• Äldre 19 Nov 04:42
    419200 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    419200

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Aleta
    Äldre 18 May 01:15
    Kjell Präst skrev 2011-05-16 08:31:35 följande:
    Ibland tycker jag att BT var roligare förr: www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3352763-30.h...
    Det var tider det Kjell!
  • Aniara­4
    Äldre 18 May 12:40
    Kjell Präst skrev 2011-05-14 21:24:44 följande:
    Vad gäller psalmerna så är det utan tvekan på följande sätt: I ritualet för vigselgudstjänst i SvK ingår minst två psalmer (men det finns plats för tre). Det finns ingen tveksamhet kring detta, och inga olika tolkningar. Däremot finns det präster som gör fel och tillåter färre psalmer. Precis som det finns rörmokare, poliser och städare som inte följer reglerna utan anpassar dem efter eget tycke.
    Mirjami gillade tydligen inte det här svaret eftersom hon ställt samma fråga till "experterna" där inte tråkiga präster och andra party poopers kan svara. Med tanke på hur usla svar "experterna" ger är det inte säkert att det blir samma svar där, men jag för min del skulle nog välja att lyssna på prästen som faktiskt VET vad som gäller, även om sanningen är bitter att tugga i sig ibland.
  • Äldre 18 May 12:40

    Nedanstående fråga har av någon anledning ställts till BT:s "Vett och etikettexpert" och eftersom jag inte har behörighet att svara i den tråden tänkte jag svara här och hoppas att frågeställaren läser:

    Vi vill inte ha några psalmer i kyrkan utan egna sånger vi valt ut. Och då vi nyss fick veta att vår präst har semester på vårt datum och det är en vikarierande präst så vill jag veta vad som gäller, om han kan kräva att det sjungs psalmer? Och vi ska gå på några gudstjänster för att se hur han är som präst. Om vi dock inte vill ha honom på vårt bröllop för att han är stel och tråkig, kan man begära att byta? De två präster som normalt tjänstgör är båda bortresta, men jag känner dem väl och båda är glada, roliga och klämkäcka och jag tycker mycket om dem. Jag vill ha en präst som dem. Vår bröllopsplanerare har berättat om en präst som talade om död och skiljsmässa under en vigsel och vill INTE ha någon sådan. Han som vigde vår bröllopsplanerare vill vi ha annars, kan vi få det även om han inte tjänstgör just i vår kyrka?

    Ja, prästen kan absolut kräva att det sjungs psalmer. Som nämnts tidigare i den här tråden är det det som är det rätta, de präster som går med på att ta bort psalmer gör fel.
    När det gäller eventuellt byte av präst så går det utmärkt att få någon annan än den som utsetts till vigselpräst - om man kan ordna det själv. Församlingen har ingen skyldighet att byta ut vigselprästen, men om brudparet har kontakt med en präst som är beredd att viga paret på sin fritid så är det absolut möjligt, man bara meddelar vigselförsamlingen att man ordnat egen präst och inte behöver den utsedde vigselprästens tjänster i vigseln.

  • Äldre 18 May 12:41
    Aniara4 skrev 2011-05-18 12:40:41 följande:
    Mirjami gillade tydligen inte det här svaret eftersom hon ställt samma fråga till "experterna" där inte tråkiga präster och andra party poopers kan svara. Med tanke på hur usla svar "experterna" ger är det inte säkert att det blir samma svar där, men jag för min del skulle nog välja att lyssna på prästen som faktiskt VET vad som gäller, även om sanningen är bitter att tugga i sig ibland.
    Haha, där hann du posta ditt inlägg precis innan jag la mitt inlägg!
  • Äldre 18 May 13:22
    Aniara4 skrev 2011-05-18 12:40:41 följande:
    Mirjami gillade tydligen inte det här svaret eftersom hon ställt samma fråga till "experterna" där inte tråkiga präster och andra party poopers kan svara. Med tanke på hur usla svar "experterna" ger är det inte säkert att det blir samma svar där, men jag för min del skulle nog välja att lyssna på prästen som faktiskt VET vad som gäller, även om sanningen är bitter att tugga i sig ibland.
    Ja vad ska man säga. SUCK.
  • MrsT20­11
    Äldre 18 May 13:42

    Men det är ju sanslöst vad barnslig man kan vara! Häpnar över denne Mirjamis respektlösa beteende. Är det någon som uppfattat varför det är så himla viktigt för henne att ha kyrklig vigsel? Har hon snöat in på just DEN byggnaden? Hela beteendet är för mig ungefär lika otänkbart som att klampa in hemma hos någon och kräva att få ha fötterna på bordet...

  • Äldre 20 May 00:34

    Hoppsan! Här trodde jag i min enfalt att en stackars vilsen medlem behövde hjälp med rätt svar-då den expert som svaratt, svartat ganska fel, så jag startade en tråd och tipsade om denna bla. men hon hade ju redan fått svar här! Jaja, då är det ju svarat lite överallt då...

    *vinkar till Kjell och de andra prästerna*


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 20 May 01:28
    Kjell Präst skrev 2011-05-16 08:31:35 följande:
    Ibland tycker jag att BT var roligare förr: www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3352763-30.h...
    Ååååh TACK för den nostalgtrippen!

    Jag fick skratta och sakna lite här mitt i natten!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Snigel Bee
    Äldre 20 May 07:07
    Mirjami skrev 2011-05-13 09:51:23 följande:
    Jag vill INTE ha någon psalm alls. Vill inte! Och kantorn får inte komma nära orgeln, för orgelmusik är OFF LIMIT på min bröllopsdag! Har hört för många skräckexempel när de tutar på som galningar på orgeln så det nästan blöder ur öronen!

    Måste man verkligen ha psalmer? Kan man inte välja egen musik?

    Hade samma tankar om orgelmusik men sååååååå fel jag hade!! Vårt möte med organisten var faktiskt de roligaste med hela bröllopsplaneringen. Helt underbar och fantastisk duktig person och vi hade jättekul när vi var där och valde in- och utgångsmusik. Jag frågade om jag fick ha med mig egen musik, ha sa inte nej men frågade om jag ville ge han en chans och spela först. Han menade att det inte kmr blir lika bra med tex CD. Ja, visst tänkte jag, varför inte. Efter att ha hört honom spela och verkligen känna hur orgelmusiken FYLLDE hela kyrkan på ett sådant sätt som inte mkt annat kan så ville jag inte ens lyssna på hur min skiva lät. Kastade den i papperskorgen med ett leende. Det blev jättebra till slut med orgelmusik, pampigt och väldigt vackert! =) Ingen blödde ur öronen heller som tur var!

    Tkr du ska ha din bröllopsdag någon annanstans och låta kyrkan va den dagen för någon annan som uppskattar den mer!


     

  • Äldre 20 May 07:18
    passionsblomman skrev 2011-05-20 00:34:28 följande:

    Hoppsan! Här trodde jag i min enfalt att en stackars vilsen medlem behövde hjälp med rätt svar-då den expert som svaratt, svartat ganska fel, så jag startade en tråd och tipsade om denna bla. men hon hade ju redan fått svar här! Jaja, då är det ju svarat lite överallt då...

    *vinkar till Kjell och de andra prästerna*


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ja, eftersom man inte kan kommentera de galna råden man får i "EXPERTTRÅDARNA" så kan jag inte göra mycket mer nu, annat än hoppas att frågeställaren träffar en präst som håller på Svenska kyrkans ordning.
Svar på tråden Fråga prästerna 14