• Äldre 19 Nov 04:42
    417073 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417073

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 11 Mar 23:01
    MrsT2011 skrev 2011-03-11 22:41:53 följande:
    Jag mailade ett antal frågor till vår vigselpräst, samt ett önskemål om förslag på tid för vigselsamtal. Detta var för tre veckor sedan, har inte ens fått ett svar! Ett kort svar i stil med "jag ringer upp när det närmar sig" hade räckt, men att inte svara alls...? Ringde kansliet för en vecka sedan för att kolla att han inte var sjuk eller på semester, och hon var förstående samtidigt som hon försvarade honom. "Ja du vet, han har så mycket, och nu håller han på att flytta ovanpå det."

    Tänk om jag skulle vänta i tre veckor med att svara alla kunder som mailar mig om borttappade fakturor?? Är det inte väldigt dålig stil att i sitt yrke strunta i att svara på mail från ett av "sina" brudpar?

    Om jag fick en krona för varje gång manliga chefers dåliga beteende ursäktas av kvinnorna under dem med ett "jo men han har så mycket..." Lite vanligt folkvett har man väl ändå tid med, särskilt när man dessutom får betalt för att ha kontakt med omvärlden??

    Så vad ska jag göra nu? Behandlar andra präster brudpar på samma sätt?
    Sett utifrån så har förstås "din" präst betett sig dåligt. Alla präster behandlar INTE brudpar på samma sätt, utan sköter sitt jobb professionellt. Tyvärr är det väl inte mycket ni kan göra utom att fortsätta stöta på. Däremot är det så att 4 juni ÄR ganska långt fram i tiden, själv kontaktar jag inte mina brudpar förrän en månad före vigseln (för det vanligaste är nog trots allt att prästen tar första kontakten). Men, som sagt, eftersom du kontaktade honom så borde han förstås ha svarat.
  • Jeez
    Äldre 12 Mar 19:44
    MrsT2011 skrev 2011-03-11 22:41:53 följande:
    Jag mailade ett antal frågor till vår vigselpräst, samt ett önskemål om förslag på tid för vigselsamtal. Detta var för tre veckor sedan, har inte ens fått ett svar! Ett kort svar i stil med "jag ringer upp när det närmar sig" hade räckt, men att inte svara alls...? Ringde kansliet för en vecka sedan för att kolla att han inte var sjuk eller på semester, och hon var förstående samtidigt som hon försvarade honom. "Ja du vet, han har så mycket, och nu håller han på att flytta ovanpå det."

    Tänk om jag skulle vänta i tre veckor med att svara alla kunder som mailar mig om borttappade fakturor?? Är det inte väldigt dålig stil att i sitt yrke strunta i att svara på mail från ett av "sina" brudpar?

    Om jag fick en krona för varje gång manliga chefers dåliga beteende ursäktas av kvinnorna under dem med ett "jo men han har så mycket..." Lite vanligt folkvett har man väl ändå tid med, särskilt när man dessutom får betalt för att ha kontakt med omvärlden??

    Så vad ska jag göra nu? Behandlar andra präster brudpar på samma sätt?
    Skicka ett påminnelsemail. Det behöver inte vara illa ment att det dröjer. Ibland blir det väldigt mycket på en gång och ett mail kan försvinna bland andra saker. Särskilt dessa dagar, när man läser mail i telefonen men inte alltid vill svara långt när man inte har tangentbord.

    Och precis som Kjell säger. 4 juni ÄR långt borta, det är påsken och kanske konfirmationer och rätt många helger med predikningar, dop etc däremellan. Men eftersom ni ställt frågor borde han ge ett livstecken ifrån sig, det håller jag med om. Men som sagt, ge honom en chans till.
  • JulyBr­ud
    Äldre 13 Mar 12:31

    Hej!

    Får man sjunga "suck" i kyrkan? det är ju inte ett svärord, men kanske inte heller ett särskilt fint ord :) Det är efter vigseln/dvs utgångsmusiken, men man är ju fortfarande inne i kyrkan...

    Vi hade lite valt en utgångslåt som kändes bara "okej" för det var så svårt att hitta en vi ville ha... Men så kom vi på en låt som passar oss i både musikstil och text, den kändes "vi", refrängen är eg. "jätte fin" och uttrycker att man är otroligt glad för att få ha den andre i sitt liv, bara i lite "modernare ord"

    'Cause we belong together now, yeah
    Forever united here somehow, yeah
    You got a piece of me
    And honestly,
    My life, would suck, without you

    Vad hade du sagt om ett av dina brudpar önskat sig denna? (vi kan inte fråga våran präst föränn om två månader när vi är hemma i sverige igen! och jag är nyfiken på vad en kollega till henne skulle säga så länge :) hon är väldigt glad och lättsam, så chansen finns att hon kan ha glimten i ögat)

  • Äldre 13 Mar 17:07
    JulyBrud skrev 2011-03-13 12:31:08 följande:
    Hej!

    Får man sjunga "suck" i kyrkan? det är ju inte ett svärord, men kanske inte heller ett särskilt fint ord :) Det är efter vigseln/dvs utgångsmusiken, men man är ju fortfarande inne i kyrkan...

    Vi hade lite valt en utgångslåt som kändes bara "okej" för det var så svårt att hitta en vi ville ha... Men så kom vi på en låt som passar oss i både musikstil och text, den kändes "vi", refrängen är eg. "jätte fin" och uttrycker att man är otroligt glad för att få ha den andre i sitt liv, bara i lite "modernare ord"

    'Cause we belong together now, yeah
    Forever united here somehow, yeah
    You got a piece of me
    And honestly,
    My life, would suck, without you

    Vad hade du sagt om ett av dina brudpar önskat sig denna? (vi kan inte fråga våran präst föränn om två månader när vi är hemma i sverige igen! och jag är nyfiken på vad en kollega till henne skulle säga så länge :) hon är väldigt glad och lättsam, så chansen finns att hon kan ha glimten i ögat)
    Först trodde jag att du menade det svenska ordet "suck" och då skulle jag ha svarat att det rodte har nog många sagt i kyrkan . Jag skulle inte ha några problem med låttexten du nämner. Ordet "suck" är ju som sagt ingen svordom, och väl knappt ett fult ord heller...
  • JulyBr­ud
    Äldre 14 Mar 10:31
    Kjell Präst skrev 2011-03-13 17:07:56 följande:
    Först trodde jag att du menade det svenska ordet "suck" och då skulle jag ha svarat att det rodte har nog många sagt i kyrkan . Jag skulle inte ha några problem med låttexten du nämner. Ordet "suck" är ju som sagt ingen svordom, och väl knappt ett fult ord heller...
    Tack för din åsikt, låter ju hoppfullt :)
  • Äldre 16 Mar 11:16
    Salat skrev 2011-03-11 22:33:09 följande:

    Kyrkbröllop för andra gången - är det synd?


    Nej, absolut inte!
  • Äldre 20 Mar 10:55

    Puffar en smula

  • Äldre 20 Mar 15:29

    Vad skulle du som präst säga om ingånsmusiken bestod av marskalken som spelade piano och sjöng? 

  • Äldre 20 Mar 15:58
    Iseika skrev 2011-03-20 15:29:15 följande:
    Vad skulle du som präst säga om ingånsmusiken bestod av marskalken som spelade piano och sjöng? 
    Jag skulle tycka att det var helt okay!
  • Äldre 20 Mar 16:08
    Kjell Präst skrev 2011-03-20 15:58:31 följande:
    Jag skulle tycka att det var helt okay!
    Bra, för jag är lite ljudkänslig och orgel tillhör inte favoriten för öronen  

    Tack för svaret! 
Svar på tråden Fråga prästerna 14