• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • MrsT2011

    En annan fråga om ingångsmusik: Jag har fastnat för den vackra visan "Den första gång jag såg dig det var en sommardag". Men min blivande man såg helt oförstående ut när jag nämnde den och undrade vad den hade med bröllop att göra. Vad säger ni som arbetar inom kyrkan, skulle det vara konstigt, "tamt" eller tråkigt att ha denna visa som ingångsmusik?

    Min blivande tycker snarare att det "hör till" med wagners brudkör, men för mig känns den uttjatad genom filmens värld och den hemska texten "here comes the bride".

    Vi får väl leta vidare tills vi hittar ett stycke som vi båda gillar! =)

  • Kjell Präst
    MrsT2011 skrev 2011-03-20 22:47:57 följande:
    En annan fråga om ingångsmusik: Jag har fastnat för den vackra visan "Den första gång jag såg dig det var en sommardag". Men min blivande man såg helt oförstående ut när jag nämnde den och undrade vad den hade med bröllop att göra. Vad säger ni som arbetar inom kyrkan, skulle det vara konstigt, "tamt" eller tråkigt att ha denna visa som ingångsmusik?

    Min blivande tycker snarare att det "hör till" med wagners brudkör, men för mig känns den uttjatad genom filmens värld och den hemska texten "here comes the bride".

    Vi får väl leta vidare tills vi hittar ett stycke som vi båda gillar! =)
    Jag är helt på din linje. Ingångsmusiken behöver absolut inte handla om bröllop, bara vara lämplig för bröllop, och det är väl Birger Sjöbergs visa i högsta grad. Det som möjligen skulle tala emot den är väl att den går i ett ganska långsamt tempo, men jag tycker inte det är ett problem. Wagner eller mendelssohn är absolut inga "måsten".
  • Salat

    Hur vanligt är det att bjuda prästen (och make/maka) på festen om man inte har någon relation?

  • jenx

    Har just börjat fundera på om jag har tänkt fel. Kan bönen efter tillkännagivandet läsas av någon annan än prästen eller blir det konstigt? Vi hade tänkt att vår vän skulle vara vår vigselpräst och att vår vän som är blivande präst skulle läsa (och skriva) bönen. Men nu börjar jag bli osäker och tänker att det kanske är "taskigt" att ta bort bönen från prästen.

  • Kjell Präst
    Salat skrev 2011-03-24 20:49:02 följande:
    Hur vanligt är det att bjuda prästen (och make/maka) på festen om man inte har någon relation?
    Traditionellt har det ju varit så att prästen med maka alltid skulle bjudas. Nu är det mer ovanligt, åtminstone i städerna (på landet kan det, har jag förstått, vara annorlunda). Jag har blivit inbjuden några gånger men bara tackat ja en gång, och då kände jag brudparet.
  • Kjell Präst
    jenx skrev 2011-03-24 20:49:39 följande:
    Har just börjat fundera på om jag har tänkt fel. Kan bönen efter tillkännagivandet läsas av någon annan än prästen eller blir det konstigt? Vi hade tänkt att vår vän skulle vara vår vigselpräst och att vår vän som är blivande präst skulle läsa (och skriva) bönen. Men nu börjar jag bli osäker och tänker att det kanske är "taskigt" att ta bort bönen från prästen.
    Förbönen kan enligt instruktionerna i handboken bes  "av prästen eller någon av brudparets vänner"
    Det går alltså bra att någon annan gör det. Själv brukar jag däremot alltid ta bönen själv, och göra det i sjungen form. Men "taskigt" är det ju inte om någon annan gör det, eftersom den möjligheten finns i handboken.
  • fluff2011

    Jag har en fråga om namnbyte. Jag har bytt namn redan nu för att min blivande ska kunna ta mitt nya namn (min mors flicknamn) när vi gifter oss. Enligt skatteverket heter jag nu mitt nya namn men jag vill inte kalla mig det till vardags förrän efter bröllopet. Kan prästen använda mitt gamla namn i vigseln eller måste han använda det nya för att det ska bli legalt ok som vigsel?

  • Sarastiko

    Jag har en dum fråga..
    Ska träffa prästen den 20 april.
    Vi gifter oss den 23 juli men vi kommer inte komma upp till byn där vi ska gifta oss nå mer än en vecka innan.. och nu vid påsk när vi ska träffa prästen

    Hur mycket skall vara klart nu? Vi har valt psalmer, in och utgångsmarsch men solosången är inte klar än..
    Det är väl ingen brådska med det va?

  • Jeez
    fluff2011 skrev 2011-03-24 22:30:44 följande:
    Jag har en fråga om namnbyte. Jag har bytt namn redan nu för att min blivande ska kunna ta mitt nya namn (min mors flicknamn) när vi gifter oss. Enligt skatteverket heter jag nu mitt nya namn men jag vill inte kalla mig det till vardags förrän efter bröllopet. Kan prästen använda mitt gamla namn i vigseln eller måste han använda det nya för att det ska bli legalt ok som vigsel?
    Man måste säga det namn man heter. Det är en juridisk handling.
  • Jeez
    Sarastiko skrev 2011-03-24 22:36:24 följande:
    Jag har en dum fråga..
    Ska träffa prästen den 20 april.
    Vi gifter oss den 23 juli men vi kommer inte komma upp till byn där vi ska gifta oss nå mer än en vecka innan.. och nu vid påsk när vi ska träffa prästen

    Hur mycket skall vara klart nu? Vi har valt psalmer, in och utgångsmarsch men solosången är inte klar än..
    Det är väl ingen brådska med det va?
    Nä, det är lugnt! Ni kan tänka på det i lugn och ro och kolla av per telefon eller mail sen.
Svar på tråden Fråga prästerna 14