• Äldre 19 Nov 04:42
    416919 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    416919

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • FruHas­sel
    Äldre 8 May 18:37

    Sebastiana:
     Vill itne att prästen ska ta bort något ur det som sägs vid en vigsel, bara lägga till denna dikten precis innan själva bibeltexterna börjar, som ett litet intro. 

  • Äldre 8 May 18:55
    FruHassel skrev 2011-05-08 12:38:25 följande:
    Nu har jag läst runt på måååånga sidor om bröllop och jag hittade en sida där de skrev om att under vigeselakten låta brudparets ringar vandra fram till brudparet och att gästerna då får en möjlighet att be för äktenskapet, skänka en önskan om lycka mm. Är detta för amerikaniserat för svenska kyrkan och är det något som ni tror att prästen skulle kunna tala om för gästerna precis i början av vigseln?

    Undrar även om det är möjligt att prästen kan tänka sig att läsa denna dikten före : Vi är samlade här idag osv. osv. 

     


    Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.

    Måhända är hon den ende som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.

    De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det.

    Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.

    Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.

     //Annica


     


    Jag har aldrig varit med om den "ringceremoni" som du nämner, och det är förstås ingen svensk tradition. Det är upp till den enkilde/a prästen om han eller hon tillåter detta. Detsamma gäller diktläsningen. Hade jag varit er vigselpräst hade jag sagt ja till båda sakerna om det inte är alltför många gäster som ska be över ringen innan den når brudparet - för då tar det kanske för lång tid.
  • FruHas­sel
    Äldre 8 May 19:29

    Tck för svaret Kjell!!

    Ni är ett gäng härliga präster här... tänk om alla vore lika öppna!! 

    Kram på er!  

  • linnis­83
    Äldre 8 May 20:42

    Jag sitter och knåpar på vigselprogrammet och undrar lite över hur mycket man kan påverka ordningen, mest vad gäller musiken.

    Hittade en mall till ett vigselprogram som kommer från Svenska kyrkan och där har man lagt in en solosång direkt efter vigselakten och det tycker jag blir bra.
    Sen står ev. solosång både direkt efter ingångsmusiken och direkt före utgångsmusiken. Med ordningen som är presenterad där innebär detta att man får 3 musikstycken på rad antingen i början eller slutet (vi tänkte ha 2 solosånger och 2 psalmer).

    Min fråga är alltså: Är denna ordning bestämd eller finns det möjlighet att stoppa in en solosång på någon annan plats i gudstjänsten än där det är angivet i mallen?

  • In Wonder­land
    Äldre 9 May 05:30

    Hej, jag undrar om det är vanligt att kyrkor inte tillåter CD-musik i kyrkan? Vi skulle så gärna vilja gå ut till: Kärleken förde oss samman med Ulf Lundell, som är min fästmans favoritlåt och favoritartist.

  • Äldre 9 May 05:34
    In Wonderland skrev 2011-05-09 05:30:15 följande:
    Hej, jag undrar om det är vanligt att kyrkor inte tillåter CD-musik i kyrkan? Vi skulle så gärna vilja gå ut till: Kärleken förde oss samman med Ulf Lundell, som är min fästmans favoritlåt och favoritartist.
    Jag vet inte hur vanligt det är, vissa kyrkor har ju inte ens ljudanläggning och då går det ju inte. Gifter ni er i en storstad finns förmodligen en fungerande ljudanläggning med cd-spelare. Levande musik är ju alltid att rekommendera framför burkad, men det är bara er vigselförsamling/präst som kan svara på om ni kan använda Lundell eller inte.
  • Äldre 9 May 08:16
    linnis83 skrev 2011-05-08 20:42:56 följande:
    Jag sitter och knåpar på vigselprogrammet och undrar lite över hur mycket man kan påverka ordningen, mest vad gäller musiken.

    Hittade en mall till ett vigselprogram som kommer från Svenska kyrkan och där har man lagt in en solosång direkt efter vigselakten och det tycker jag blir bra.
    Sen står ev. solosång både direkt efter ingångsmusiken och direkt före utgångsmusiken. Med ordningen som är presenterad där innebär detta att man får 3 musikstycken på rad antingen i början eller slutet (vi tänkte ha 2 solosånger och 2 psalmer).

    Min fråga är alltså: Är denna ordning bestämd eller finns det möjlighet att stoppa in en solosång på någon annan plats i gudstjänsten än där det är angivet i mallen?
    Eftersom solosånger långt ifrån alltid förekommer på vigslar så finns inga bestämda platser för sådana i ritualet. De gånger jag har haft vigslar med solosång har jag haft följande ordning i början:
    Inledningsmusik (Ingång)
    Psalm
    Lovprisning
    Solosång
    Inledningsord

    Och på slutet (där jag har kastat om vigselordningen lite)
    Vår Fader
    Solosång
    Vigseltal
    Psalm
    Välsignelsen
    Avslutningsmusik (Utgång)
  • Willow­field
    Äldre 9 May 08:52

    Hejsan!
    Har en fråga angående psalmer, finns det någon psalm som som är mera inför hösten, tänker då på att den blomstertid och andra liknande psalmer handlar om vår, sommar, vi gifter oss i slutet av juli och vi befinner oss i den gyllene medelåldern och skulle önska oss en psalm som har med detta att göra. Som höstvisa fast med glädje osv.? 

  • Äldre 9 May 09:10
    Willowfield skrev 2011-05-09 08:52:30 följande:
    Hejsan!
    Har en fråga angående psalmer, finns det någon psalm som som är mera inför hösten, tänker då på att den blomstertid och andra liknande psalmer handlar om vår, sommar, vi gifter oss i slutet av juli och vi befinner oss i den gyllene medelåldern och skulle önska oss en psalm som har med detta att göra. Som höstvisa fast med glädje osv.? 
    Hej!
    Tyvärr är det ont om höstpsalmer som inte handlar om död och förgängelse... Men ni kan ju alltid välja några mer "allmänna" psalmer, som inte har med årstiden att göra. En vigselpsalm är ju aldrig fel, exempelvis 84 eller 411
    En trevlig psalm är nr 702 "Kag vill ge dig, o Herre, min lovsång", den har jag haft på vigsel en gång. Är ni lite svängigt lagda sitter inte psalm 333 "Änglarna sjunger i himlen" fel, eller varför inte nr 89 "Se jag vill bära ditt budskap, Herre". Nu är ju slutet av juli fortfarande ganska somrigt vilket gör att jag också kan rekommendera en av mina favoritpsalmer, den oändligt vackra 752 "Över berg och dal"
  • Äldre 9 May 09:36

    Har en väldigt udda fråga...
    Vi var på en liten "inför-sommarbröllopssäsången-musik-grej" i kyrkan i går. Präster och kyrkomusiker presenterade lite psalmer och andra musikstycken och sånger som är vanliga på ett sommarbröllop.
    Och efteråt stod vi och pratade med vår präst lite... När jag kom på att "oj vad gör vi med svärden?"

    Det är ju ett medeltidsbröllop, och förutom min blivande och hans marskalker så kan det tänkas att några till vill ha svärd. Det är många kilar som verkar vilja ta chansen att få vara riddare för en dag och leva ut lite Robin Hood-drömmar liksom...
    Så - hur är det?
    Ska dom plocka av sig svärden och lägga dom i vapenhuset? Är det vanhelgande att bära vapen i kyrkan (det var väl i alla fall så tidigare)...
    "min" präst visste inte och skulle höra runt. Det är ju inte en fråga som kommer upp varje dag liksom så det är klart att hon inte vet på stående fot...

Svar på tråden Fråga prästerna 14