• Äldre 19 Nov 04:42
    417193 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417193

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Sebast­iána
    Äldre 12 Feb 14:17
    Chicita skrev 2011-02-12 13:45:38 följande:
    Vi är inte fullt SÅ nogräknade. Det är bara medeltidsinspirerat, inte helt autentiskt :) 
    men eventuellt så kan de som spelar på kvällen, spela i kyrkan också...
    MrsT2011 skrev 2011-02-12 12:31:54 följande:
    Oj, är kyrkorgeln en senare uppfinning? Jag måste erkänna att jag kan väldigt lite om medeltiden. Men man kanske inte tillät musik i kyrkan över huvud taget? Det var ju en tid då man skulle lida för sina synder och kyrkan erbjöd förlåtelse, inte underhållning. Men är det någon som vet när och hur kyrkomusiken kom till Sverige?
     Det var väl mer korsång, av munkar eller nunnor (tror jag) 
    Men det känns inte jätteviktigt för oss.
    Däremot hade det varit roligt att ha psalmer som är tidsenliga. Och gärna tidsenlig musik... Men det behöver inte vara helt "korrekt".
    Visst skulle vi kanske kunna be att få ha annan musik som låter mer "rätt".
    Men när vi gifter oss i kyrkan så vill jag gärna ha psalmer och inte annan musik även om den skulle passa bättre in i temat :)  
    Var gifter ni er? Det finns körer som sjunger medeltida sånger. Jag funderade ett tag på att låta en kör sjunga t.ex Kyrie eller Dixit Maria eller något sådant vid intåget, men det gillade inte min blivande.
  • Äldre 12 Feb 14:32
    Sebastiána skrev 2011-02-12 14:17:22 följande:
    Var gifter ni er? Det finns körer som sjunger medeltida sånger. Jag funderade ett tag på att låta en kör sjunga t.ex Kyrie eller Dixit Maria eller något sådant vid intåget, men det gillade inte min blivande.
    Vi gifter oss i Borlänge i en liten stenkyrka...
    Men det där med kör är nog inget för mig.
    Jag vill inte ha det så där stort och svulstigt 
  • MrsT20­11
    Äldre 12 Feb 15:43
    Chicita skrev 2011-02-12 14:32:32 följande:
    Vi gifter oss i Borlänge i en liten stenkyrka...
    Men det där med kör är nog inget för mig.
    Jag vill inte ha det så där stort och svulstigt 
    Men även om du inte vill ha en hel kör kan du ju anlita en solist ur kören?
  • Äldre 12 Feb 17:39
    MrsT2011 skrev 2011-02-12 15:43:03 följande:
    Men även om du inte vill ha en hel kör kan du ju anlita en solist ur kören?
    Jag har solister redan... Det är inte SÅ viktigt för mig att jag lägger pengar på mer solister i kyrkan.
    Jag tycker att det är lite fint med orgelmusik, sen om det inte är helt "äkta medeltida" var strunt samma faktiskt :)  
  • Burre Präst
    Äldre 15 Feb 15:43

    *bara puffar lite, så inte tråden glöms bort*


    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
  • MrsT20­11
    Äldre 15 Feb 16:14

    Det har kommit upp några gånger vilka bibeltexter vigselhandboken föreslår, och dessa har jag sparat.

    Nu undrar jag om ni präster har några personliga favoriter utöver dessa? Skall fråga vår vigselpräst också vid tillfälle.

  • kander­sson17­4
    Äldre 15 Feb 16:23
    Jeez skrev 2011-02-06 20:30:38 följande:
    Det är en god idé som brukar uppskattas (om än inte förväntas). Och sätt in det direkt (dvs ge inte pengar som ska förmedlas av prästen).
    Hur mycket borde man donera då? Vill inte verka snål samtidigt som budgeten är begränsad
  • Mymlan
    Äldre 15 Feb 20:52

    Vilken kalasbra tråd det här är! Jag har två frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

    1. Min fästman är amerikan och jag försöker hitta psalmer på engelska som handlar om kärleken. Har ni några förslag? Vi ska gifta oss i höst så alla sommarpsalmer går tyvärr bort.

    2. Vi ska ha ett litet bröllop med ca 20 gäster. Efteråt tänkte vi bara ha en liten mottagning på någon timme, ingen fest. När vi frågade vår församling om vi kunde vara i församlingens lokaler fick vi till svar att det var reserverat för dop och trots att det inte var några dop inplanerade på "vår" dag ännu så skulle det säkert komma och vi kunde därför inte vara där. Min fråga är varför man skiljer på dop och bröllop så?

  • Sebast­iána
    Äldre 15 Feb 21:09
    Chicita skrev 2011-02-12 14:32:32 följande:
    Vi gifter oss i Borlänge i en liten stenkyrka...
    Men det där med kör är nog inget för mig.
    Jag vill inte ha det så där stort och svulstigt 
    Den kör jag tänket på består nog bara av 8 personer vid det här laget så det blir inte så svulstigt, men de finns i Skåne, så det funkar inte ändå.
  • Jeez
    Äldre 15 Feb 23:05
    kandersson174 skrev 2011-02-15 16:23:09 följande:
    Hur mycket borde man donera då? Vill inte verka snål samtidigt som budgeten är begränsad
    Man borde ingenting. Man får. Och då är summan helt valfri -också en krona är ett bidrag. Om man sätter in pengar själv så får inte heller den i vars namn man satt in pengar veta hur mycket utan bara att man gjort det.
Svar på tråden Fråga prästerna 14