• Äldre 19 Nov 04:42
    416905 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    416905

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Sebast­iána
    Äldre 13 May 10:58
    Mirjami skrev 2011-05-13 09:51:23 följande:
    Jag vill INTE ha någon psalm alls. Vill inte! Och kantorn får inte komma nära orgeln, för orgelmusik är OFF LIMIT på min bröllopsdag! Har hört för många skräckexempel när de tutar på som galningar på orgeln så det nästan blöder ur öronen!

    Måste man verkligen ha psalmer? Kan man inte välja egen musik?
    Om du inte vill ha orgelmusik och absolut inga psalmer, varför gifta sig kyrkligt över huvud taget då???
  • Äldre 13 May 10:58
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-13 10:46:30 följande:
    Åh, så bra. Den här tråden hade jag tappat bort, men så dök den upp igen! :)

    Till personer som är anställda i Svenska kyrkan har jag en fråga: När det gäller präst har jag förstått att denne får lön från kyrkan, oavsett vilken församling h*n tillhör och att man som brudpar inte ska betala någon ersättning till prästen. Men vad gäller för en kantor?
    Så vitt jag begriper gäller samma sak för musikern.
  • Sebast­iána
    Äldre 13 May 10:59
    Sebastiána skrev 2011-05-13 10:58:13 följande:
    Om du inte vill ha orgelmusik och absolut inga psalmer, varför gifta sig kyrkligt över huvud taget då???
    Alltså, orgelmusik måste man inte ha, men det är ju behändigt om man inte har råd med stråkkvartett eller om kyrkan inte har ljudanläggning.
  • MrsT20­11
    Äldre 13 May 11:15
    Sebastiána skrev 2011-05-13 10:59:50 följande:
    Alltså, orgelmusik måste man inte ha, men det är ju behändigt om man inte har råd med stråkkvartett eller om kyrkan inte har ljudanläggning.
    Många kyrkor har ju även ett piano, du kan väl i så fall be kantorn spela piano istället för orgel?
  • Aniara­4
    Äldre 13 May 11:38
    Mirjami skrev 2011-05-13 09:51:23 följande:
    Jag vill INTE ha någon psalm alls. Vill inte! Och kantorn får inte komma nära orgeln, för orgelmusik är OFF LIMIT på min bröllopsdag! Har hört för många skräckexempel när de tutar på som galningar på orgeln så det nästan blöder ur öronen!

    Måste man verkligen ha psalmer? Kan man inte välja egen musik?
    Um, borgerlig vigsel kanske vore ett alternativ om du har så mycket emot de obligatoriska beståndsdelar som igår i en vigselGUDSTJÄNST?
  • Äldre 13 May 11:41
    Melóra skrev 2011-05-13 10:12:38 följande:
    Ja, det är faktiskt så att vill man gifta sig i Svenska kyrkan så måste man ha minst två psalmer med i vigselcermonin som man väljer i samråd med sin präst; de har rätt att neka en vissa psalmer om de känner att de verkligen inte passar in på en vigsel (standard är tre psalmer, men man kan få välja bort en om man vill). Resten av musiken kan man välja själv.
    Står man inte inte ut med psalmer under vigseln, varför ska man då ens gifta sig i kyrkan? Den är inte till för att enbart vara en tjusig kuliss till någons vigsel, utan har ett budskap och är en helig, viktig plats för många, så lite respekt får man faktiskt ha för vad den står för.
    Man MÅSTE inte ha orgelmusik; hyr in en stråkkvartett eller några andra musiker istället, så kan de stå för både ingångs-och utgångsmusiken Glad
    Håller med om vartenda ord! 

    Mirjami - jag håller med flera av de andra skribenterna. Om du (och din blivande, eller?) tycker att det är så fruktansvärt med både psalmer och orgelmusik och inte ens lyckas ställa frågan på ett trevligt och respektfullt sätt, då finns det ett alternativ som heter borgerlig vigsel. 
  • Aniara­4
    Äldre 13 May 11:43
    Syrinx skrev 2011-05-13 11:41:25 följande:
    Mirjami - jag håller med flera av de andra skribenterna. Om du (och din blivande, eller?) tycker att det är så fruktansvärt med både psalmer och orgelmusik och inte ens lyckas ställa frågan på ett trevligt och respektfullt sätt, då finns det ett alternativ som heter borgerlig vigsel. 
    Amen.
  • Äldre 13 May 11:44
    Aniara4 skrev 2011-05-13 11:43:27 följande:
    Amen.
  • Genera­lElect­ric
    Äldre 14 May 12:44
    MrsT2011 skrev 2011-05-13 08:54:50 följande:
    Jag hade nog kallat dem bara för "värdar" eller möjligen "bröllopsvärdar" för att undvika sammanblandning med kyrkans anställda kyrkvärdar.
    Aha, jag trodde de anställda kallades ”kyrkvaktmästare”! Ska kolla med kyrkan.
  • Genera­lElect­ric
    Äldre 14 May 12:47

    Det har stått flera gånger i tråden att präster i Svenska kyrkan inte får ta betalt för vigsel. Men vad gäller för pensionerade präster?
    Vi ska ha flera olika präster (ekumeniskt bröllop) och den av dem som representerar Svenska kyrkan är emeritus. Han har glatt tackat ja till att medverka och inte sagt något om ersättning, fast han får väl knappast någon från kyrkan. Är det OK om vi ger honom en gåva? (Han har ingen resväg att tala om, han bor fem minuters promenad från kyrkan.)

Svar på tråden Fråga prästerna 14