• Äldre 19 Nov 04:42
    419144 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    419144

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Jeez
    Äldre 4 Feb 17:39
    JulyBrud skrev 2011-02-04 15:43:01 följande:
    Jag skulle aldrig få för mej att betala en präst svart, och tycker det är märkligt om det finns präster som accepterar "svart betalning"

    Om vår kära vigselförättare tackar ja, håller tummarna!! ..och får lov att viga oss, gör han det i egenskap av en vän (eg. vän till min syster och hennes man) man det finns dom som ställer upp för att dom vill kunna glädja andra, och det är ju fantastiskt. Sen vill jag ju inte att det ska behöva kosta personen som ställer upp något (förutom hans tid, vilket i sig är generöst). Vill självklart stå för resekostnaden han kommer få, men det är det väl inget fel med, eller någon regel som förbjuder?
    Frågade en jurist som varit med i arbetet med kyrkoordningen och han sa att all sorts ersättning är mycket tveksam, inklusive reseersättning, boende etc. Skatteverket kan tex se det som en ersättning för arbete och därmed är det skattepliktigt och räknas som en inkomst för den enskilde. Och då är man inne i det där (oavsett om man ger biljetter, en flaska vin eller reda pengar).
  • Äldre 5 Feb 07:51
    Chicita skrev 2011-02-03 17:14:13 följande:
    Kan ju passa på att fråga prästen då...

    Vår präst tycker att det ska bli jätteroligt med något annorlunda och har lovat att hålla delar av cermonin på latin (eventuellt delar av gudstjänsten också... Hur mycket är upp till prästen) 

    Men vad ska man välja för psalmer och in/utgångsmusik?
    Jag vill gärna hålla det runt 1300-talet om det går.

    Tips?

    Skulle ju kännas bra att kunna komma förberedd till mötet med prästen 
    Den enda psalm som direkt kommer upp i huvudet är nr 23 "Tack, gode Gud, för allt som finns". Den har text av Franciscus av Assisi från 1200-talet (musiken är från 1600-talet). Tala med er kyrkomusiker, som har mer kunskaper kring det musikaliska, inte minst in -och utgångsmusik.
  • Aniara­4
    Äldre 5 Feb 07:57
    Jeez skrev 2011-02-04 17:39:21 följande:
    Frågade en jurist som varit med i arbetet med kyrkoordningen och han sa att all sorts ersättning är mycket tveksam, inklusive reseersättning, boende etc. Skatteverket kan tex se det som en ersättning för arbete och därmed är det skattepliktigt och räknas som en inkomst för den enskilde. Och då är man inne i det där (oavsett om man ger biljetter, en flaska vin eller reda pengar).
    Vad tror ni om donation till valfritt välgörande ändamål?
  • Äldre 5 Feb 08:18
    Kjell Präst skrev 2011-02-05 07:51:24 följande:
    Den enda psalm som direkt kommer upp i huvudet är nr 23 "Tack, gode Gud, för allt som finns". Den har text av Franciscus av Assisi från 1200-talet (musiken är från 1600-talet). Tala med er kyrkomusiker, som har mer kunskaper kring det musikaliska, inte minst in -och utgångsmusik.
    Tack, vi ska prata med den som ska spela och se vilka förslag den kommer med.
    Då har vi något att titta på till att börja med i alla fall.
    Jag får ta fram farmors gamla psalmbok, den vi har sparat med vördnad... Och bläddra försiktigt.
    Jag blev ju nyfiken nu på texten till denna.
  • Jeez
    Äldre 6 Feb 20:30
    Aniara4 skrev 2011-02-05 07:57:53 följande:
    Vad tror ni om donation till valfritt välgörande ändamål?
    Det är en god idé som brukar uppskattas (om än inte förväntas). Och sätt in det direkt (dvs ge inte pengar som ska förmedlas av prästen).
  • tågjän­tan
    Äldre 10 Feb 20:31
    Darling Daisy skrev 2011-01-30 20:27:17 följande:
    Halloj!

    Hur vanligt är det med förmiddagsvigsel?
    Är det något speciellt man ska tänka på om man vill ha vigseln på förmiddagen? (förutom de rent praktiska sakerna, som att prästen och alla andra inblandade ska vara med på idén)
    Jag vet inte vilka klockslag ni tänker när ni säger förmiddag. Vi hade en vigsel kl 12 och det gick väldigt bra. Dels för att vi hade fotograferingen efter vigseln. Och dels för att min man är väldigt kvällstrött och vi ville avrunda festen runt 23 (vilket lyckades). Eftersom vi visste att det skulle ta en stund från vigseln till middagen och vigseln var så pass tidigt, bjöd vi på frukt och dricka. Alla som kom tyckte att det var en väldigt trevlig fest. Samtidigt som vi hade tur med vädret - det var nästan för varmt .
  • Moster Stina
    Äldre 12 Feb 09:04
    Chicita skrev 2011-02-03 17:14:13 följande:
    Kan ju passa på att fråga prästen då...

    Vår präst tycker att det ska bli jätteroligt med något annorlunda och har lovat att hålla delar av cermonin på latin (eventuellt delar av gudstjänsten också... Hur mycket är upp till prästen) 

    Men vad ska man välja för psalmer och in/utgångsmusik?
    Jag vill gärna hålla det runt 1300-talet om det går.

    Tips?

    Skulle ju kännas bra att kunna komma förberedd till mötet med prästen 
    Det ni ska tänka på är att det väl absolut inte spelades kyrkorgel på 1300-talet i alla fall!
  • MrsT20­11
    Äldre 12 Feb 12:31
    Moster Stina skrev 2011-02-12 09:04:03 följande:
    Det ni ska tänka på är att det väl absolut inte spelades kyrkorgel på 1300-talet i alla fall!
    Oj, är kyrkorgeln en senare uppfinning? Jag måste erkänna att jag kan väldigt lite om medeltiden. Men man kanske inte tillät musik i kyrkan över huvud taget? Det var ju en tid då man skulle lida för sina synder och kyrkan erbjöd förlåtelse, inte underhållning. Men är det någon som vet när och hur kyrkomusiken kom till Sverige?
  • Äldre 12 Feb 13:45
    Moster Stina skrev 2011-02-12 09:04:03 följande:
    Det ni ska tänka på är att det väl absolut inte spelades kyrkorgel på 1300-talet i alla fall!
    Vi är inte fullt SÅ nogräknade. Det är bara medeltidsinspirerat, inte helt autentiskt :) 
    men eventuellt så kan de som spelar på kvällen, spela i kyrkan också...
    MrsT2011 skrev 2011-02-12 12:31:54 följande:
    Oj, är kyrkorgeln en senare uppfinning? Jag måste erkänna att jag kan väldigt lite om medeltiden. Men man kanske inte tillät musik i kyrkan över huvud taget? Det var ju en tid då man skulle lida för sina synder och kyrkan erbjöd förlåtelse, inte underhållning. Men är det någon som vet när och hur kyrkomusiken kom till Sverige?
     Det var väl mer korsång, av munkar eller nunnor (tror jag) 
    Men det känns inte jätteviktigt för oss.
    Däremot hade det varit roligt att ha psalmer som är tidsenliga. Och gärna tidsenlig musik... Men det behöver inte vara helt "korrekt".
    Visst skulle vi kanske kunna be att få ha annan musik som låter mer "rätt".
    Men när vi gifter oss i kyrkan så vill jag gärna ha psalmer och inte annan musik även om den skulle passa bättre in i temat :)  
  • TheJoh­anna
    Äldre 12 Feb 14:02
    Chicita skrev 2011-02-12 13:45:38 följande:
    Vi är inte fullt SÅ nogräknade. Det är bara medeltidsinspirerat, inte helt autentiskt :) 
    men eventuellt så kan de som spelar på kvällen, spela i kyrkan också...
    MrsT2011 skrev 2011-02-12 12:31:54 följande:
    Oj, är kyrkorgeln en senare uppfinning? Jag måste erkänna att jag kan väldigt lite om medeltiden. Men man kanske inte tillät musik i kyrkan över huvud taget? Det var ju en tid då man skulle lida för sina synder och kyrkan erbjöd förlåtelse, inte underhållning. Men är det någon som vet när och hur kyrkomusiken kom till Sverige?
     Det var väl mer korsång, av munkar eller nunnor (tror jag) 
    Men det känns inte jätteviktigt för oss.
    Däremot hade det varit roligt att ha psalmer som är tidsenliga. Och gärna tidsenlig musik... Men det behöver inte vara helt "korrekt".
    Visst skulle vi kanske kunna be att få ha annan musik som låter mer "rätt".
    Men när vi gifter oss i kyrkan så vill jag gärna ha psalmer och inte annan musik även om den skulle passa bättre in i temat :)  
    det finns ju medeltida psalmer i psalmboken som spelas på orgel idag. Sen om man inte gjorde det på medeltiden är en annan sak men det är ju fortfarande psalmer från medeltiden =)
Svar på tråden Fråga prästerna 14