• Äldre 19 Nov 04:42
    416828 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    416828

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 12 May 08:52
    Melóra skrev 2011-05-12 08:36:59 följande:
    Hej Kjell!
    Jag funderar lite över det här med psalmerna under vigseln. Psalm 235, ""som en härlig Gudomskälla" (också känd som "Pärleporten") betyder mycket för mig och jag skulle väldigt gärna vilja ha den som en av de två psalmerna under min vigsel. Får man det? Är den lämplig under en vigsel? För om jag har förstått det rätt så kan prästen neka brudparet deras önskemål angående psalmer om han/hon inte tycker att den passar på en vigselcermoni. Tack på förhand! Glad
    Hej!

    Visst kan man ha "Pärleporten" på en vigsel, en gladare psalm är det ju svårt att uppbringa! Eftersomd et är prästen som har det slutliga ansvaret för vigselgudstjänsten så stämmer det att prästen kan neka psalmönskemål. Vi är alla olika och har förstås olika tänkbara anledningar till att ett psalmönskemål skulle nekas, för mig handlar det egentligen uteslutande om årstiden. Om ett brudpar skulle vilja ha "Den blomstertid nu kommer" vid en decembervigsel så skulle jag nog försöka få dem på andra tankar (det har hänt mig, inte vid vigsel men vid dop). Möjligen kan några präster ha uppfattningen att vissa psalmer inte är "vigselmässiga" men jag har svårt att se det, är bara texten positiv och inte tung och dyster så passar väl nästan alla psalmer i vigselsammanhang!
  • Melóra
    Äldre 12 May 08:55
    Kjell Präst skrev 2011-05-12 08:52:12 följande:
    Hej!

    Visst kan man ha "Pärleporten" på en vigsel, en gladare psalm är det ju svårt att uppbringa! Eftersomd et är prästen som har det slutliga ansvaret för vigselgudstjänsten så stämmer det att prästen kan neka psalmönskemål. Vi är alla olika och har förstås olika tänkbara anledningar till att ett psalmönskemål skulle nekas, för mig handlar det egentligen uteslutande om årstiden. Om ett brudpar skulle vilja ha "Den blomstertid nu kommer" vid en decembervigsel så skulle jag nog försöka få dem på andra tankar (det har hänt mig, inte vid vigsel men vid dop). Möjligen kan några präster ha uppfattningen att vissa psalmer inte är "vigselmässiga" men jag har svårt att se det, är bara texten positiv och inte tung och dyster så passar väl nästan alla psalmer i vigselsammanhang!
    Tack så mycket för ett snabbt och utförligt svar; vad skönt att höra! Glad
  • Äldre 12 May 10:55
    Kjell Präst skrev 2011-05-12 08:52:12 följande:
    Hej!

    Visst kan man ha "Pärleporten" på en vigsel, en gladare psalm är det ju svårt att uppbringa! Eftersomd et är prästen som har det slutliga ansvaret för vigselgudstjänsten så stämmer det att prästen kan neka psalmönskemål. Vi är alla olika och har förstås olika tänkbara anledningar till att ett psalmönskemål skulle nekas, för mig handlar det egentligen uteslutande om årstiden. Om ett brudpar skulle vilja ha "Den blomstertid nu kommer" vid en decembervigsel så skulle jag nog försöka få dem på andra tankar (det har hänt mig, inte vid vigsel men vid dop). Möjligen kan några präster ha uppfattningen att vissa psalmer inte är "vigselmässiga" men jag har svårt att se det, är bara texten positiv och inte tung och dyster så passar väl nästan alla psalmer i vigselsammanhang!
    Som  "Det är en ros utsprungen" på begravning i juli? Fast instrumentellt funkade det när musikern gkprde lite improvisation till.
  • Äldre 12 May 11:02
    Soldemor skrev 2011-05-12 10:55:35 följande:
    Som  "Det är en ros utsprungen" på begravning i juli? Fast instrumentellt funkade det när musikern gkprde lite improvisation till.
    Musikval är inte alltid lätt, jag brukar ofta berätta om en av mina första begravningar som nyvigd präst, där de anhöriga ville ha "Fånt ja en körv så höppe ja i älva" på CD efter defileringen. Jag lyckades avstyra detta...
  • MrsT20­11
    Äldre 12 May 11:41
    Kjell Präst skrev 2011-05-12 11:02:33 följande:
    Musikval är inte alltid lätt, jag brukar ofta berätta om en av mina första begravningar som nyvigd präst, där de anhöriga ville ha "Fånt ja en körv så höppe ja i älva" på CD efter defileringen. Jag lyckades avstyra detta...
    Ytterligare ett exempel på att det lätt går överstyr när en ceremoni ska vara så himla persoooonlig...!
  • Äldre 12 May 11:44
    MrsT2011 skrev 2011-05-12 11:41:03 följande:
    Ytterligare ett exempel på att det lätt går överstyr när en ceremoni ska vara så himla persoooonlig...!
    Eller hur!
  • Äldre 12 May 12:06
    Kjell Präst skrev 2011-05-12 11:02:33 följande:
    Musikval är inte alltid lätt, jag brukar ofta berätta om en av mina första begravningar som nyvigd präst, där de anhöriga ville ha "Fånt ja en körv så höppe ja i älva" på CD efter defileringen. Jag lyckades avstyra detta...
  • Aniara­4
    Äldre 12 May 12:18
    Kjell Präst skrev 2011-05-12 11:02:33 följande:
    Musikval är inte alltid lätt, jag brukar ofta berätta om en av mina första begravningar som nyvigd präst, där de anhöriga ville ha "Fånt ja en körv så höppe ja i älva" på CD efter defileringen. Jag lyckades avstyra detta...
    Jag hoppas det inte var en person som hade drunknat?
  • Äldre 12 May 12:28
    Aniara4 skrev 2011-05-12 12:18:21 följande:
    Jag hoppas det inte var en person som hade drunknat?
    Hahahahahaha... nej då, riktigt så makabert var det inte En organistvän föreslog för övrigt ofta att vi skulle spela "Gubben i lådan, vad har du för dig" på begravningar...
  • Äldre 12 May 16:19
    Kjell Präst skrev 2011-05-12 12:28:57 följande:
    Hahahahahaha... nej då, riktigt så makabert var det inte En organistvän föreslog för övrigt ofta att vi skulle spela "Gubben i lådan, vad har du för dig" på begravningar...
       
Svar på tråden Fråga prästerna 14