• Äldre 19 Nov 04:42
    417018 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417018

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Tittsk­i
    Äldre 20 Jan 10:55
    MrsT2011 skrev 2011-01-20 10:33:27 följande:
    Med tanke på era önskemål hade väl en borgerlig vigsel varit perfekt? Då blir vigselakten enkel och kort, finns en version som tar två minuter, och den långa versionen tar tio minuter! =) Ni kan helt fritt välja plats, låtar etc. High Chaparral kanske till och med kan fixa borgerlig vigselförrättare? Kolla med deras turistinformation!

    Enda platsen ni inte kan välja i så fall är en kyrka, frågan är om detta är viktigt för er? Om ni gifter er i en kyrka kan församlingen säga nej till inspelad in- och utgångsmusik, samt bedöma vissa låtar som olämpliga. Dessutom är det flera obligatoriska moment i en kyrklig vigsel (eftersom det är en gudstjänst), se bl.a. Kjell Prästs inlägg ovan.
    Dom har en väldigt fin kyrka där nämligen, sen står H C för präst och allt..så de är väldigt smidigt mest tänkte vi...men tror oxå en borlig skulle passa oss bättre...ska höra med H C..
  • Äldre 20 Jan 13:55

    Såg en grej på ett amerikansk program som en kändis gjorde, hon hade två vigslar för ett bröllop. Så min undran är då kan man ha vigsel  "två gånger en gång"?  Alltså att man först har en vigsel exempelvis i norra sverige för släkt och vänner där, sen reser man till södra sverige och har en vigsel till där för dom som inte kunde komma till det i norrland?( Och detta gäller då två kyrkovigslar, inte en borglig följt av en i kyrkan) Skulle präst nr 2 kunna ha något emot det, om paret han viger redan är vigda av en annan präst på annan ort?

  • Äldre 20 Jan 14:19
    Krystal skrev 2011-01-20 13:55:43 följande:

    Såg en grej på ett amerikansk program som en kändis gjorde, hon hade två vigslar för ett bröllop. Så min undran är då kan man ha vigsel  "två gånger en gång"?  Alltså att man först har en vigsel exempelvis i norra sverige för släkt och vänner där, sen reser man till södra sverige och har en vigsel till där för dom som inte kunde komma till det i norrland?( Och detta gäller då två kyrkovigslar, inte en borglig följt av en i kyrkan) Skulle präst nr 2 kunna ha något emot det, om paret han viger redan är vigda av en annan präst på annan ort?


    Man kan liksom inte viga sig två gånger på rad, har man gift sig en gång så är man redan gift. Det man kan ha, om man nu exempelvis har släkt och vänner som inte kan komma på vigseln, så är det en kyrklig välsignelse, vilken kan utformas ganska likartad som vigselceremonin. Men inte två viglsar, nej! Då får de faktiskt skilja sig emellan!
  • Äldre 20 Jan 14:46
    Soldemor skrev 2011-01-20 14:19:00 följande:
    Man kan liksom inte viga sig två gånger på rad, har man gift sig en gång så är man redan gift. Det man kan ha, om man nu exempelvis har släkt och vänner som inte kan komma på vigseln, så är det en kyrklig välsignelse, vilken kan utformas ganska likartad som vigselceremonin. Men inte två viglsar, nej! Då får de faktiskt skilja sig emellan!
     Ja ibland skulle man kunna tro att kändisar gör så...vissa är ju inte gifta mer än ett par månader
  • Äldre 20 Jan 15:19
    363 skrev 2011-01-20 09:07:06 följande:
    Förlåt gudtjänst kanske var fel ord visste inte att 2 psalmer, bibelläsning och böner var ett krav för att få giftemålet juridiskt bindande. Trodde det var mer fritt att komma överens om med pastor/prästen men tack för rättningen.
    Alltså, vi måste skilja på äpplen och päron! Självklart kan man ha en juridiskt giltig vigsel utan psalmer, böner och bibelläsning. Det är då en borgerlig vigsel. Vill man däremot vigas i kyrkan så är den kyrkliga vigseln alltså en gudstjänst, och då ingår allt det ovan nämnda.
  • Äldre 20 Jan 15:28
    Tittski skrev 2011-01-20 09:18:51 följande:
    Vi ska gifta oss den 4/6 på High Caparral då det är Bike Meet där då.

    Jag undrar ett par saker bara.

    Får man välja egen ingångs musik och musik man går ut till?

    Sen läste jag att man måste ha minst två psalmer, men ok 2 låtar men måste de va just psalmer? 

    Vi vill inte ha någon lång vigsel, vi vill ha den så enkel och kort som möjligt, vad måste så att säga va med i en vigsel och hur långtid tar de ca? 
    Vet inte om detta är något slags "drive in-vigsel"? Det anordnas sådana ibland på olika platser i Sverige. I de fallen tror jag att man drar ner ritualet till ett minimum, kanske ingår inte två psalmer i dessa vigslar. Men är det en vanlig vigsel så handlar det alltså om två psalmer, bibelläsning och böner. Dessutom måste ju de lagliga delarna vara med, dvs frågorna, löftena och tillkännagivandet. 
  • 363
    Äldre 20 Jan 16:33
    Kjell Präst skrev 2011-01-20 15:19:50 följande:
    Alltså, vi måste skilja på äpplen och päron! Självklart kan man ha en juridiskt giltig vigsel utan psalmer, böner och bibelläsning. Det är då en borgerlig vigsel. Vill man däremot vigas i kyrkan så är den kyrkliga vigseln alltså en gudstjänst, och då ingår allt det ovan nämnda.
    Så prästen/pastorn kan inte ändra på detta för då blir inte äktenskapet giltigt?
  • Aniara­4
    Äldre 20 Jan 17:37
    Kjell Präst skrev 2011-01-20 15:28:46 följande:
    Vet inte om detta är något slags "drive in-vigsel"? Det anordnas sådana ibland på olika platser i Sverige. I de fallen tror jag att man drar ner ritualet till ett minimum, kanske ingår inte två psalmer i dessa vigslar. Men är det en vanlig vigsel så handlar det alltså om två psalmer, bibelläsning och böner. Dessutom måste ju de lagliga delarna vara med, dvs frågorna, löftena och tillkännagivandet. 
    Det står ju en liten bit upp att det finns en fin kyrka där. Men om det är en "riktig" kyrka och inte bara en HC-kuliss (man vet ju aldrig!) kan man inte ha en borgerlig vigsel där. Det går däremot säkert utmärkt att ha någon annanstans på området!

    Kan tillägga att jag har ett par kompisar som har jobbat på HC, och de sa att det var aldrig så lugnt och städat där på campingen som under Bike meet!
  • Äldre 20 Jan 17:41
    363 skrev 2011-01-20 16:33:12 följande:
    Så prästen/pastorn kan inte ändra på detta för då blir inte äktenskapet giltigt?
    Man kan inte ha en vigsel i kyrkan utan det jag nämnt, det har som sagt ingenting med juridiken att göra. Om prästen ändrar på det begår han/hon tjänstefel.
    Man kan laga pannkaka utan ägg och mjöl, det kanske går att äta ändå men pannkaka kan det knappast kallas...
  • 363
    Äldre 20 Jan 18:12
    Kjell Präst skrev 2011-01-20 17:41:30 följande:
    Man kan inte ha en vigsel i kyrkan utan det jag nämnt, det har som sagt ingenting med juridiken att göra. Om prästen ändrar på det begår han/hon tjänstefel.
    Man kan laga pannkaka utan ägg och mjöl, det kanske går att äta ändå men pannkaka kan det knappast kallas...
    TACK äntligen fick jag svaret på min fråga, de begår tjänstefel om de inte har med det du tidigare skrivit.
Svar på tråden Fråga prästerna 14