• Äldre 19 Nov 04:42
    417082 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417082

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 31 Jan 08:27
    Sebastiána skrev 2011-01-31 07:57:55 följande:
    ...mycket att gå igenom. Jag har varit här ett tag och jag vet att det har stått tidigare i nån av prästtrådarna om bibeltexter, men jag minns såklart inte var eller vad det stod.

    Vi vill gärna ha en "fyllig" vigselgudstjänst. På min sida (släkten alltså) är man van vid att det är vigseln som är själva grejen. Efteråt tar man en bit tårta i församlingshemmet och sedan går man hem. Dessa gäster kommer med säkerhet att gå så fort middagen är över. Några solosånger kommer vi inte att ha så istället tänker vi ha tre psalmer och två bibelläsningar - helst ska dessa läsas av en från min sida och en från min BM:s. Så jag undrar dels om det skulle funka och dels vilka bibeltexter som passar bra.
    Te psalmer och två bibeltexter är precis vad som anges i ritualet, så det går alltså utmärkt
    De bibeltexter som föreslås är följande: Matt 19:4-6 (obligatorisk utom vid samkönad vigsel)Höga Visan 8:6-7
    Ef 5:1-2, Rom:9-10, 15, Gal 6:2, 1 Kor 13:4-7, 13.
    Sedan finns det en text ur Ruts bok som tydligen också ibland brukar användas; Rut 1:16(b)-17 Har du ingen Bibel tillgänglig så kan du lätt hitta dessa texter genom en sökfunktion på www.bibeln.se
  • Äldre 31 Jan 08:27
    hysterica75 skrev 2011-01-31 08:25:08 följande:
    men får man själv välja bibeltexterna eller är det några speciella som man brukar ha?
    Se mitt svar till Sebastiana i inlägg 231
  • hyster­ica75
    Äldre 31 Jan 08:30
    Kjell Präst skrev 2011-01-31 08:27:50 följande:
    Se mitt svar till Sebastiana i inlägg 231
    tack:)
  • Sebast­iána
    Äldre 31 Jan 08:36
    Kjell Präst skrev 2011-01-31 08:27:11 följande:
    Te psalmer och två bibeltexter är precis vad som anges i ritualet, så det går alltså utmärkt
    De bibeltexter som föreslås är följande: Matt 19:4-6 (obligatorisk utom vid samkönad vigsel)Höga Visan 8:6-7
    Ef 5:1-2, Rom:9-10, 15, Gal 6:2, 1 Kor 13:4-7, 13. Sedan finns det en text ur Ruts bok som tydligen också ibland brukar användas; Rut 1:16(b)-17 Har du ingen Bibel tillgänglig så kan du lätt hitta dessa texter genom en sökfunktion på www.bibeln.se
    Visste inte att bibeln fanns på nätet. Vilken bra sida! Jag ska genast maila länken till min far.
  • JulyBr­ud
    Äldre 3 Feb 03:54

    Hej!

    Tack för en jättebra tråd, man får reda på så mycket som man inte tidigare visste att man behövde ta reda på :)

    Har en fråga. Jag ser hela tiden svaret "bara en av er är medlem så får ni viga er i svenska kyrkan", och det var vad dom sa när vi först bokade kyrka ett helt år i förväg. Men sedan fastnade vi för en annan kyrka som jag har mer anknytning till och avbokade vår första för att kunna viga oss i denna fantastiska domkyrka.

    Till första församlingen jag kontaktade informerade jag om att bara min fästman var medlem i svenska kyrkan, men dom svarade (som jag nu har förstått är det som gäller) att det inte var några problem utan att det räckte med en av oss. Därför nämde jag det inte ens när vi bokade vår nya vigselkyrka då jag inte trodde det var ett "issue". Nu har "den nya kyrkan" sagt att dom tagit reda på att bara min fästman tillhör svenska kyrkan och skrev "Vi vill att du ska göra det också. Vigselprästen tar med an ansökan som du ska skriva på." Har jag inget val i detta? (givetvis valet att vi gifter oss någon annanstans) men det känns lite konstigt. Jag har i of svarat att okej, att det går bra, för jag vill hemskt gärna gifta mig just där ...men jag går inte med för att jag tror, eller känner att jag egentligen vill vara medlem, utan bara av praktiska skäl, det känns lite fel. Är jag verkligen "tvungen" att gå med för att vi ska få gifta oss där? Egentligen ingen stor grej eller något egentligt problem, vill mest bara veta "vad som gäller" det kanske är olika för olika församlingar/stift och varje enskild har rätt att bestämma hur dom vill att det ska fungera?

  • JulyBr­ud
    Äldre 3 Feb 03:58

    Oh, en fråga till. Räcker det med att en person är prästvigd även om han inte arbetar som präst för att han ska få lov att viga i svenska kyrkan (givetvis enligt svenska kyrkans ordning)? Vi hade hemskt gärna velat ha någon man har anknytning till som utför vigseln.. Kanske en dum fråga, men är man präst för att man är prästvigd (även utan församling att jobba i)?

  • Äldre 3 Feb 05:08
    JulyBrud skrev 2011-02-03 03:54:02 följande:
    Hej!

    Tack för en jättebra tråd, man får reda på så mycket som man inte tidigare visste att man behövde ta reda på :)

    Har en fråga. Jag ser hela tiden svaret "bara en av er är medlem så får ni viga er i svenska kyrkan", och det var vad dom sa när vi först bokade kyrka ett helt år i förväg. Men sedan fastnade vi för en annan kyrka som jag har mer anknytning till och avbokade vår första för att kunna viga oss i denna fantastiska domkyrka.

    Till första församlingen jag kontaktade informerade jag om att bara min fästman var medlem i svenska kyrkan, men dom svarade (som jag nu har förstått är det som gäller) att det inte var några problem utan att det räckte med en av oss. Därför nämde jag det inte ens när vi bokade vår nya vigselkyrka då jag inte trodde det var ett "issue". Nu har "den nya kyrkan" sagt att dom tagit reda på att bara min fästman tillhör svenska kyrkan och skrev "Vi vill att du ska göra det också. Vigselprästen tar med an ansökan som du ska skriva på." Har jag inget val i detta? (givetvis valet att vi gifter oss någon annanstans) men det känns lite konstigt. Jag har i of svarat att okej, att det går bra, för jag vill hemskt gärna gifta mig just där ...men jag går inte med för att jag tror, eller känner att jag egentligen vill vara medlem, utan bara av praktiska skäl, det känns lite fel. Är jag verkligen "tvungen" att gå med för att vi ska få gifta oss där? Egentligen ingen stor grej eller något egentligt problem, vill mest bara veta "vad som gäller" det kanske är olika för olika församlingar/stift och varje enskild har rätt att bestämma hur dom vill att det ska fungera?
    Detta är alltså en svenskkyrklig kyrka? För i så fall är det otroligt märkligt. Så länge en av er är medlem har ni rätt att vigas gratis i Svenska kyrkan. Du ska alltså inte vara tvungen att bli medlem för att ni ska få vigas. Inte så lite fräckt att begära det, tycker jag (utan att veta vilken kyrka det gäller och varför man har den "regeln")
  • Äldre 3 Feb 05:14
    JulyBrud skrev 2011-02-03 03:58:16 följande:
    Oh, en fråga till. Räcker det med att en person är prästvigd även om han inte arbetar som präst för att han ska få lov att viga i svenska kyrkan (givetvis enligt svenska kyrkans ordning)? Vi hade hemskt gärna velat ha någon man har anknytning till som utför vigseln.. Kanske en dum fråga, men är man präst för att man är prästvigd (även utan församling att jobba i)?
    Man är präst när man är prästvigd, och man är det på livstid. Dock krävs egentligen att man är ansluten till en församling för att man ska få verka som präst. man har alltså egentligen inte rätt att privat "sälja" de kyrkliga handlingarna (dop, vigsel, begravning). Men det kan ju också vara så att man för tillfället står utan tjänst. Jag vet faktiskt inte riktigt hur juridiken ser ut kring detta. För att en präst ska  ha vigselrätt måste Svenska kyrkan sedan en tid tillbaka ha ansökt om detta för just den aktuella prästen (tidigare hade man vigselrätt så fort man var präst i SvK). En prästvigd som inte arbetar som präst har kanske inte heller vigselrätt. Kanske någon av de andra prästerna här på BT vet bättre om detta?
  • Aniara­4
    Äldre 3 Feb 06:52
    Kjell Präst skrev 2011-02-03 05:14:22 följande:
    Man är präst när man är prästvigd, och man är det på livstid. Dock krävs egentligen att man är ansluten till en församling för att man ska få verka som präst. man har alltså egentligen inte rätt att privat "sälja" de kyrkliga handlingarna (dop, vigsel, begravning). Men det kan ju också vara så att man för tillfället står utan tjänst. Jag vet faktiskt inte riktigt hur juridiken ser ut kring detta. För att en präst ska  ha vigselrätt måste Svenska kyrkan sedan en tid tillbaka ha ansökt om detta för just den aktuella prästen (tidigare hade man vigselrätt så fort man var präst i SvK). En prästvigd som inte arbetar som präst har kanske inte heller vigselrätt. Kanske någon av de andra prästerna här på BT vet bättre om detta?
    Jag känner inte till hur reglerna ser ut, men vi kommer att vigas av en vän som är prästvigd men just nu doktorerar och inte är anställd i en församling. Av olika skäl känner jag mig väldigt säker på att hon har koll på vilka regler som gäller. En nackdel är förstås att hon inte kan få betalt för sitt arbete i samband med vår vigsel, men hon har den stora vänligheten att ställa upp ändå.
  • Aniara­4
    Äldre 3 Feb 07:30

    Och apropå tilläggspunkten till trådstarten så finns det ett relativt nytt beslut från Kyrkostyrelsen som säger att en församling KAN, om de vill, anställa en präst tillfälligt för ett visst uppdrag, t.ex. en vigsel. Men de måste inte, det är frivilligt. Vår församling var inte intresserad, jag tror de tycker det är vårt eget problem om ingen av de präster som är i tjänst den dagen duger! Oskyldig

Svar på tråden Fråga prästerna 14