• Äldre 19 Nov 04:42
    416961 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    416961

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 3 Feb 08:08
    Aniara4 skrev 2011-02-03 07:30:21 följande:
    Och apropå tilläggspunkten till trådstarten så finns det ett relativt nytt beslut från Kyrkostyrelsen som säger att en församling KAN, om de vill, anställa en präst tillfälligt för ett visst uppdrag, t.ex. en vigsel. Men de måste inte, det är frivilligt. Vår församling var inte intresserad, jag tror de tycker det är vårt eget problem om ingen av de präster som är i tjänst den dagen duger! Oskyldig
    Jag tror det sedan länge är tillåtet för en församling att tillfälligt anställa en präst för enstaka uppdrag - men få församlingar vill förstås göra det, de har ju egna präster som uppbär lön.
  • M Berg
    Äldre 3 Feb 08:21

    Hur är det med utgångsmarchen? jag och min sambo skulle vilja ha en hårdrockslåt fast på orgel. Går det? Det låter lite konstigt men den är Vi och låter bra på orgel.

  • Äldre 3 Feb 08:24
    M Berg skrev 2011-02-03 08:21:28 följande:
    Hur är det med utgångsmarchen? jag och min sambo skulle vilja ha en hårdrockslåt fast på orgel. Går det? Det låter lite konstigt men den är Vi och låter bra på orgel.
    Om prästen och musikern anser den lämplig, och musikern anser sig kunna spela den så är det okay. Den är inte diskvalificerad bara för att den är en hårdrockslåt. 
  • Aniara­4
    Äldre 3 Feb 09:09
    Kjell Präst skrev 2011-02-03 08:08:58 följande:
    Jag tror det sedan länge är tillåtet för en församling att tillfälligt anställa en präst för enstaka uppdrag - men få församlingar vill förstås göra det, de har ju egna präster som uppbär lön.
    Ja NÅGOT ändrades i alla fall nyligen genom ett beslut i Kyrkostyrelsen, enligt någon som själv var med och fattade beslutet. Detaljerna får den som är intresserad kolla upp.
  • JulyBr­ud
    Äldre 3 Feb 11:57
    Kjell Präst skrev 2011-02-03 05:08:59 följande:
    Detta är alltså en svenskkyrklig kyrka? För i så fall är det otroligt märkligt. Så länge en av er är medlem har ni rätt att vigas gratis i Svenska kyrkan. Du ska alltså inte vara tvungen att bli medlem för att ni ska få vigas. Inte så lite fräckt att begära det, tycker jag (utan att veta vilken kyrka det gäller och varför man har den "regeln")
    Ja det är det. Formuleringen "som du ska skriva på" känns ju inte direkt som en fråga, men det var kanske en felformulering från deras sida kan man ju hoppas, blir alltid svårare när man tar saker via mail och inte pratar (är utomlands) men skönt att veta att jag inte ska känna mig tvungen i af, får se hur jag gör!
  • JulyBr­ud
    Äldre 3 Feb 11:59
    Kjell Präst skrev 2011-02-03 05:14:22 följande:
    Man är präst när man är prästvigd, och man är det på livstid. Dock krävs egentligen att man är ansluten till en församling för att man ska få verka som präst. man har alltså egentligen inte rätt att privat "sälja" de kyrkliga handlingarna (dop, vigsel, begravning). Men det kan ju också vara så att man för tillfället står utan tjänst. Jag vet faktiskt inte riktigt hur juridiken ser ut kring detta. För att en präst ska  ha vigselrätt måste Svenska kyrkan sedan en tid tillbaka ha ansökt om detta för just den aktuella prästen (tidigare hade man vigselrätt så fort man var präst i SvK). En prästvigd som inte arbetar som präst har kanske inte heller vigselrätt. Kanske någon av de andra prästerna här på BT vet bättre om detta?
    Han har vigselrätt, så det var tillräckligt svar på min fråga :D tack så mkt!
  • Aniara­4
    Äldre 3 Feb 17:03
    JulyBrud skrev 2011-02-03 11:57:53 följande:
    Ja det är det. Formuleringen "som du ska skriva på" känns ju inte direkt som en fråga, men det var kanske en felformulering från deras sida kan man ju hoppas, blir alltid svårare när man tar saker via mail och inte pratar (är utomlands) men skönt att veta att jag inte ska känna mig tvungen i af, får se hur jag gör!
    Man kan ju hoppas att formuleringen "vi vill att du ska bli medlem" var ett lite dumt sätt att säga att "vi skulle bli väldigt glada om du också ville bli medlem genom att skriva på det här papperet, men du gör förstås som du vill". Men "vi vill att du..." är ju ofta ett sätt att framföra önskemål som i själva verket är ett krav. Jag tycker du ska säga till församlingen hur du uppfattade brevet och att det inte känns riktigt ok att de gör så.
  • Äldre 3 Feb 17:14

    Kan ju passa på att fråga prästen då...

    Vår präst tycker att det ska bli jätteroligt med något annorlunda och har lovat att hålla delar av cermonin på latin (eventuellt delar av gudstjänsten också... Hur mycket är upp till prästen) 

    Men vad ska man välja för psalmer och in/utgångsmusik?
    Jag vill gärna hålla det runt 1300-talet om det går.

    Tips?

    Skulle ju kännas bra att kunna komma förberedd till mötet med prästen 

  • Äldre 4 Feb 13:45
    JulyBrud skrev 2011-02-03 11:59:24 följande:
    Han har vigselrätt, så det var tillräckligt svar på min fråga :D tack så mkt!
    Hej!

    Tror jag vill komplettera lite, för vi har likartade diskussioner i min församling. Om den önskade prästen inte har någon anställning i församling eller hos stiftet, har församlingen där vigseln skall ske, ingen motförsamling att cleara (kostnaden för präst) mot. Då måste församlingen tillfälligt anställa denna präst, alternativt att de anser att ni får välja en av deras präster istället. Detta för att ingen präst skall kunna få "svart" betalt av ett brudpar.
  • JulyBr­ud
    Äldre 4 Feb 15:43
    Soldemor skrev 2011-02-04 13:45:32 följande:
    Hej!

    Tror jag vill komplettera lite, för vi har likartade diskussioner i min församling. Om den önskade prästen inte har någon anställning i församling eller hos stiftet, har församlingen där vigseln skall ske, ingen motförsamling att cleara (kostnaden för präst) mot. Då måste församlingen tillfälligt anställa denna präst, alternativt att de anser att ni får välja en av deras präster istället. Detta för att ingen präst skall kunna få "svart" betalt av ett brudpar.
    Jag skulle aldrig få för mej att betala en präst svart, och tycker det är märkligt om det finns präster som accepterar "svart betalning"

    Om vår kära vigselförättare tackar ja, håller tummarna!! ..och får lov att viga oss, gör han det i egenskap av en vän (eg. vän till min syster och hennes man) man det finns dom som ställer upp för att dom vill kunna glädja andra, och det är ju fantastiskt. Sen vill jag ju inte att det ska behöva kosta personen som ställer upp något (förutom hans tid, vilket i sig är generöst). Vill självklart stå för resekostnaden han kommer få, men det är det väl inget fel med, eller någon regel som förbjuder?
Svar på tråden Fråga prästerna 14