• Äldre 19 Nov 04:42
    418684 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    418684

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 20 Jan 19:12
    363 skrev 2011-01-20 18:12:49 följande:
    TACK äntligen fick jag svaret på min fråga, de begår tjänstefel om de inte har med det du tidigare skrivit.
    Javisst, rent kyrkligt. Inte juridiskt, staten bryr sig förstås inte om huruvida det sjungs psalmer eller ej vid de vigslar Svenska kyrkan utför.
  • Jeez
    Äldre 20 Jan 23:24
    Kjell Präst skrev 2011-01-20 19:12:27 följande:
    Javisst, rent kyrkligt. Inte juridiskt, staten bryr sig förstås inte om huruvida det sjungs psalmer eller ej vid de vigslar Svenska kyrkan utför.
    Det är iofs en sanning med modifikation. Eftersom vi har vigselrätt enkom om vi följer kyrkans vigselordning. Vi intygar ju att vigseln gått till på rätt sätt, enligt gällande regelverk där det inkluderas. Men staten skulle kanske inte lägga sig i vid en ny kyrklig vigselordning och i den bemärkelsen "bry sig"-
  • Äldre 21 Jan 05:13
    Jeez skrev 2011-01-20 23:24:12 följande:
    Det är iofs en sanning med modifikation. Eftersom vi har vigselrätt enkom om vi följer kyrkans vigselordning. Vi intygar ju att vigseln gått till på rätt sätt, enligt gällande regelverk där det inkluderas. Men staten skulle kanske inte lägga sig i vid en ny kyrklig vigselordning och i den bemärkelsen "bry sig"-
    Jag har svårt att tro att staten skulle säga "Nähä, det är inte obligatoriskt med två psalmer längre, då drar vi tillbaka vigselrätten" Det är ju som jag ser det främst en kyrklig angelägenhet, och där är det alldeles tydligt att man inte kan ha en vigsel i kyrkan utan de obligatoriska momenten. Kyrkan är ett trossamfund och ingen vigselfabrik, skulle man lite tillspetsat kunna uttrycka det.
  • 28 decemb­er
    Äldre 21 Jan 23:31

    Till: Fråga prästerna 14

    Jag har hört att man kan vigas borgligt och ha vigselgundtjänst i kyrkan senare.
    Stämmer detta?

    Jag är troende och vill vigas i kyrkan.
    Min bliviande är inte troende och vill vigas borgligt.

    Därför frågar jag.

    Mvh

  • Äldre 22 Jan 05:36
    28 december skrev 2011-01-21 23:31:02 följande:
    Till: Fråga prästerna 14

    Jag har hört att man kan vigas borgligt och ha vigselgundtjänst i kyrkan senare.
    Stämmer detta?

    Jag är troende och vill vigas i kyrkan.
    Min bliviande är inte troende och vill vigas borgligt.

    Därför frågar jag.

    Mvh
    Man kan vigas borgerligt och sedan i kyrkan få välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap.
  • 28 decemb­er
    Äldre 24 Jan 20:53
    Kjell Präst skrev 2011-01-22 05:36:33 följande:
    Man kan vigas borgerligt och sedan i kyrkan få välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap.
    TACK FÖR SVARET! Glad
  • Äldre 30 Jan 09:59

    Ingen som har några frågor längre?

  • MAndy
    Äldre 30 Jan 15:27

    Jag har en fråga.. Kanske har den ställts tidigare, men det är över 20 sidor att gå igenom..

    Hur är det egentligen med kostnader vid kyrklig vigsel?
    Om man väljer att gifta sig i en kyrka som inte är den församlingen man hör till, kostar det något då? Hyra, kantor, präst...? 

  • Äldre 30 Jan 16:37
    MAndy skrev 2011-01-30 15:27:59 följande:
    Jag har en fråga.. Kanske har den ställts tidigare, men det är över 20 sidor att gå igenom..

    Hur är det egentligen med kostnader vid kyrklig vigsel?
    Om man väljer att gifta sig i en kyrka som inte är den församlingen man hör till, kostar det något då? Hyra, kantor, präst...? 
    Det är fjorton trådar a ´minst 20 sidor att gå igenom
    Det ska inte kosta någonting att gifta sig i kyrkan, oavsett om man är församlingsbo eller ej.
  • Arwwen
    Äldre 30 Jan 18:19

    Hej!

    Jag och min fästman planerar att gifta oss i ett kapell i fjällen hur vet vi om det finns en präst där? och hur gör man med mötet som jag förstått att man brukar ha (ca 1månade innan) vi har ingen möjlighet att åka upp för ett särskillt möte, kan man ha det mötet per telefon eller skype?

Svar på tråden Fråga prästerna 14