• Äldre 19 Nov 04:42
    417152 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417152

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Oonah
    Äldre 15 Apr 13:58

    Hej Kjell!

    Har en ungdomspräst vigselrätt? Vi har blivit tilldelade en vigselförrättare, men vi är båda förtjusta i församlingens ungdomspräst. Jag tänkte höra med henne, men vill kolla med dig först, så att jag inte skämmer ut mig med en korkad fråga till henne. Solig

    (Inte för att jag vet varför det är bättre att ställa dumma frågor här, haha! Ja just ja, anonyma internet... )

    Tack och bock och trevlig helg alla!


    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • Äldre 15 Apr 14:00

    Som sagts ovan: En präst får inte förrätta borgerliga vigslar, utan bara kyrkliga. Och en kyrklig vigsel är en gudstjänst, precis som en kyrklig begravning är det, och självklart ett dop.

  • Äldre 15 Apr 14:05
    sasssyy skrev 2011-04-15 11:50:33 följande:
    Fast det är ju inte en gudstjänst utan en vigsel... så ser iaf vi det som inte är kristna. Det är inte i en kyrka eller någon lokal som tillhör kyrkan, det är inte en öppen vigsel utan hemma på vår tomt ute i skogen och orsaken till att vi vill ha denna person som vigselförrättare är INTE det faktum att han är präst utan för att han är en vän till familjen och en person som alltid har tid över och ett stort hjärta utan att försöka "Missionera sin tro" som jag tyvärr upplever att väldigt många kristna gör.
    En vigsel är en gudstjänst  och alla sådana inom svenska kyrkan, oavsett var de hålles, är offentliga. Man kan aldrig förbjuda någon att vara med på en gudstjänst. Visst, ni har den i er trädgård, men vill någon/några stå utanför och titta på, får de lov att göra det.
  • Äldre 15 Apr 14:07
    S2011 skrev 2011-04-15 11:59:19 följande:
    kan inte prästen ansöka om borgerlig vigselrätt isåfall?
    såvitt jag vet så är ju egentligen inte en kyrklig vigsel giltig om man börjar kapa i ritualet? (rätta mig gärna här, kära präster).
    en kyrklig vigsel (=präst som förrättar vigseln) är ju alltid en gudstjänst, oavsett var man är. ni verkar ju inte vara intresserad av en sådan vigsel, utan endast förrättaren, och då borde ni väl snarare se över möjligheterna att han kan få borgerlig vigselrätt, tycker jag? 
    Präster i Svenska kyrkan får inte vara borgerliga vigselförrättare.
  • cattit­zi
    Äldre 15 Apr 14:17
    Kjell Präst skrev 2011-04-15 10:56:04 följande:
    Hej!
    Vigselritualet hittar du här www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=647808
    Det förekommer även i Sverige att man övar i kyrkan med brudpar och följe, men det varierar mellan olika präster. Jag själv gör det exempelvis aldrig.

    Jag håller med om att vigselsamtal dagen före bröllopet låter i senaste laget. Jag brukar ha vigselsamtal ungefär en månad före vigseln. Det kan förstås finnas skäl att ha sent samtal,men så tycks det ju inte vara i ert fall.

    En eller flera bibeltexter är obligatoriskt i en vigselgudstjänst. Texten ur Matteus (Matt 19:4-6)är obligatorisk vid "tvåkönad" vigsel, den/de andra brukar brudparet själva välja.
    Hej! Tack för ditt svar, det jag undrar är vem som läser texten ur Matteus? Är det prästen? Är det vanligt att man har fler texter?
    Tack för länken, jag ska ta och läsa igenom det som står där!
  • sasssy­y
    Äldre 15 Apr 14:54
    Soldemor skrev 2011-04-15 14:07:18 följande:
    Präster i Svenska kyrkan får inte vara borgerliga vigselförrättare.
    det har framgått i ett tiotal svar nu.. MEN om han är pensionerad är han ju inte anställd av svenska kyrkan längre och då borde han få göra vad han vill med sitt liv kan man ju tycka. Annars är det ju riktigt illa att man liksom blir livegen bara för att man väljer att följa ett kall... men men.. .det är ju min åsikt och den väger ju helt klart inte tungt.
  • Äldre 15 Apr 15:13
    cattitzi skrev 2011-04-15 14:17:16 följande:
    Hej! Tack för ditt svar, det jag undrar är vem som läser texten ur Matteus? Är det prästen? Är det vanligt att man har fler texter?
    Tack för länken, jag ska ta och läsa igenom det som står där!
    Antingen prästen eller någon av brudparets vänner läser etxten (Jag brukar alltid läsa den själv).
    Det måste vara två texter, alltså en utöver Matteustexten. Fler än så är ovanligt enligt min erfarenhet
  • Äldre 15 Apr 15:16
    sasssyy skrev 2011-04-15 14:54:54 följande:
    det har framgått i ett tiotal svar nu.. MEN om han är pensionerad är han ju inte anställd av svenska kyrkan längre och då borde han få göra vad han vill med sitt liv kan man ju tycka. Annars är det ju riktigt illa att man liksom blir livegen bara för att man väljer att följa ett kall... men men.. .det är ju min åsikt och den väger ju helt klart inte tungt.
    Nu är det så, att en präst blir inte pensionerad som "vanliga" människor... När man en gång är prästvigd är man präst tills dess man dör, även om man förstås pensioneras från den speciella tjänst man innehaft. Man har altlså att följa kyrkans regler även efter det att man inte längre har tjänst i en speciell församling.
  • TheJoh­anna
    Äldre 15 Apr 16:31
    Oonah skrev 2011-04-15 13:58:51 följande:
    Hej Kjell!

    Har en ungdomspräst vigselrätt? Vi har blivit tilldelade en vigselförrättare, men vi är båda förtjusta i församlingens ungdomspräst. Jag tänkte höra med henne, men vill kolla med dig först, så att jag inte skämmer ut mig med en korkad fråga till henne. Solig

    (Inte för att jag vet varför det är bättre att ställa dumma frågor här, haha! Ja just ja, anonyma internet... )

    Tack och bock och trevlig helg alla!
    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
    Frågan var visserligen inte riktad till mig men om hon är präst så har hon vigselrätt! Om hon inte av någon outgrundlig anledning skulle ha avsagt sig vigselrätten men det är ovanligt.
  • Oonah
    Äldre 15 Apr 16:37
    TheJohanna skrev 2011-04-15 16:31:50 följande:
    Frågan var visserligen inte riktad till mig men om hon är präst så har hon vigselrätt! Om hon inte av någon outgrundlig anledning skulle ha avsagt sig vigselrätten men det är ovanligt.
    Tack för svaret, TheJohanna! Då vet jag det! Skrattande
    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
Svar på tråden Fråga prästerna 14