• Äldre 19 Nov 04:42
    417178 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417178

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 21 Feb 14:04
    Chicita skrev 2011-02-21 12:57:05 följande:
    Oh vad glad jag är, vi fick "vår" präst till slut... Skrattande
    Hon är helt med på noterna med vårt medeltidstema. Hon ok:ar att jag och pappa går in tillsammans, hon kommer hålla en del av vigselakten och predikan på latin och hon frågade oss om hon kunde få sjunga en hymn på latin också...

    Men det var ju inte min fråga...
    Frågan som jag glömde ställa till henne när hon ringde var:
    In och utgångs musiken...
    Är det något som man kan välja helt fritt själva och kanske spela upp via cd-skiva? Eller bör det vara något som kantorn kan spela på orgeln?
    Och ska det vara kyrkligt?

    Jag gifter mig inte i kyrkan och tror att jag kan "plocka bort gud" eller "tona ner gudspratet" osv som jag hör så många säga (inte bara här på forumet). Jag vill verkligen att prästen ska vara med på noterna och kunna få till en vacker predikan på vår dag. Det är ju faktiskt en stor del av vårt bröllop. 
    Så därför vill jag veta om jag kan välja musiken fritt, eller om det är vanhedrande på något sätt. För då kommer jag inte ens att fråga prästen och kantorn om det sen...

    Min kära bortgångna farmor sa en gång att Gud har humor. Och hennes förklaring var "varför skulle han annars ha skapat näbbdjuret?". Och ett av de musikstycken vi funderar på är lite humoristiskt. Det är romantiskt men med glimten i ögat och det kan locka fram en del skratt... Och att skratta i kyrkan brukar kännas fel. Även om min konfirmationspräst sa att skrattet var en gåva till gud och ett sätt för oss att komma närmare honom.
    Men jag vill som sagt inte propsa för något som kan anses respektlöst.

    Nu blev det en hel roman, men jag ville försöka få in så många anledningar och synsätt som möjligt i detta.
    Även lite av prästens inställning... 
    För att ta det sista först: Jag försöker väldigt ofta locka till skratt i kyrkan eftersom glädjen är en av Guds största gåvor till människan. Det är absolut inte fel att skratta i kyrkan, tvärtom är det väl toppen om man som präst och kyrkobesökare är glad i och efter gudstjänsten! 
    Det finns inga generella regler om musiken i vigselakten, annat än att den inte ska vara rent olämplig ( Highway to hell är inte lämplig...). Musiken behöver alltså inte vara "kyrklig" - vad nu det är Vissa kyrkor tillåter, och har möjlighet till, CD-musik, andra inte. Då är kriteriet helt enkelt om musikern (må vara kantor eller organist) anser sig kunna spela stycket/styckena.
  • Äldre 21 Feb 14:38

    Hallå alla präster! :)

    Jag har en liten fråga som handlar om släktskap till prästen. Det är så att min pappa är präst (kan verka konstigt att jag hellre frågar folk på nätet än pratar med honom, men bröllop är först aktuellt om några år och det känns lite udda att prata om sånt så långt i förväg) och jag undrar lite över hur folk allt som oftast "löser" det.
    Jag tror att jag skulle vilja att min pappa veg mig och min sambo, men är inte helt säker. Skulle ni helst viga era barn eller hellre vara "bara förälder" den dagen? Skulle vara intressant att höra lite synpunkter. :) 

  • Äldre 21 Feb 14:43
    vinterfri skrev 2011-02-21 14:38:14 följande:
    Hallå alla präster! :)

    Jag har en liten fråga som handlar om släktskap till prästen. Det är så att min pappa är präst (kan verka konstigt att jag hellre frågar folk på nätet än pratar med honom, men bröllop är först aktuellt om några år och det känns lite udda att prata om sånt så långt i förväg) och jag undrar lite över hur folk allt som oftast "löser" det.
    Jag tror att jag skulle vilja att min pappa veg mig och min sambo, men är inte helt säker. Skulle ni helst viga era barn eller hellre vara "bara förälder" den dagen? Skulle vara intressant att höra lite synpunkter. :) 
    Skulle jag bli tillfrågad av någon av mina döttrar att viga dem (dröjer några år än hoppas jag!) så skulle jag göra det. Det skulle vara en stor ära och ett stort ögonblick, ett slags gåva som jag kunde ge till mina  barn. Tårarna skulle säkert rinna på mig, men det skulle jag bjuda på. Vara förälder skulle jag få tillfälle till efter själva vigselakten. Mitt svar blir alltså. Fråga pappa!
  • Äldre 21 Feb 15:00
    Kjell Präst skrev 2011-02-21 14:04:45 följande:
    För att ta det sista först: Jag försöker väldigt ofta locka till skratt i kyrkan eftersom glädjen är en av Guds största gåvor till människan. Det är absolut inte fel att skratta i kyrkan, tvärtom är det väl toppen om man som präst och kyrkobesökare är glad i och efter gudstjänsten! 
    Det finns inga generella regler om musiken i vigselakten, annat än att den inte ska vara rent olämplig ( Highway to hell är inte lämplig...). Musiken behöver alltså inte vara "kyrklig" - vad nu det är Vissa kyrkor tillåter, och har möjlighet till, CD-musik, andra inte. Då är kriteriet helt enkelt om musikern (må vara kantor eller organist) anser sig kunna spela stycket/styckena.
    Tack. Då har jag lite mer på fötterna så att säga när det börjar lbli dags att samtala med kantorn och prästen lite närmare själva bröllopet Glad
  • Jeez
    Äldre 21 Feb 15:21
    vinterfri skrev 2011-02-21 14:38:14 följande:
    Hallå alla präster! :)

    Jag har en liten fråga som handlar om släktskap till prästen. Det är så att min pappa är präst (kan verka konstigt att jag hellre frågar folk på nätet än pratar med honom, men bröllop är först aktuellt om några år och det känns lite udda att prata om sånt så långt i förväg) och jag undrar lite över hur folk allt som oftast "löser" det.
    Jag tror att jag skulle vilja att min pappa veg mig och min sambo, men är inte helt säker. Skulle ni helst viga era barn eller hellre vara "bara förälder" den dagen? Skulle vara intressant att höra lite synpunkter. :) 
    Och för att komplicera det: jag skulle nog helst vilja vara mamma bara. MEN jag skulle inte ta illa upp om mina barn, när det är dags, frågar för att de ville -då skulle jag glatt göra det.

    Så om NI vill att din pappa viger: fråga!

    Om ni tänker att han ska få vara pappa eller om ni tänker som en del gör; att man vill kunna använda prästen för samtal mm om det knakar -fråga nån annan.
  • Äldre 21 Feb 15:35
    Jeez skrev 2011-02-21 15:21:25 följande:
    Och för att komplicera det: jag skulle nog helst vilja vara mamma bara. MEN jag skulle inte ta illa upp om mina barn, när det är dags, frågar för att de ville -då skulle jag glatt göra det.

    Så om NI vill att din pappa viger: fråga!

    Om ni tänker att han ska få vara pappa eller om ni tänker som en del gör; att man vill kunna använda prästen för samtal mm om det knakar -fråga nån annan.
    Inga enkla svar hos er heller med andra ord. :)
    Jag känner att det skulle vara väldigt personligt om han ville viga oss. Samtidigt är jag lite rädd att han skulle dra personliga anekdoter. Jag vet att min pappa är väldigt bra på att känna av stämmningen och jag tror inte att han skulle bli plump, men jag vill inte riktigt att det enbart ska vara fokus på mig när vi faktiskt är två personer som gifter oss.
    Jag får fnula vidare helt enkelt. :) 
  • Jeez
    Äldre 21 Feb 18:04
    vinterfri skrev 2011-02-21 15:35:07 följande:
    Inga enkla svar hos er heller med andra ord. :)
    Jag känner att det skulle vara väldigt personligt om han ville viga oss. Samtidigt är jag lite rädd att han skulle dra personliga anekdoter. Jag vet att min pappa är väldigt bra på att känna av stämmningen och jag tror inte att han skulle bli plump, men jag vill inte riktigt att det enbart ska vara fokus på mig när vi faktiskt är två personer som gifter oss.
    Jag får fnula vidare helt enkelt. :) 
    Visst skulle det vara mycket enklare om alla var tvungna att tänka som jag, det har jag alltid sagt!

    Lycka till med ditt och din sambos fnulande!
  • tågjän­tan
    Äldre 21 Feb 22:52
    Aniara4 skrev 2011-02-20 14:06:27 följande:
    Ja, så har jag också förstått det. Vår präst är inte anställd i någon församling alls för tillfället, och eftersom församlingen inte vill anställa henne tillfälligt kommer hon att ställa upp gratis vilket vi tycker är väldigt hyggligt!
    Men gäller det då juridiskt? Jag har hört par som gifta sig (iofs kanske av någon frikyrka som inte hade vigselrätt där inte pastorn berättade det) och senare har det uppdagats att de  inte är gifta.
    Har man alltid vigselrätt, där vigseln gäller även juridiskt, även när man är pensionerad präst, oavsett om man är anställd eller inte?
  • Flotte­n
    Äldre 21 Feb 23:20
    Chicita skrev 2011-02-21 12:57:05 följande:
    ...

    Jag gifter mig inte i kyrkan och tror att jag kan "plocka bort gud" eller "tona ner gudspratet" osv som jag hör så många säga (inte bara här på forumet). Jag vill verkligen att prästen ska vara med på noterna och kunna få till en vacker predikan på vår dag. Det är ju faktiskt en stor del av vårt bröllop. 
    Så därför vill jag veta om jag kan välja musiken fritt, eller om det är vanhedrande på något sätt. För då kommer jag inte ens att fråga prästen och kantorn om det sen...
    Predikan hör väl ändå inte hemma på en vigsel? Eller?
  • Äldre 22 Feb 03:59
    Flotten skrev 2011-02-21 23:20:30 följande:
    Predikan hör väl ändå inte hemma på en vigsel? Eller?
    Vigseltalet är ju ett slags predikan, förkunnelsemomentet i gudstjänsten.
Svar på tråden Fråga prästerna 14