• Äldre 19 Nov 04:42
    416900 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    416900

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • sasssy­y
    Äldre 14 Apr 21:08

    Hej.. Jag och min blivande ska gifta oss hemma i trädgården, vi kommer troligtvis att ha en präst som viger oss, min blivande mans "familjepräst kallar vi honom lite slarvigt. Det är den präst som döpt min sambo och hans två syskon, den präst som varit med vid i stort sett hela släktens begravningar och dop och han är knuten till en kyrka som min svärfar är knuten till via en manskör som han sjungit i i MÅNGA herrans år. Dock tillhör vi inte den församlingen, vi bor 8 mil därifrån men prästen har antytt att han vill ställa upp (är ännu lite mer än ett år kvar)

    Det vi funderar över är följande: Han kommer ev ha hunnit att gå i pension tills vi gifter oss, får han ändå viga oss?

    Sen undrar vi över vigselordningen, det står där att man ska ha med psalmer men vi gifter oss i vår trädgård (håll tummarna för vädret) och ingen av oss är egentligen kristen, jag tror ärligt talat inte att NÅGON av de 30 pers vi har bjudit kan en endaste psalm -sicka hedningar vi är- och vi kommer inte ha någon pianist eller liknande som kan kompa. Den enda "sidomusik" vi har levande är en sångerska som sjunger till förinspelad musik... MÅSTE man ha psalmer med????

    Och så en sak till... man får överhuvudtaget inte ändra något i vigselordningen väl? Eller är det så att om prästen är pensionerad så kan han ändå förrätta vigsel men i borgerlig ton?

    Förstår att det låter som ganska konstigt att vi vill ha en präst som viger oss men den här mannen är väldigt speciell och betyder en hel del för min blivande make.

  • Äldre 14 Apr 21:19
    sasssyy skrev 2011-04-14 21:08:50 följande:
    Hej.. Jag och min blivande ska gifta oss hemma i trädgården, vi kommer troligtvis att ha en präst som viger oss, min blivande mans "familjepräst kallar vi honom lite slarvigt. Det är den präst som döpt min sambo och hans två syskon, den präst som varit med vid i stort sett hela släktens begravningar och dop och han är knuten till en kyrka som min svärfar är knuten till via en manskör som han sjungit i i MÅNGA herrans år. Dock tillhör vi inte den församlingen, vi bor 8 mil därifrån men prästen har antytt att han vill ställa upp (är ännu lite mer än ett år kvar)

    Det vi funderar över är följande: Han kommer ev ha hunnit att gå i pension tills vi gifter oss, får han ändå viga oss?

    Sen undrar vi över vigselordningen, det står där att man ska ha med psalmer men vi gifter oss i vår trädgård (håll tummarna för vädret) och ingen av oss är egentligen kristen, jag tror ärligt talat inte att NÅGON av de 30 pers vi har bjudit kan en endaste psalm -sicka hedningar vi är- och vi kommer inte ha någon pianist eller liknande som kan kompa. Den enda "sidomusik" vi har levande är en sångerska som sjunger till förinspelad musik... MÅSTE man ha psalmer med????

    Och så en sak till... man får överhuvudtaget inte ändra något i vigselordningen väl? Eller är det så att om prästen är pensionerad så kan han ändå förrätta vigsel men i borgerlig ton?

    Förstår att det låter som ganska konstigt att vi vill ha en präst som viger oss men den här mannen är väldigt speciell och betyder en hel del för min blivande make.
    Hans pensionering behöver inte hindra honom från att viga er. Även pensionerade präster kan ha vigselrätt.
    Det enkla svaret på dina frågor kring förändring av ritualet etc är: Nej, ni kan inte ta bort psalmer (jag skulle aldrig gå med på det, det går ju att sjunga psalmer utan musik och att församlingen är dåliga psalmsångare är inget giltigt skäl) och en präst får inte förrätta en "borgerlig" vigsel. Ritualet ser likadant ut oavsett om ni gifter er i Lunds domkyrka eller på Konsums parkeringsplats. Det finns präster som ruckar på detta, men dessa präster gör fel.
  • Äldre 14 Apr 21:24
    Novem skrev 2011-04-14 20:36:56 följande:
    En liten fundering, jag och min blivande man skall gifta oss på nyårsafton.
    Vi vill ha bibeltexter och psalmer om nystarter/att börja på nytt å det är en av anledningarna att vi valt just nyårsafton, Vet ni något (på rak arm, jag vill ju inte att ni skall sitta och leta efter texter =)) som kan passa?
    Just nu kommer jag bara på psalm 515, nyårspsalmen "Hur snabbt o Gud vår tid förgår". Speciellt första versen är både vacker och hoppfull. Den är dessutom lättsjungen eftersom den sjungs på samma melodi som "Var hälsad sköna morgonstund"
  • sasssy­y
    Äldre 14 Apr 21:40

    DÅ får pr'ästen sjunga själv helt enkelt...tycker det är konstigt att man håller så hårt på just detta, att man håller hårt på bibeltexter och allt som sägs - det är okej, men sånger som ingen kan känns väldigt underligt men låt gå. Inget att göra något åt Bara att se glad ut och låta sig underhållas hehe

  • Äldre 14 Apr 21:52
    sasssyy skrev 2011-04-14 21:40:27 följande:
    DÅ får pr'ästen sjunga själv helt enkelt...tycker det är konstigt att man håller så hårt på just detta, att man håller hårt på bibeltexter och allt som sägs - det är okej, men sånger som ingen kan känns väldigt underligt men låt gå. Inget att göra något åt Bara att se glad ut och låta sig underhållas hehe
    Tycker inte alls det är konstigt, psalmerna är en del av ritualet. Det finns ju lättsjungna psalmer (Den blomstertid, En vänlig grönska, I denna ljuva sommartid - om det är en sommarvigsel - etc) som man kan hänga med hyfsat i även om man inte är någon van psalmsångare.
  • MrsT20­11
    Äldre 15 Apr 09:07
    sasssyy skrev 2011-04-14 21:40:27 följande:
    DÅ får pr'ästen sjunga själv helt enkelt...tycker det är konstigt att man håller så hårt på just detta, att man håller hårt på bibeltexter och allt som sägs - det är okej, men sånger som ingen kan känns väldigt underligt men låt gå. Inget att göra något åt Bara att se glad ut och låta sig underhållas hehe
    Det handlar om att respektera den visskatt som är kyrkans egen, att sjunga psalmer är en urgammal tradition och de flesta svenskar har ju faktiskt någon gång närvarat vid ett dop, ett bröllop eller en vanlig gudstjänst. Jag ser mig inte som traditionellt kristen och jag arbetar inte inom kyrkan, men jag anser att kyrkan utgör en del av det svenska kulturarvet och därmed förtjänar vår respekt.

    Det är väl inte svårare än att man skriver ut ett litet vigselprogram med texten till varje gäst, och sedan hänger alla på prästens sång bäst de kan.
  • Aniara­4
    Äldre 15 Apr 09:34
    sasssyy skrev 2011-04-14 21:40:27 följande:
    DÅ får pr'ästen sjunga själv helt enkelt...tycker det är konstigt att man håller så hårt på just detta, att man håller hårt på bibeltexter och allt som sägs - det är okej, men sånger som ingen kan känns väldigt underligt men låt gå. Inget att göra något åt Bara att se glad ut och låta sig underhållas hehe
    Igen, vill man inte ha en gudstjänst med allt som en sådan innefattar finns ju alltid alternativet med en borgerlig vigsel. I en gudstjänst ingår psalmer där församlingen sjunger med efter bästa förmåga. Så nej, det är inte bara att se glad ut och låta sig underhållas av prästen. Ber man att få en gudstjänst hållen för sig deltar man i den också.
  • Äldre 15 Apr 09:36
    Aniara4 skrev 2011-04-15 09:34:32 följande:
    Igen, vill man inte ha en gudstjänst med allt som en sådan innefattar finns ju alltid alternativet med en borgerlig vigsel. I en gudstjänst ingår psalmer där församlingen sjunger med efter bästa förmåga. Så nej, det är inte bara att se glad ut och låta sig underhållas av prästen. Ber man att få en gudstjänst hållen för sig deltar man i den också.
    Kunde inte ha sagt det bättre själv!
  • S2011
    Äldre 15 Apr 10:28
    sasssyy skrev 2011-04-14 21:40:27 följande:
    DÅ får pr'ästen sjunga själv helt enkelt...tycker det är konstigt att man håller så hårt på just detta, att man håller hårt på bibeltexter och allt som sägs - det är okej, men sånger som ingen kan känns väldigt underligt men låt gå. Inget att göra något åt Bara att se glad ut och låta sig underhållas hehe
    varför skulle man inte hålla hårt på formerna för ett ritual?
    det är väl snarare konstigt att ni håller så hårt i att ha "familjeprästen" som viger er, eftersom ni verkar så ovilliga till det kyrkliga vigselritualets innehåll? jag tycker snarare att ni borde ta er en funderare över vilken typ av vigsel det är ni vill ha, men kyrklig verkar det ju inte vara om man läser det du framför här. 
  • cattit­zi
    Äldre 15 Apr 10:43

    Hej Kjell Präst!

    Jag har lite frågor,

    - I ex USA brukar brudparen öva med prästen innan bröllopsdagen i kyrkan etc, är detta något som är brukligt i Sverige?

    - Vi ska träffa vår präst ca en månad innan (efter önskemål från oss) för att dels träffas rent generellt så han får en bild av oss och dels gå igenom psalmer mm. Men dock inte som vigselsamtal ed, det tyckte prästen var onödigt, han tyckte att det räckte att vi träffades dagen innan bröllopet, men det tyckte vi var lite väl sent inpå.
    Men just hur själva vigseln går till och vad som "ingår" i ceremonin vet vi inte. Detta vill vi gärna veta för att kunna göra vigselprogram etc. Han har gett oss en kortfattad version om vad som "ingår" i ceremonin, men vi vet ju inte hur vi ska stå eller vad han kommer att säga etc bara att det kommer att finnas med 2-3 psamler, vigseltal samt en bön. Psalmer har vi fått läsa oss till via nätet vilka som är vanligast vid bröllop.

    - En del brudpar har ju även valt att ha med bibeltexter (bla från Matteus) men något sånt har vi inte fått veta. Brukar man ha med det och i så fall vilka texter brukar man ha? Är det något som prästen läser, eller ska vi be en vän/tärna läsa dem?

    - Då vår präst verkar lite disträ/glömsk av sig så är jag rädd att han kan ha missat att berätta nån del i själva ceremonin, finns det någon "punktlista" eller liknande som berättar hur ceremonin går till steg för steg?

    Ursäkta för det lite långa inlägget, men hoppas du kan hjälpa mig lite på traven!
    Tack!

Svar på tråden Fråga prästerna 14