• Äldre 19 Nov 04:42
    419101 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    419101

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • JulyBr­ud
    Äldre 5 Mar 11:31

    Hej!! Har en ny fråga :)

    Hur vanligt är det att man skriver om löftena i egna ord? Så länge man har med samma budskap, om att man lovar varandra trohet för resten av livet, är det något mer man ska tänka på? Är det här något som prästen brukar ha en åsikt om så att man ska fråga om det går bra innan man ställer sig in på det? (jag är ganska säker på att våran glada präst inte skulle ha något emot det, men så man inte tar något för givet som man eg. bör fråga om)

    Ha en skön helg!

  • Aniara­4
    Äldre 5 Mar 11:50
    Kjell Präst skrev 2011-02-23 20:33:59 följande:
    Den är bara möjlig att välja bort om det gäller vigsel mellan ett par av samma kön.
    Orättvist tycker jag! Flört

    Bara för att jag råkar ha den läggningen att vad jag helst vill är att leva i en livslång, monogam, heterosexuell relation med en man som dessutom råkar vara lite äldre, lite längre, lite högre utbildad, och tjäna lite mer (ok, MYCKET mer) precis som normen vill att det ska vara, så betyder inte det att jag tycker att mitt sätt är Det Rätta Sättet och den enda acceptabla formen för relationer. Jag vill inte ha nån klapp på huvudet i vigselceremonin att vi är duktiga som älskar på rätt sätt och gör som man ska. Som jag ser det har vi bara haft tur som råkar passa in i normen, eftersom det besparar oss en massa besvär. (Eller så är vi hjärntvättade till att tro att det är vad vi vill! Förvånad)

    Det är delvis därför vi har valt en präst som jag känner, för att jag vet hur hon tänker i de här frågorna och att hon inte kommer att säga såna saker om det går att undvika. Men just den här texten verkar inte gå att undvika, så det är väl bara att tugga i sig, när vi nu har valt att ha en kyrklig vigsel.
  • JulyBr­ud
    Äldre 5 Mar 13:08

    ps. en fråga till :)

    hur är det med applåder under en vigselakt, vill ha en fin cermoni givetvis, men ändå att den är avslappnad och glädjefylld, för mej skulle det kännas konstigt att inte applådera när någon framfört en låt, kommer ha solosånger och även när man blivit man och fru vore det trevligt med applåder, det är ju ett glädjefyllt ögonblick om något! Vet inte riktigt vad som gäller med att applådera under en gudtjänst, anses kanske världsligt? Hur brukar det se ut, finns det regler, eller är det beroende på hur prästen i fråga ställer sig till det? Om det är ok, kan prästen säga något innan vigseln börjar (då när de brukar säga vad som gäller om fotografering osv) hur man önskar ha det?

    tack på förhand!

  • Äldre 5 Mar 13:15
    JulyBrud skrev 2011-03-05 13:08:31 följande:
    ps. en fråga till :)

    hur är det med applåder under en vigselakt, vill ha en fin cermoni givetvis, men ändå att den är avslappnad och glädjefylld, för mej skulle det kännas konstigt att inte applådera när någon framfört en låt, kommer ha solosånger och även när man blivit man och fru vore det trevligt med applåder, det är ju ett glädjefyllt ögonblick om något! Vet inte riktigt vad som gäller med att applådera under en gudtjänst, anses kanske världsligt? Hur brukar det se ut, finns det regler, eller är det beroende på hur prästen i fråga ställer sig till det? Om det är ok, kan prästen säga något innan vigseln börjar (då när de brukar säga vad som gäller om fotografering osv) hur man önskar ha det?

    tack på förhand!
    Det här är ett klipp från ett svar på förra sidan:

    "Man brukar inte applådera efter solosångerna i vigseln, som ju är en gudstjänst. Jag brukar däremot uppmana församlingen att applådera brudparet när vigseln är slut och de ska gå ut. Det finns alltså inget generellt förbud mot applåder i kyrkan."
  • Binis1­1
    Äldre 5 Mar 14:13

    En fråga om klädsel,
    Jag vet att man inte får ha bara axlar i kyrka men gäller det även bruden. Dom flesta brudklänningar verkar vara axelbandslösa, måste jag köpa till något att ha över axlarna då?

  • MrsT20­11
    Äldre 5 Mar 14:29
    Binis11 skrev 2011-03-05 14:13:24 följande:
    En fråga om klädsel,
    Jag vet att man inte får ha bara axlar i kyrka men gäller det även bruden. Dom flesta brudklänningar verkar vara axelbandslösa, måste jag köpa till något att ha över axlarna då?
    Bruden har haft bara axlar i kyrkan på alla fyra kyrkbröllopen jag varit gäst på. Men jag jobbar inte inom kyrkan så jag kan inte säga om det finns någon generell policy. Jag råder dig att fråga er vigselförrättare. För det mesta är det OK. Däremot om man åker på bröllopsresa till Rom ska man vara mycket noga med att täcka både axlar och knän när man går in i Peterskyrkan!
  • Aniara­4
    Äldre 5 Mar 14:37
    Binis11 skrev 2011-03-05 14:13:24 följande:
    En fråga om klädsel,
    Jag vet att man inte får ha bara axlar i kyrka men gäller det även bruden. Dom flesta brudklänningar verkar vara axelbandslösa, måste jag köpa till något att ha över axlarna då?
    Tidigare gånger när denna fråga kommit upp brukar svaret bli att präster i regel inte bryr sig så värst, men Magdalena Ribbing hävdar ändå med stor bestämdhet att det är dålig stil att inte vara ordentligt klädd i kyrkan. Så man får väl välja vem man vill lyssna på.
  • meah20­00
    Äldre 5 Mar 15:30

    Hej, jag har en fundering.

    Jag gillar inte "tills döden skiljer oss åt". Det låter så hemskt och tragiskt och gammalmodigt tycker jag.
    Kan prästen säga "hela livet ut" istället???

  • Jeez
    Äldre 5 Mar 20:56
    meah2000 skrev 2011-03-05 15:30:39 följande:
    Hej, jag har en fundering.

    Jag gillar inte "tills döden skiljer oss åt". Det låter så hemskt och tragiskt och gammalmodigt tycker jag.
    Kan prästen säga "hela livet ut" istället???
    Om ni väljer att säga löftena själv kan de formuleras själv också. Så ja, NI borde kunna säga livet ut (eftersom det har samma innebörd som döden skiljer oss åt). 
  • Jeez
    Äldre 5 Mar 20:59
    Aniara4 skrev 2011-03-05 11:50:22 följande:
    Orättvist tycker jag! Flört

    Bara för att jag råkar ha den läggningen att vad jag helst vill är att leva i en livslång, monogam, heterosexuell relation med en man som dessutom råkar vara lite äldre, lite längre, lite högre utbildad, och tjäna lite mer (ok, MYCKET mer) precis som normen vill att det ska vara, så betyder inte det att jag tycker att mitt sätt är Det Rätta Sättet och den enda acceptabla formen för relationer. Jag vill inte ha nån klapp på huvudet i vigselceremonin att vi är duktiga som älskar på rätt sätt och gör som man ska. Som jag ser det har vi bara haft tur som råkar passa in i normen, eftersom det besparar oss en massa besvär. (Eller så är vi hjärntvättade till att tro att det är vad vi vill! Förvånad)

    Det är delvis därför vi har valt en präst som jag känner, för att jag vet hur hon tänker i de här frågorna och att hon inte kommer att säga såna saker om det går att undvika. Men just den här texten verkar inte gå att undvika, så det är väl bara att tugga i sig, när vi nu har valt att ha en kyrklig vigsel.
    I nästa kyrkohandbok kommer ordningarna se likadana ut. Anledningen till att det är som det är nu är att man inte ville "upphäva" en gudstjänstordning i förtid (man har länge arbetat med nya gudstjänstordningar i Svenska kyrkan, men det kommer dröja några år innan den är klubbad och klar).
Svar på tråden Fråga prästerna 14