• Äldre 19 Nov 04:42
    416900 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    416900

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 7 Mar 04:03
    Binis11 skrev 2011-03-05 14:13:24 följande:
    En fråga om klädsel,
    Jag vet att man inte får ha bara axlar i kyrka men gäller det även bruden. Dom flesta brudklänningar verkar vara axelbandslösa, måste jag köpa till något att ha över axlarna då?
    Regeln är generell och gäller alltså även bruden. Dock, som redan skrivits ovan, är det en etikettsregel och ingen kyrklig regel. Jag tror att de flesta präster ger sjutton i om "deras" brudar har bara eller täckta axlar.
  • Äldre 7 Mar 04:05
    meah2000 skrev 2011-03-05 15:30:39 följande:
    Hej, jag har en fundering.

    Jag gillar inte "tills döden skiljer oss åt". Det låter så hemskt och tragiskt och gammalmodigt tycker jag.
    Kan prästen säga "hela livet ut" istället???
    Jag tycker det låter vackert och förstår inte riktigt varför man inte vill ha med det. Men din version, "livet ut" går också bra, däremot inte exempelvis "i evighet".
  • Äldre 7 Mar 04:07
    JulyBrud skrev 2011-03-05 11:31:23 följande:
    Hej!! Har en ny fråga :)

    Hur vanligt är det att man skriver om löftena i egna ord? Så länge man har med samma budskap, om att man lovar varandra trohet för resten av livet, är det något mer man ska tänka på? Är det här något som prästen brukar ha en åsikt om så att man ska fråga om det går bra innan man ställer sig in på det? (jag är ganska säker på att våran glada präst inte skulle ha något emot det, men så man inte tar något för givet som man eg. bör fråga om)

    Ha en skön helg!
    I de vigslar jag har haft har det aldrig förekommit, det är alltså inte jättevanligt men fullt möjligt. Det löftena ska innehålla är precis det du skriver. Jag tror inte att prästen har något att invända.
  • In Wonder­land
    Äldre 7 Mar 10:09

    Jag skulle gärna vilja att mina två brudtärnor går in före mig i kyrkan. Alltså först kommer brudnäbbarna, sen kommer min första brudtärnan in och sen (en 10 meter kanske från henne) kommer min andra tärna. När andra tärnan är framme vid altaret kommer jag in. Är det ok i Sverige? Har sett det i utlandet och jag tycker det är så fint då det liksom blir mer fokus på båda tärnorna och bruden.

  • Äldre 7 Mar 10:17
    In Wonderland skrev 2011-03-07 10:09:57 följande:
    Jag skulle gärna vilja att mina två brudtärnor går in före mig i kyrkan. Alltså först kommer brudnäbbarna, sen kommer min första brudtärnan in och sen (en 10 meter kanske från henne) kommer min andra tärna. När andra tärnan är framme vid altaret kommer jag in. Är det ok i Sverige? Har sett det i utlandet och jag tycker det är så fint då det liksom blir mer fokus på båda tärnorna och bruden.
    Det avgör vigselprästen, det är ju som du vet inte svensk tradition att göra så och därmed är det inte självklart att det kan genomföras.
  • tågjän­tan
    Äldre 7 Mar 21:10
    Kjell Präst skrev 2011-02-22 08:19:24 följande:
    Man brukar inte applådera efter solosångerna i vigseln, som ju är en gudstjänst. Jag brukar däremot uppmana församlingen att applådera brudparet när vigseln är slut och de ska gå ut. Det finns alltså inget generellt förbud mot applåder i kyrkan.
    När vi skulle gifta oss frågade prästen om han fick uppmana gästerna att applådera när vi sagt ja och avgivit löftena. I form av "Folkets jubel." Så det var nog lite visslingar och så oxå. Han hade nyligen gjort det med ett par från Fillipinerna eller likande som fallit väldigt väl ut. Vi tyckte det lät som en bra ide. Det tog några sekunder inte gästerna hängde på, men det kändes som ett roligt initiativ från prästen.
  • Salat
    Äldre 11 Mar 22:33

    Kyrkbröllop för andra gången - är det synd?

  • MrsT20­11
    Äldre 11 Mar 22:41

    Jag mailade ett antal frågor till vår vigselpräst, samt ett önskemål om förslag på tid för vigselsamtal. Detta var för tre veckor sedan, har inte ens fått ett svar! Ett kort svar i stil med "jag ringer upp när det närmar sig" hade räckt, men att inte svara alls...? Ringde kansliet för en vecka sedan för att kolla att han inte var sjuk eller på semester, och hon var förstående samtidigt som hon försvarade honom. "Ja du vet, han har så mycket, och nu håller han på att flytta ovanpå det."

    Tänk om jag skulle vänta i tre veckor med att svara alla kunder som mailar mig om borttappade fakturor?? Är det inte väldigt dålig stil att i sitt yrke strunta i att svara på mail från ett av "sina" brudpar?

    Om jag fick en krona för varje gång manliga chefers dåliga beteende ursäktas av kvinnorna under dem med ett "jo men han har så mycket..." Lite vanligt folkvett har man väl ändå tid med, särskilt när man dessutom får betalt för att ha kontakt med omvärlden??

    Så vad ska jag göra nu? Behandlar andra präster brudpar på samma sätt?

  • MrsT20­11
    Äldre 11 Mar 22:50

    Kanske ska tillägga att vigseln är den 4 juni, så det är väl inte såååå himla lång tid kvar? Och det märkligaste av allt är att när jag hade lämnat önskemål till kansliet i höstas om att få denne präst, då ringde han upp nästa dag och bekräftade och var hur trevlig som helst!

  • Äldre 11 Mar 22:57
    Salat skrev 2011-03-11 22:33:09 följande:

    Kyrkbröllop för andra gången - är det synd?


    Kort svar: Absolut inte!
Svar på tråden Fråga prästerna 14