• Äldre 19 Nov 04:42
    416962 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    416962

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 22 Feb 04:01
    tågjäntan skrev 2011-02-21 22:52:44 följande:
    Men gäller det då juridiskt? Jag har hört par som gifta sig (iofs kanske av någon frikyrka som inte hade vigselrätt där inte pastorn berättade det) och senare har det uppdagats att de  inte är gifta.
    Har man alltid vigselrätt, där vigseln gäller även juridiskt, även när man är pensionerad präst, oavsett om man är anställd eller inte?
    Det har varit ett par fall där pensionerade präster inte haft vigselrätt eftersom Svenska kyrkan nuförtiden måste ansöka om vigselrätt hos Kammarkollegiet för varje enskild person. De pensionerade prästerna hör ju inte till någon församling och glömdes därför bort. Men detta är undantag. 
  • In Wonder­land
    Äldre 22 Feb 04:29

    Hej allihopa,


    Här kommer en hel drös med frågor. Super om ni kan hjälpa mig att besvara  dessa :)


    Är det ok att byta ut orden i löftena: ”Tills döden skiljer oss åt” till ”Tills hjärtat slutar att slå”? Tycker det låter mycket mjukare och vackrare.  Dessutom är det ju så att Om jag och min älskade i framtiden skulle skilja oss så har vi ju faktiskt inte gått mot våra löften till Gud. (Pst…inte så att jag planerar att skilja mig alltså. Älskar min fästman över allt annat :)


    Undrar också om det är vanligt att det finns piano i kyrkan? Har ett par vänner som ska sjunga och spela gitarr under vår vigsel och det skulle bli så mäktigt att lägga till piano. I så fall, behöver man själv hitta någon som spelar eller kan kyrkan hjälpa till med det? Och kostar det något?


    Sen undrar jag också. På de bröllop jag varit på så har folk inte klappat efteråt om någon sjungit något fint eller så och det blir liksom lite konstigt…ska man klappa? Ska man inte? Man vet liksom inte. Är det ok att klappa i kyrkan? I så fall kan man skriva en liten notis om det i sitt kyrkhäfte att man faktiskt vill att gästerna klappar?


    Och så en liten dum fråga (men jag vet inte hur det fungerar riktigt), måste man knäböja vid vigseln? De två bröllop jag varit på så har de gjort det. Jag har väl egentligen inga problem med detta förutom att jag är rädd att min klänning ska spricka då den är ganska taight :O)


    Sen en liten nyfiken fråga… Är det någon mer än lilla jag som ska (eller har gift sig) i Visby domkyrka? Vet ni om kyrkan får smyckas i bänkraderna?


    TACK!

  • Äldre 22 Feb 08:19
    In Wonderland skrev 2011-02-22 04:29:03 följande:

    Hej allihopa,


    Här kommer en hel drös med frågor. Super om ni kan hjälpa mig att besvara  dessa :)


    Är det ok att byta ut orden i löftena: ”Tills döden skiljer oss åt” till ”Tills hjärtat slutar att slå”? Tycker det låter mycket mjukare och vackrare.  Dessutom är det ju så att Om jag och min älskade i framtiden skulle skilja oss så har vi ju faktiskt inte gått mot våra löften till Gud. (Pst…inte så att jag planerar att skilja mig alltså. Älskar min fästman över allt annat :)


    Undrar också om det är vanligt att det finns piano i kyrkan? Har ett par vänner som ska sjunga och spela gitarr under vår vigsel och det skulle bli så mäktigt att lägga till piano. I så fall, behöver man själv hitta någon som spelar eller kan kyrkan hjälpa till med det? Och kostar det något?


    Sen undrar jag också. På de bröllop jag varit på så har folk inte klappat efteråt om någon sjungit något fint eller så och det blir liksom lite konstigt…ska man klappa? Ska man inte? Man vet liksom inte. Är det ok att klappa i kyrkan? I så fall kan man skriva en liten notis om det i sitt kyrkhäfte att man faktiskt vill att gästerna klappar?


    Och så en liten dum fråga (men jag vet inte hur det fungerar riktigt), måste man knäböja vid vigseln? De två bröllop jag varit på så har de gjort det. Jag har väl egentligen inga problem med detta förutom att jag är rädd att min klänning ska spricka då den är ganska taight :O)


    Sen en liten nyfiken fråga… Är det någon mer än lilla jag som ska (eller har gift sig) i Visby domkyrka? Vet ni om kyrkan får smyckas i bänkraderna?


    TACK!


    Jag skulle säga okay till "Tills hjärtat slutar slå" om ni nu av någon anledning har något emot att säga orden "Tills döden skiljer oss åt". Det man inte får säga är exempelvis "Tills livet skiljer oss åt" eller "I evighet".

    Beträffande piano: I alla kyrkor jag har besökt har det funnits ett piano - men jag jobbar i en storstadsförsamling, vet inte hur det är på landet. I Visby domkyrka låter det väl rimligt att det finns ett, men det är bara en gissning, jag har aldrig varit där (inte ens på Gotland, faktiskt).

    Om man har solosång och solisten vill bli ackompanjerad av en pianist så ställer ofta (inte alltid) kyrkomusikern upp på det. Att däremot så att säga vara en i en kompgrupp är ju lite annorlunda. Är inte säker på att kyrkomusikern tycker att det  är okay (beroende på repetitioner o.s.v.). Kyrkan har ingen "skyldighet" att ordna en pianist, så om kyrkomusikern säger nej får ni själva ordna det.

    Man brukar inte applådera efter solosångerna i vigseln, som ju är en gudstjänst. Jag brukar däremot uppmana församlingen att applådera brudparet när vigseln är slut och de ska gå ut. Det finns alltså inget generellt förbud mot applåder i kyrkan.

    Under förbönen hör det till att brudparet knäböjer om det inte finns medicinska skäl att avstå (nu brukar någon komma och säga att de minsann inte knäböjde, och det är säkert sant - men traditionen är att brudparet knäböjer)
  • Aniara­4
    Äldre 22 Feb 20:23

    Jo, nu har jag en psalmfråga!

    Jag tycker mycket om Franciskus solsång, men inte den melodin som är i psalmboken. Räknas det fortfarande som en psalm om man sjunger den på en annan melodi?

  • Catta
    Äldre 22 Feb 21:10

    Det här med att det MÅSTE vara med minst två psalmer känner jag mig lite skeptisk till.. Jag har varit på flera bröllop som har haft bara en eller ingen psalm alls utan ersatt dem med flera solosånger och musikstycken istället.


    Är de vigslarna inte giltiga då?

  • Jeez
    Äldre 22 Feb 21:26
    Catta skrev 2011-02-22 21:10:12 följande:

    Det här med att det MÅSTE vara med minst två psalmer känner jag mig lite skeptisk till.. Jag har varit på flera bröllop som har haft bara en eller ingen psalm alls utan ersatt dem med flera solosånger och musikstycken istället.


    Är de vigslarna inte giltiga då?


    Prästen har i så fall inte följt handboken och kyrkans ordning utan kan bli anmäld för det. Har svårt att tro att skatteverket kulle ogiltigförklara vigslarna, så de är giltiga (prästen har dessutom intygat att vigseln följt gällande lagar och kyrkans ordning i vilken han/hon har vigselrätt). Men prästen kan få stå till svars för det inomkyrkligt om det blir känt och anmält.
  • Äldre 22 Feb 22:12
    Catta skrev 2011-02-22 21:10:12 följande:

    Det här med att det MÅSTE vara med minst två psalmer känner jag mig lite skeptisk till.. Jag har varit på flera bröllop som har haft bara en eller ingen psalm alls utan ersatt dem med flera solosånger och musikstycken istället.


    Är de vigslarna inte giltiga då?


    Som Jeez skriver: Det MÅSTE vara två psalmer om vigseln ska anses ha ägt rum enligt Svenska kyrkans ordning.
  • Äldre 23 Feb 04:10
    Aniara4 skrev 2011-02-22 20:23:12 följande:
    Jo, nu har jag en psalmfråga!

    Jag tycker mycket om Franciskus solsång, men inte den melodin som är i psalmboken. Räknas det fortfarande som en psalm om man sjunger den på en annan melodi?
    Den melodi som finns i psalmboken är ju den man ibland kallar "Mr Bean-psalmen". Själv tycker jag mycket om den melodin, men den är en aning svårsjungen. Använder ni psalmbokens text men en anann melodi så skulle i alla fall jag säga okay, och fömodligen även de kyrkomusiker jag jobbar med.
  • Moster Stina
    Äldre 23 Feb 07:48
    Kjell Präst skrev 2011-02-23 04:10:33 följande:
    Den melodi som finns i psalmboken är ju den man ibland kallar "Mr Bean-psalmen". Själv tycker jag mycket om den melodin, men den är en aning svårsjungen. Använder ni psalmbokens text men en anann melodi så skulle i alla fall jag säga okay, och fömodligen även de kyrkomusiker jag jobbar med.
    Borde inte även präster sova på nätterna???
  • Äldre 23 Feb 08:16
    Moster Stina skrev 2011-02-23 07:48:32 följande:
    Borde inte även präster sova på nätterna???
    Jo, på nätterna sover jag...
Svar på tråden Fråga prästerna 14