använts i katolicism/protestantism tidigare?


     


  • Äldre 19 Nov 08:12

    Hej Jane!


    Det handlar om en separation mellan de tre riktningarna, först på 1000-talet (romersk- katolsk och grekisk-ortodox), sedan på 1500-talet (katolsk -protestantisk) men exakt vad de olika skillnaderna beror på vet jag faktiskt inte, trons grund, treenigheten, är ju densamma. Man har olika tankar och bruk, kanske delvis beroende på kulturskillnader.


    När det gäller klädseln har det traditionionellt sett varit på det sätt du beskriver även i Svenska kyrkan och är väl, tror jag, fortfarande i katolska kyrkan på sina håll. Frågar du en etikettsexpert som Magdalena Ribbing så säger hon fortfarande att det är tabu med bara axlar eller shorts i kyrkan, medan de flesta som jobbar i kyrkan nog inte bryr sig så mycket om det längre. Min egen uppfattning är att man ska uppföra sig värdigt i kyrkorummet, men om man har shorts, bara axlar eller saknar strumpor bryr jag mig inte alls om.

Svar på tråden Fråga prästerna 14