• Äldre 19 Nov 04:42
    421026 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    421026

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Aniara­4
    Äldre 20 Feb 14:06
    Soldemor skrev 2011-02-20 13:45:00 följande:
    Hrm, om jag får ha en liten synpunkt här, så har jag förstått det så, att om prästen är pensionerad, så måste vigselförsamlingen temporärt anställa honom för vigseln så han får lön för den, alternativt om församlingen inte vill anställa hnoom, att ni då får ta en av församlingens präster. Så har vår kamrer förklarat det iaf.
    Ja, så har jag också förstått det. Vår präst är inte anställd i någon församling alls för tillfället, och eftersom församlingen inte vill anställa henne tillfälligt kommer hon att ställa upp gratis vilket vi tycker är väldigt hyggligt!
  • sthlm2­011
    Äldre 20 Feb 14:23

    Vi skall gifta oss 21:a maj. vilken färg är det som gäller då på altarblommorna enligt det liturgiska kyrkoårets färger?

  • Äldre 20 Feb 14:39
    Soldemor skrev 2011-02-20 13:45:00 följande:
    Hrm, om jag får ha en liten synpunkt här, så har jag förstått det så, att om prästen är pensionerad, så måste vigselförsamlingen temporärt anställa honom för vigseln så han får lön för den, alternativt om församlingen inte vill anställa hnoom, att ni då får ta en av församlingens präster. Så har vår kamrer förklarat det iaf.
    Vad jag menar är förstås att brudparet inte ska ge prästen några pengar.
  • Äldre 20 Feb 14:43
    Kjell Präst skrev 2011-02-20 14:39:44 följande:
    Vad jag menar är förstås att brudparet inte ska ge prästen några pengar.
    Ah, då förstår jag!
  • Äldre 20 Feb 14:43
    sthlm2011 skrev 2011-02-20 14:23:24 följande:
    Vi skall gifta oss 21:a maj. vilken färg är det som gäller då på altarblommorna enligt det liturgiska kyrkoårets färger?
    Den 21 maj är mitt i påsktiden (mellan 4:e och 5:e söndagen i påsktiden) . Enligt anvisningarna ska det den veckan vara "Vårblommor eller påskliljor men inte pingstliljor"
  • Aniara­4
    Äldre 20 Feb 14:59
    Kjell Präst skrev 2011-02-20 14:43:41 följande:
    Den 21 maj är mitt i påsktiden (mellan 4:e och 5:e söndagen i påsktiden) . Enligt anvisningarna ska det den veckan vara "Vårblommor eller påskliljor men inte pingstliljor"
    Innan alla börjar fråga om just sin dag, finns det någon sida på nätet med en lista över vad som gäller när liturgiskt?
  • Äldre 21 Feb 11:27
    Aniara4 skrev 2011-02-20 14:59:13 följande:
    Innan alla börjar fråga om just sin dag, finns det någon sida på nätet med en lista över vad som gäller när liturgiskt?
    Det finns sidor där kyrkoårets färger beskrivs, men jag har inte lyckats hitta någon som förklarar vilka blommor som ska användas.
  • Tittsk­i
    Äldre 21 Feb 12:10

    Jag måste fråga en sak, har googlat men inte helt hittat de svaret jag söker..

    frågan är, vad är de för skillnad på kyrka och kapell??

    Är de olika bestämmelser på de? En kompis till mig påpeka att de vi gifter oss i är ett kapell inte en kyrka vilket kan va till våran fördel med större frihet. Stämmer detta? 

  • Äldre 21 Feb 12:26
    Tittski skrev 2011-02-21 12:10:55 följande:
    Jag måste fråga en sak, har googlat men inte helt hittat de svaret jag söker..

    frågan är, vad är de för skillnad på kyrka och kapell??

    Är de olika bestämmelser på de? En kompis till mig påpeka att de vi gifter oss i är ett kapell inte en kyrka vilket kan va till våran fördel med större frihet. Stämmer detta? 
    Ett kapell är en mindre kyrkobyggnad eller ett invigt rum där kyrkoverksamhet bedrivs, skulle man kunna säga. En kyrklig vigsel är dock en kyrklig vigsel oavsett var den äger rum - även om den skulle äga rum på Coop Extras parkeringsplats - så det innebär ingen större "frihet" att gifta sig i ett kapell än i en kyrka.
  • Äldre 21 Feb 12:57

    Oh vad glad jag är, vi fick "vår" präst till slut... Skrattande
    Hon är helt med på noterna med vårt medeltidstema. Hon ok:ar att jag och pappa går in tillsammans, hon kommer hålla en del av vigselakten och predikan på latin och hon frågade oss om hon kunde få sjunga en hymn på latin också...

    Men det var ju inte min fråga...
    Frågan som jag glömde ställa till henne när hon ringde var:
    In och utgångs musiken...
    Är det något som man kan välja helt fritt själva och kanske spela upp via cd-skiva? Eller bör det vara något som kantorn kan spela på orgeln?
    Och ska det vara kyrkligt?

    Jag gifter mig inte i kyrkan och tror att jag kan "plocka bort gud" eller "tona ner gudspratet" osv som jag hör så många säga (inte bara här på forumet). Jag vill verkligen att prästen ska vara med på noterna och kunna få till en vacker predikan på vår dag. Det är ju faktiskt en stor del av vårt bröllop. 
    Så därför vill jag veta om jag kan välja musiken fritt, eller om det är vanhedrande på något sätt. För då kommer jag inte ens att fråga prästen och kantorn om det sen...

    Min kära bortgångna farmor sa en gång att Gud har humor. Och hennes förklaring var "varför skulle han annars ha skapat näbbdjuret?". Och ett av de musikstycken vi funderar på är lite humoristiskt. Det är romantiskt men med glimten i ögat och det kan locka fram en del skratt... Och att skratta i kyrkan brukar kännas fel. Även om min konfirmationspräst sa att skrattet var en gåva till gud och ett sätt för oss att komma närmare honom.
    Men jag vill som sagt inte propsa för något som kan anses respektlöst.

    Nu blev det en hel roman, men jag ville försöka få in så många anledningar och synsätt som möjligt i detta.
    Även lite av prästens inställning... 

Svar på tråden Fråga prästerna 14