• Äldre 19 Nov 04:42
    417023 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417023

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Jeez
    Äldre 4 Apr 13:42
    Humlan66 skrev 2011-04-04 12:17:33 följande:
     Hej

    Ohh vad jag känner mig LEDSEN nu .  jag försöker ringa våran församling och ordna med tiden för kyrkan men hon som svarar är så otrevlig och lyssnar inte, man får inte ens prata klart. usch säger jag

    Vi har ju fått en tid kl 13,00 men vill ha en senare tid så jag ringde för att försöka få lite senare. kan ju ha blitt en avbokning eller något sådant. men sån tur har man ju inte såklart
    Dock förstår jag inte hur dom lagt upp sina tider för hon sa att jämna tider  är det som gäller , men sen har dom bokat in oss kl 13 då , ett dop 14,30 och kl 16,00 en vigsel

    Det är ju inte jämna klockslag.jag försökte med att få kl 13,30 men det va tjii det med.  hon sa att 1 tim mellan behövs för att hinna, men här är det ju 1½.. NÄÄÄÄÄ det är det ju inte fräser hon , för gästerna ska ju in i i kyrkan med eller hur..
    Hopplösa människa, onödigt att vara otervlig tycker jag
    Nu känner jag nästan för att byta kyrka bara för att hon är så otrevlig, fast det där är våran drömkyrka

    Hoppet står til präsen jag ska ringa imorgon. det är hon som utser präst till oss.. Jag ska försöka vädja för att dom vill viga oss efter sista tiden kl 16,00 .. Snälla håll tummarna för oss imorgon
    Tråkigt att du upplever att de inte ens vill lyssna -eller tar sig tid för det. Kommunikation är inte det lättaste, men väldigt viktigt.

    Om hon sa en timma mellan så menar hon (låter det som) att det är tiden mellan att en vigsel/dop tar slut och nästa börjar. En vigsel tar ju ca 30 minuter, men det kan variera något, beroende på musiklängd etc. Sedan ska man gå ut och ta emot och det tar också sin lilla tid, särskilt om man tänker "gömma sig" och sen gå ut när alla gäster väntar utanför. Om de skulle tillmötesgå er önskan att ta det 13.30 så betyder det att era gäster (inkl ni som brudpar) i praktiken inte har någon tid alls att stå utanför kyrkan för ev riskastning, kramkalas mm. Så är det i en del kyrkor och då är det verkligen en känlsa av löpande band tycker jag i alla fall.

    Det låter ändå bra att du får samtala med prästen som jag tolkar vara antingen kyrkoherde eller arbetsledare i den kyrkan. Om ni kan lösa det på något vis är det ju toppen!
  • Humlan­66
    Äldre 5 Apr 11:15

    Nuuu har jag pratat med prästen och nu är jag LYCKLIG må ni tro - hon flyttade oss från kl 13,00 till 17-17,30, lite sent istället då kan man tycka .. Men det är bättre iaf

    Jättetrevlig präst va det också =)

    ps.. jag berättade för henne om den otrevliga tanta i expiditionen , och hon höll med om att det va onödigt att fräsa och vara otrevlig
    "trallar och sjunger"  I'm gonna get meerried

  • Äldre 11 Apr 21:31

    Några nya frågor?

  • tågjän­tan
    Äldre 11 Apr 23:24
    MrsT2011 skrev 2011-04-01 23:28:50 följande:
    Jag har en fråga om ringväxling: Vi hade tänkt lägga till en gravyr i mannens förlovningsring men endast välsigna min vigselring under vigselakten. Nu börjar detta kännas "haltande" på något sätt, prästen vi valt föreslog att vi välsignar mannens ring också, trots att den inte är ny.

    Är detta en vanlig uppfattning inom kyrkan? Att man bör välsigna båda trots att endast en ring är en "riktig" vigselring? Rent praktiskt känns det krångligt att fibbla med två ringar när man är som allra mest nervös... Sen förknippar jag två vigselringar med anglosaxisk sed... Men vi vill självklart att han också ska ha en gravyr som minne... Hmmm. Tacksam för er input. 
    Vi gjorde som du önskar att ni ska göra - använde en ring och höll i den båda och graverade in båda datumen i min mans ring. Nu minns jag itne om han sa något om det. han frågade säkert, men det kan inte ha haft någon betydelse för honom. Däremot berättade han att när han och hans fru gifte sig så gick ringen/arna runt bland alla gäster som ett sätt att visa att de alla var delaktiga på något sätt i det hela. Jag minns inte hur han förklarade det hela. Men det kändes inte aktuellt för oss.
    Jag har en egen tes om varför det (iaf förr) var så att det är en vigselring och att kvinnan bär den. Jag ser det som att ringen är bådas, men att det är kvinnan som får bära den för att det är hon som brukar, iaf har varit så, ha mest utsmyckning.
  • kander­sson17­4
    Äldre 13 Apr 20:45

    En liten undring, "ska" det vara maka eller hustru? Och ska det vara make eller man?


    Och, har nedanstående text ändrats något de senaste åren? Tycker inte jag känner igen den helt?!


    Jag, NN,
    tar dig, NN,
    nu till min maka


    att dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt.

  • Sebast­iána
    Äldre 13 Apr 20:59

    Vi vill gärna ha psalm 834b som en av psalmerna vid vår vigsel. Tyvärr har inte församlingen den psalmboken. Är det vårt ansvar att hitta noterna till denna eller är det en uppgift för kantorn?

  • Äldre 13 Apr 21:08
    kandersson174 skrev 2011-04-13 20:45:34 följande:

    En liten undring, "ska" det vara maka eller hustru? Och ska det vara make eller man?


    Och, har nedanstående text ändrats något de senaste åren? Tycker inte jag känner igen den helt?!


    Jag, NN,
    tar dig, NN,
    nu till min maka


    att dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt.


    Det ska vara hustru och man. Texten har inte ändrats under de senste fem åren i alla fall.
  • Äldre 13 Apr 21:10
    Sebastiána skrev 2011-04-13 20:59:45 följande:
    Vi vill gärna ha psalm 834b som en av psalmerna vid vår vigsel. Tyvärr har inte församlingen den psalmboken. Är det vårt ansvar att hitta noterna till denna eller är det en uppgift för kantorn?
    Vet egentligen inte vems "ansvar" det är, men det bör ju vara hyfsat lätt för musikern att ordna fram dessa noter för att han/hon ska kunna spela dem. Att däremot sprida dem till församlingen (alltså era gäster) är inte kyrkans ansvar.
  • Sebast­iána
    Äldre 13 Apr 21:13
    Kjell Präst skrev 2011-04-13 21:10:30 följande:
    Vet egentligen inte vems "ansvar" det är, men det bör ju vara hyfsat lätt för musikern att ordna fram dessa noter för att han/hon ska kunna spela dem. Att däremot sprida dem till församlingen (alltså era gäster) är inte kyrkans ansvar.
    Vi printar ut vigselprogram med texten till alla psalmer, så om bara kantorn kan spela ordnar det sig.
  • Novem
    Äldre 14 Apr 20:36

    En liten fundering, jag och min blivande man skall gifta oss på nyårsafton.
    Vi vill ha bibeltexter och psalmer om nystarter/att börja på nytt å det är en av anledningarna att vi valt just nyårsafton, Vet ni något (på rak arm, jag vill ju inte att ni skall sitta och leta efter texter =)) som kan passa?

Svar på tråden Fråga prästerna 14